اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

November 9, 2019
10:55 شنبه، 18ام آبانماه 1398
کد خبر: 105609

ناسا از نخستین هواپیمای تمام الکتریکی خود رونمایی کرد

 
سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از نسخه اولیه نخستین هواپیمای تمام الکتریکی خود موسوم به "ایکس- ۵۷ مکس‌ول" (X-۵۷ Maxwell) رونمایی کرد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، هواپیمای X-۵۷ که از طرح هواپیمای ملخ‌دار Tecnam P۲۰۰۶T مجهز به یک موتور دوقلو و ساخت ایتالیا اقتباس شده است، از سال ۲۰۱۵ میلادی در دست ساخت بوده و دستکم یک سال با نخستین پرواز آزمایشی خود بر فراز پایگاه نیروی هوایی ادواردز فاصله دارد.
 
با این حال پس از الصاق بزرگترین جفت از ۱۴ موتور الکتریکی که در نهایت با توان به دست آمده از باتری‌های لیتیوم یونی مخصوص این هواپیما را به حرکت در خواهند آورد، ناسا به این فکر افتاد که Maxwell برای نخستین نمایش عمومی خود آماده است.  
 
اگرچه این هواپیما هنوز در دست ساخت است، ناسا از یک شبیه ساز جدید نیز رونمایی کرد که به مهندسان و خلبانان اجازه می‌دهد تا حس هدایت نسخه نهایی X-۵۷ را تجربه کنند. 
 
Maxwell نخستین هواپیمای ایکس سرنشین داری است که ناسا در دو دهه گذشته ساخته است. 
 
یکی از چالش‌های پیش روی ناسا در ساخت و بهره‌برداری از این هواپیمای تمام الکتریکی، بهبود فناوری باتری است تا با ذخیره انرژی بیشتر برد هواپیما را گسترش داده و سریع‌تر از قبل نیز شارژ شود.   
 
با توجه به محدودیت‌های کنونی در حوزه فناوری باتری، طراحی Maxwell برای استفاده در پروازهایی با مسافت‌های کوتاه پیش‌بینی شده است، درست مثل یک تاکسی هوایی یا هواپیمایی که تعداد کمی از مسافرین را در فاصله‌های نزدیک جابه جا می‌کند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.