اپراتورها

تلفن همراه

November 5, 2019
14:45 سه شنبه، 14ام آبانماه 1398
کد خبر: 105527

بیانیه انجمن صنفی خدمات دیجیتال اتاق بازرگانی تهران درباره سرویس‌های خدمات ارزش افزوده

انجمن صنفی خدمات دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با انتشار بیانیه‌ای، سعی کرد میزان درآمد حاصل از سرویس‌های ارزش افزوده و نحوه‌ی نظارت و موارد استفاده از آن را شفاف‌سازی کند.
 
در روزهای اخیر، اخبار مربوط به سرویس‌های ارزش افزوده و درآمد حاصل از آن‌ها باردیگر به یکی از موضوعاتی تبدیل شده که واکنش‌های زیادی به‌همراه داشته است. طبق گفته‌ی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خدمات ارزش افزوده به سه دسته تقسیم می‌شود:
 
۱. خدمات مربوط به کسب‌وکارهایی مانند مارکت‌های آنلاین برای فروش اپلیکیشن می‌شود که هزینه‌ی آن ازطریق صورت‌حساب قبض موبایل دریافت می‌شود؛ ۲. خدماتی مانند کمک به زلزله‌زدگان و جمع‌آوری صدقات و اصطلاحا جمع‌آوری اعانات و کارهای نیکوکاری است که درصورت همراه‌بودن با سامان‌دهی و ضوابط مشکلی ندارد؛ ۳. خدماتی شامل کلاه‌برداری از کاربران که در این سال‌ها حاشیه‌ها زیادی داشته است. در این نوع خدمات، خدمات ارزش افزوده به بهانه‌ی سفر زیارتی، اینترنت رایگان، کمک به امر خیر و حتی مسائل غیراخلاقی از ناآگاهی مردم سوءاستفاده شده و درآمد حاصل از آن صرف اموراتی می‌شود که عفت عمومی را هم در فضای مجازی به‌هم می‌زند.
 
وزیر ارتباطات بارها درباره‌ی کلاه‌برداری ازطریق خدمات ارزش افزوده هشدار داده و گفته بود برای گرفتن حق مردم دراین‌زمینه نهایت تلاش خود را خواهد کرد؛ تا جایی که اعلام شد دامنه‌ی این مدل کلاه‌برداری بسیار گسترده است و تنها در یک پرونده،‌ ۳۳ میلیارد کلاه‌برداری شده بود که به مردم برگردانده شده است. وی در جدیدترین اقدام خود به مردم اعلام کرد با استفاده از کد دستوری #۶*۸۰۰* می‌توانند مشاهده کنند شرکت‌های ارزش افزوده در این چند سال، چه مبلغی از آن‌ها کسب کرده‌اند و ازطریق پیامک به شماره‌ی ۸۰۰۷ می‌توانند شکایات خود را به‌صورت کاملا رایگان ارسال کنند.
 
حال انجمن صنفی خدمات دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با انتشار بیانیه‌ای، اطلاعاتی درباره‌ی میزان درآمد حاصل از ارائه‌ی خدمات دیجیتال و ارزش افزوده و جزئیات به‌کارگیری آن را اعلام کرد. متن بیانیه به‌شرح زیر است:
 
۱. صنعت خدمات دیجیتال و ارزش افزوده یکی از شفاف‌ترین صنایع در کشور است که تمامی سرویس‌های آن پس از تأیید وزارت ارشاد و اپراتورهای کشور فعال شده و ریال به ریال درآمد شرکت‌های آن توسط اپراتورهای کشور و تحت نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محاسبه شده و به شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس و محتوا پرداخت می‌گردد؛ به‌طوری‌که تا امروز همه مشترکین می‌توانستند سرویس‌های فعال خود و هزینه‌ی آن را در اپلیکیشن‌های اپراتورها مانند «همراه من» و «ایرانسل من» و در قبوض خود یا ازطریق سامانه #۸۰۰* مشاهده کرده و هم‌اکنون نیز همه اطلاعات درآمدی شرکت‌ها برای مردم دردسترس قرار گرفته است که مطمئنا در کمتر صنعتی چنین امکانی وجود دارد؛
 
۲. ضروری است به اطلاع ملت شریف ایران برسد که مجموع درآمد حاصل از ارائه‌ی خدمات دیجیتال و ارزش افزوده ازطریق دو اپراتور موبایل کشور بین ذی‌نفعان مختلفی شامل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به نمایندگی از دولت (بین ۱۰ تا ۱۵ درصد)، اپراتورهای تلفن‌همراه (بین ۲۰ تا ۵۰ درصد)، شرکت‌های اگریگیتور (بین صفر تا ۱۰ درصد) و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات (بین ۳۰ تا ۶۰ درصد) تقسیم می‌شود. این درآمد صرف تأمین هزینه‌هایی مانند تأمین و توسعه‌ی شبکه‌های ارتباطی، تأمین زیرساخت‌های فنی نظیر پلتفرم‌ها، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای موردنیاز، هزینه‌های تولید و تأمین محتوا و هزینه‌های تبلیغات می‌شود. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به‌عنوان نماینده‌ی دولت و صادرکننده‌ی پروانه‌ی فعالیت اپراتورهای تلفن‌همراه در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مجموعا قریب به ۵۰۰۰ میلیارد ریال از محل ارائه‌ی این خدمات ازطریق اپراتورهای تلفن‌همراه کشور درآمد داشته است؛
 
۳. با‌توجه‌به گزارش منتشرشده‌ توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجموع شکایات ثبت‌شده درباره‌ی خدمات ارزش افزوده در تابستان ۱۳۹۸، ۱۹۸ مورد و تعداد شکایات ثبت‌شده درباره‌ی خدمات دیتا و اینترنت اپراتورهای تلفن‌همراه ۱۴۷۷۷ مورد بوده است؛ لذا چنانچه هدف آن سازمان محترم از انتشار اطلاعات مربوط به میزان مصرف مشترکین نیز افزایش شفافیت و صیانت از حقوق مشتریان باشد، ضروری است با درنظرگرفتن این آمار، اطلاعات مصرف دیتا، مکالمه، رومینگ و سایر خدمات ارائه‌شده به مشتریان نیز در اسرع وقت دراختیار تمام مشترکین تلفن‌همراه قرار گیرد؛
 
۴. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات دیجیتال و ارزش افزوده همچون سال‌های گذشته با تمرکز بر اقدامات کارشناسی تمام تلاش خود را مصروف بهبود و توسعه‌ی صنعت خدمات دیجیتال و ارزش افزوده خواهند نمود، همان‌طورکه در سال‌های گذشته اقدامات انجام‌شده با مشارکت اپراتورهای تلفن‌همراه منجر به بهبودهای جدی و مؤثر در صنعت شده است، امیدوار هستیم که این روند فارغ از تنش‌ها و هیجانات سیاسی همچنان ادامه پیدا کند و صنعت خدمات دیجیتال و ارزش افزوده بتواند مسیر توسعه و رشد مستمر خود را در این سرزمین طی کند. لذا فعالان این صنعت مجددا تمام افراد و سازمان‌های ذی‌ربط در این زیست‌بوم را به سعه‌ی صدر، پرهیز از تنش و اقدامات هیجان‌زده و سیاسی و تمرکز کامل بر انجام اقدامات و اصلاحات منتج از بررسی‌های کارشناسی دعوت می‌کند و همراهی کامل خود با مسیر مبتنی‌بر تصمیمات کارشناسی را کمافی‌السابق اعلام می‌دارد؛
 
۵. فعالان این صنعت که متشکل از خیل عظیمی از جوانان فرهیخته و توانمند و نخبه‌ی این سرزمین هستند، در ماه‌های گذشته آماج تهمت‌ها و بهتان‌ها و ناجوانمردی‌های فراوانی بوده‌اند و به اشکال مختلف صنعت خدمات دیجیتال را به‌دلیل برخی اقدامات غیرکارشناسی (که برخی رسانه‌های معاند نیز همواره با این اقدامات همسو و همراه بوده‌اند) درمعرض آسیب دیده‌اند. در تمام این مدت، صرفا با هدف پرهیز از برخورد و ایجاد تنش در میان ذی‌نفعان کسب‌و‌کار در سال رونق تولید ملی که تنها تأثیر آن واردشدن آسیب بیشتر به این صنعت است، درمقابل سیل اهانت‌ها سکوت و تلاش کردند تمام تمرکز خود را بر توسعه‌ی صنعت خدمات دیجیتال در کشور قرار دهند؛ اما با‌توجه‌به اهانت‌ها و تهمت‌های زننده و ناروایی که به فعالان این صنعت وارد شده است، عنداللزوم حق اعاده‌ی حیثیت و دفاع از آبروی به‌خطر‌افتاده‌ی جوانان برومند این سرزمین را برای خود محفوظ خواهند داشت.
 
با تشکر، انجمن صنفی خدمات دیجیتال اتاق بازرگانی تهران
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.