تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 10, 2019
12:22 یکشنبه، 19ام آبانماه 1398
کد خبر: 105672

دینار الکترونیکی در راه است؛ پول ملی تونس به بلاکچین منتقل می شود

 
تونس اولین کشوری خواهد بود که پول ملی خود را به پلتفرم بلاکچین منتقل می کند. استارتاپ روسی یونیورسا (Universa) قرار است راه اندازی رمزارز بانک مرکزی (CBDC) تونس یا همان دینار الکترونیکی را بر عهده بگیرد.
 
بانک مرکزی تونس اعلام کرد فرایند دیجیتالی کردن دینار تونس آغاز شده و این رمزارز با پشتوانه پول رسمی این کشور بر بستر بلاکچین یونیورسا عرضه می گردد. علاوه بر این، یونیورسا درصدی از تمام تراکنش های انجام شده با دینار الکترونیکی را به عنوان دستمزد دریافت خواهد کرد. دفتر کل تراکنش ها (لجر) تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی تونس قرار می گیرد.
 
البته الکساندر برودیچ، بنیانگذار و مدیرعامل یونیورسا معتقد است این نوع پول الکترونیکی را نمی توان رمزارز واقعی قلمداد کرد. ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تحت تملک دولت قرار دارد و با پول کاغذی حمایت می شود. پلتفرم بلاکچین فقط نقش جلوگیری از فساد و تقلب، کاهش هزینه صدور پول و شفاف سازی را بر عهده دارد. برودیچ می گوید:
 
پول دیجیتال را نمی توان جعل کرد؛ هرکدام از این توکن ها با رمزنگاری حفاظت می شوند. علاوه بر این تولید این پول حدود 100 برابر ارزان تر است، چون نیازی به جوهر، کاغذ، برق و عملیات چاپ ندارد.
 
بدین ترتیب، تونس پول جدیدی عرضه نمی کند و فقط بخشی از منابعش را به پلتفرم دیجیتال منتقل می نماید. شهروندان می توانند دینار الکترونیکی را با دینار فیزیکی تعویض یا مبادله کنند.
 
استارتاپ یونیورسا انتظار دارد که رمزارزها، شیوه عملکرد بانک های خصوصی را نیز تغییر دهند. تمام پول فیزیکی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و بانک های خصوصی می توانند خدمات بیشتری را ارائه دهند و در زمینه کیفیت خدمات با یکدیگر رقابت نمایند.
 
این پروژه اولین همکاری بین دولت تونس و استارتاپ یونیورسا محسوب نمی شود. شرکت روسی سال گذشته قرارداد همکاری راهبردی را با سازمان اینترنت تونس امضا کرد. گفتنیست اتحادیه اروپا هم قصد دارد رمزارز اختصاصی خودش را راه اندازی کند و ترکیه نیز گام های بزرگی را در این راه برداشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.