اپلیکیشن

بازی

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 4, 2019
11:49 دوشنبه، 13ام آبانماه 1398
کد خبر: 105466

بالا گرفتن تب آموزش در میان کاربران ایرانی

 از زمانی که گوشی‌های موبایل تنها ابزار برای برقراری تماس از هر جا و در هر زمانی بودند و گاهی هم با بازی‌های ساده کاربرانشان را سرگرم می‌کردند، زمان زیادی گذشته است. این زمان اما در دنیای تکنولوژی آنقدر طولانی به‌نظر می‌رسد که نتیجه آن ایجاد انقلابی در شیوه تعامل کاربران با ابزارهای ارتباطی مانند موبایل بوده است. در واقع نفوذ اینترنت به ابزارهای دیجیتال شخصی و زندگی روزمره افراد را باید یکی از مهم‌ترین عوامل این تغییرات به حساب آورد که در نهایت به تغییر سبک زندگی کاربران در طول این سال‌ها هم منجر شده است. حالا موبایل‌های هوشمند به ابزارهای کاربردی تبدیل شده‌اند که به کمک اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف توانسته‌اند انجام بسیاری از کارها را ساده‌تر، بهتر و سریع‌تر کنند؛ چیزی که در دنیای مدرن امروزی غنیمتی بزرگ به حساب می‌آید، تا جایی که زندگی بدون این ابزارها برای بسیاری از کاربرانشان سخت و حتی گاهی غیرممکن به‌نظر می‌رسد.
با این اوصاف است که بررسی الگوی استفاده از اپلیکیشن‌ها روی ابزارهایی مانند موبایل و تبلت می‌تواند دیدگاه کلی نسبت به سلیقه، نیاز و البته تغییراتی را شکل بدهد که در زندگی روزمره افراد ایجاد شده است. برای این کار طبیعتا انتخاب کاربران موبایل‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید از آن جهت که تعداد و دربرگیری بیشتری در کشور ما و البته سراسر دنیا دارد، منطقی به‌نظر می‌رسد. در واقع بررسی آمار مربوط به خرید و نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی، می‌تواند چشم‌انداز دقیق‌تری از صنعت نرم‌افزارهای کاربردی در ایران را پیش چشم ما ترسیم کند. به این ترتیب گزارش فصلی که یکی از فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های اندرویدی داخلی به تازگی منتشر کرده است، می‌تواند بهانه خوبی برای بررسی الگوی رفتاری کاربران موبایل‌های اندرویدی در ایران باشد.
 
کاهش نصب بازی‌ها
آمار و اطلاعاتی که فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی کافه‌بازار از میزان خرید و نصب انواع برنامه‌ها و نوع رفتار کاربران در طول سه ماه فصل تابستان منتشر کرده است، نتایج جالب و گاهی نه چندان قابل پیش‌بینی را به‌دست می‌دهد. براساس این آمار تا پایان فصل تابستان ۱۲ درصد از کاربران این فروشگاه، به آخرین نسخه آن دسترسی داشته‌اند و ۲۳ درصد از کاربران آن در طول فصل تابستان با یک دستگاه اندرویدی از این فروشگاه اپلیکیشن خریده‌اند. این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که کاربران انواع دستگاه‌های سامسونگ با ۱۸/ ۶۳ درصد، بیشترین تعداد کاربران این فروشگاه هستند. بعد از آن کاربران هوآوی با ۸۹/ ۲۱ درصد، کاربران سایر برندها با ۵۳/ ۳ درصد و کاربران ال‌جی با ۱۸/ ۳ درصد، بیشترین کاربران این فروشگاه بوده‌اند. این آمار می‌تواند آینه‌ای از تعداد کاربران دستگاه‌های اندرویدی در بازار ایران هم باشد.
 
در این بررسی‌ها مشخص شده است که به طور کلی تمایل کاربران به خرید و نصب بازی‌ها کاهش نسبی داشته و آنها بیشتر متقاضی خرید و نصب انواع برنامه‌های کاربردی هستند. در این میان کاربران دستگاه‌های هوآوی و ال‌جی بیشترین خرید و نصب فعال از برنامه‌های کاربردی را داشته‌اند و در مقابل بیش از نیمی از کاربران دستگاه‌های برند لنوو بازی‌ها را خریده و نصب کرده‌اند. به طور کلی اما در دسته بازی‌ها، هما‌ن‌طور که انتظار می‌رود کاربران دستگاه‌های سامسونگ همچنان بیشترین سهم و کاربران دستگاه‌های شیائومی کمترین سهم را به خودشان اختصاص داد‌ه‌اند. کاربران هوآوی، ال‌جی، سونی و اچ‌تی‌سی تقریبا به شکل یکسانی به انواع بازی‌ها، کاربران سامسونگ به بازی‌های استراتژی، کاربران لنوو به بازی‌های ماجرایی و کاربران ایسوس به بازی‌های آموزشی علاقه‌مند بوده‌اند.
 
رفتار کاربران خریدار در دسته برنامه‌ها هم تفاوت‌های جالبی دارد. در این دسته اما کاربران ال‌جی و بعد از آن هوآوی بیشترین سهم خرید و نصب را در اختیار دارند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاربران دستگاه‌های برند سونی بیشتر برنامه‌های کسب‌و‌کار، کاربران هوآوی بیشتر برنامه‌های شخصی‌سازی، کاربران ال‌جی برنامه‌های آب‌وهوا، کاربران سامسونگ خبرها و نشریات و کاربران لنوو آشپزی و رستوران را خریده و نصب کرده‌اند. جالب است بدانید که بر اساس این آمارها، کاربران دستگاه‌های شیائومی، اچ‌تی‌سی و لنوو در فصل تابستان هیچ برنامه‌ای در زمینه آب و هوا نخریده‌اند. از طرفی کاربران لنوو در این فصل هیچ برنامه مربوط به خبرها و نشریات را هم نصب نکرده‌ و نخریده‌اند.
 
رشد چشمگیر تعداد برنامه‌های خرید
بررسی‌های آماری ارائه‌شده توسط کافه‌بازار نشان می‌دهد که الگوی خرید و نصب اپلیکیشن‌ها توسط کاربران در طول ساعات مختلف شبانه‌روز هم تفاوت‌های جالب و معناداری دارد. بد نیست بدانید که ساعت اوج خرید برنامه‌ها ۱۱ ظهر و ساعت اوج خرید بازی‌ها ۱۰ شب است. با این اوصاف مشخص می‌شود که نیاز کاربران به استفاده از برنامه‌های کاربردی در طول روز بیشتر بوده و از طرفی کاربران ترجیح می‌دهند آخرین ساعات شب را به بازی و سرگرمی اختصاص بدهند. این در حالی است که به شکل کاملا طبیعی کمترین میزان نصب و خرید انواع برنامه و بازی در صبح زود و اولین ساعات روز است. بنابراین هیچ تعجبی ندارد که میزان خرید برنامه‌ها در ساعت ۴ صبح و میزان خرید بازی‌ها در ساعت ۵ صبح صفر باشد.
 
همچنین در دسته برنامه‌ها به ترتیب برنامه‌های آموزشی، مذهبی، کتاب‌ها، کاربردی، سرگرمی، دارو و درمان، شخصی‌سازی، سبک زندگی، آشپزی و رستوران، ابزارها، ورزش و تغذیه، عکاسی، موسیقی و صدا، کسب‌و‌کار، امتیازی، خرید، ورزش، سیر و سفر، ویدئو و رسانه، شبکه‌های اجتماعی، امور مالی، پیام‌رسان‌ها، خبرها و نشریات، رفت و آمد و آب و هوا، بیشترین سهم و تعداد را در اختیار دارند. در دسته بازی‌‌ها اما به ترتیب بازی‌های تفننی، اکشن، معمایی، آموزشی، رانندگی، ماجرایی، ورزشی، کلمات و دانستنی‌ها، خانوادگی، استراتژی و شبیه‌سازی بیشترین سهم را دارند. در نهایت و به‌طور کلی برنامه‌های آموزشی با ۱۸ درصد بیشترین تعداد اپلیکیشن در این فروشگاه را به خودشان اختصاص داده‌اند.
 
بررسی این آمار نشان می‌دهد که به‌طور میانگین تعداد برنامه‌های این فروشگاه در فصل تابستان رشد ۲ درصدی داشته‌اند. با این همه اما بیشترین رشد تعداد برنامه در دسته برنامه‌ها و با ۱۰ درصد مربوط به برنامه‌های خرید بوده است و بعد از آن برنامه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی با ۶ درصد رشد در جایگاه بعدی قرار دارند. بیشترین رشد تعداد برنامه در دسته بازی‌ها هم با ۵ درصد مربوط به بازی‌های مربوط به کلمات و دانستنی‌ها بوده و بعد از آن بازی‌های خانوادگی با ۴ درصد، بیشترین رشد را داشته است.
 
برنامه‌های خرید، همچنان پرطرفدارترین
براساس این گزارش، بیشترین نصب فعال در دسته برنامه‌ها و مربوط به برنامه‌های کاربردی و بعد از آن پیام‌رسان‌ها بوده است. در مقابل اما بیشترین نصب فعال در دسته بازی‌‌ها به بازی‌های امتیازی و بعد از آن کلمات و دانستنی‌ها تعلق داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌های کاربردی، پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های اندرویدی هستند و البته بازی‌های امتیازی همچنان بیشترین طرفداران را در اختیار دارند. با این همه اما بیشترین تغییر مثبت نصب فعال به برنامه‌های آموزشی تعلق دارد و این نشان می‌دهد که کاربران دستگاه‌های اندرویدی در فصل تابستان بیشتر از برنامه‌های آموزشی استفاده کرده‌اند. در مقابل بیشترین تغییر منفی در نصب فعال در دسته بازی‌ها و مربوط به کلمات و دانستنی‌ها بوده است تا نشان دهد که احتمالا بسیاری از کاربران دستگاه‌های اندرویدی یک بازی کلمات و دانستنی‌ها را نصب کرده‌اند؛ اما استفاده چندانی از آن نمی‌کنند.
 
از طرف دیگر در این بررسی‌ها مشخص شده است که رفتار کاربران در خرید اپلیکیشن‌های اندرویدی در فصل تابستان تغییر مهمی کرده است. بر این اساس، میانگین خرید اپلیکیشن‌های اندرویدی در فروشگاه کافه‌بازار نسبت به فصل بهار، به طور میانگین تا ۶ درصد رشد کرده است. با این حال اما بیشترین میزان خرید اپلیکیشن به برنامه‌های خرید و کمترین میزان خرید به برنامه‌های آشپزی و رستوران تعلق دارد. همچنین این آمار نشان می‌دهد که گیمرهای اندرویدی بیشتر تمایل به خرید بازی‌های تفننی دارند تا بازی‌های معمایی. در این بررسی‌ها مشخص شده است که کاربران قدیمی این فروشگاه بیشتر به خرید برنامه‌های مربوط به خبر و نشریات و کمتر به خرید برنامه‌های مربوط به خرید تمایل دارند. این رفتار در کاربران جدید این فروشگاه اپلیکیشن کاملا متفاوت است؛ به این ترتیب کاربران جدید ترجیح می‌دهند که بیشتر برای خرید برنامه‌های مربوط به خرید هزینه کنند و در مقابل هیچ هزینه‌ای را به خرید برنامه‌های مربوط به خبر و نشریات اختصاص نمی‌دهند. همچنین جالب است بدانید که بیشترین عبارات جست‌وجو شده در این فروشگاه به ترتیب بازی، واتس‌اپ و اینستاگرام بوده و کمترین آنها به ترتیب آپارات، ایمو و اپ بوده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.