لبه تکنولوژی

November 5, 2019
11:35 سه شنبه، 14ام آبانماه 1398
کد خبر: 105506

مایکروسافت روی شیشه فیلم ذخیره کرد

 
محققان مایکروسافت با همکاری شرکت فیلمسازی وارنر برادرز نسخه ای از یک فیلم را روی تکه ای از شیشه سیلیکای سخت ذخیره کردند. این روش ذخیره سازی اطلاعات حتی بهتر از فرمت های دیجیتال است.
 
به نقل از دیلی میل، مایکروسافت و شرکت فیلمسازی وارنر برادرز اعلام کرده اند در پروژه سیلیکا روشی جدید برای ذخیره سازی فیلم ها ابداع کردند.
 
با کمک این روش ذخیره سازی می توان انبوهی از اطلاعات را روی یک شیشه از جنس سیلیکا سخت ذخیره کرد. شرکت های فیلمسازی همیشه با ذخیره سازی نگاتیو فیلم ها مشکل داشتند. زیرا نگاتیوها حساس هستند و در طولانی مدت از بین می روند.
 
اما به گفته مایکروسافت شیشه سیلیکا را می توان در آب داغ جوشاند، در یک اجاق پخت، در مجاورت مایکرو ویو و در برابر تهدیدهای محیطی دیگر قرار داد، اما اطلاعات همچنان حفظ می شوند.
 
در حقیقت شرکت فیلمسازی وارنر بردارز برای ذخیره کاتالوگ انبوهی از فیلم ها و سریال های قدیمی خود به مایکروسافت مراجعه کرد. آرشیو آنها در حال حاضر به طور دیجیتال در هارد درایو های رایانه ای و البته نگاتیوهای فیلم در اتاق هایی مخصوص ذخیره می شود.
 
برای آزمایش این فناوری  شرکت وارنر برادرز نسخه ای از فیلم سوپرمن که در سال ۱۹۷۷ میلادی ساخته شده را روی یک تکه کوچک از شیشه سیلیکا سخت شده، ذخیره کرد. 
 
کل این فیلم روی یک تکه شیشه با ابعاد ۷۵ در ۷۵ میلی متر با ضخامت ۲ میلی متر ذخیره شد.
 
این فرآیند با استفاده از لیزر برای ایجاد برش مشبک  سه بعدی در مقیاس نانو در لایه های شیشه انجام شد. این برش های مشبک در نور پلاریزه قابل خوانش هستند. مارک راسینوویچ از شرکت مایکروسافت در این باره می گوید:ذخیره کامل فیلم سوپرمن در شیشه و توانایی خواندن آن، یک نقطه عطف به حساب می آید.
 
به نظر می رسد با ارتقا و انجام آزمایش های بیشتر می توان این روش را توسعه داد.
 
فناوری جدید برای ذخیره سازی فیلم ها حتی بهتر از سیستم های بک دیجیتال است زیرا هارد درایوهای رایانه نیز فرمت با ثباتی نیستند و پس از ۳تا ۵ سال غیر قابل استفاده خواهند بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.