رسانه‌های اجتماعی

November 10, 2019
14:42 یکشنبه، 19ام آبانماه 1398
کد خبر: 105678

انحصار یک رسانه مصداق قدرت نیست

چالش اصلی رسانه های نوین چیست؟
در عصر حاضر با گسترش فناوری های نوین با مفاهیم جدیدی از جمله انقلاب ارتباطات، انقلاب اطلاعات، عصر اطلاعات، تمدن اطلاعاتی، اقتصاد اطلاعاتی و جامعه اطلاعاتی رو به رو هستیم.
این مفاهیم که رسانه های سنتی را با چالش های عدیده ای رو به رو کرده در سال های اخیر اهمیت ویژه ای یافته است. به گونه ای که امروزه، اکثر کارشناسان ارتباطات و رسانه در سراسر جهان معتقدند که در این کارزار رسانه هایی توان بقا و تاثیرگذاری دارند که قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند.
 
به موازات گسترش این مفاهیم، این موضوع به یکی از چالش های اساسی فضای رسانه ای کشور نیز بدل شده است.
 
 معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این موضوع با اشاره به اینکه در حوزه اطلاعات و پردازش داده ها مانند کشوری که در اقتصاد خام فروشی می کند، عمل کرده ایم، گفت: در عصر حاضر قدرت حاکمیت و اقتدار از آن کسانی است که توان تولید، گردآوری، پردازش و تحلیل اطلاعات را دارند. چراکه، عملا از اطلاعات است که می توان به تصمیم رسید.
 
محمد خدادی با تاکید بر توانایی قدرت پردازش و تحلیل اطلاعات و داده ها توسط رسانه ها، تصریح کرد: در تعریف اطلاعات می توان گفت که این مقوله انواع مختلفی دارد.
 
به بیان دیگر، اطلاعات می تواند مثبت و منفی باشد و با هدفگذاری، همراه سازی، همگام سازی، فرهنگ سازی موج سازی مثبت یا منفی به نفع یا برعلیه یک جریان یا موضوعی خاص استفاده کند.
 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم این رویکرد را به فعالیت های رسانه ای تعمیم دهیم می توان گفت، در چنین شرایطی و در فضای رسانه ای کنونی دیگر در اختیار داشتن یک رسانه مصداق قدرت نیست. چراکه، رشد و توسعه کمی و کیفی فناوری اطلاعات باعث خارج شدن انحصار توزیع و نشر اطلاعات از دست صاحبان قدرت و سرمایه شده و به دنبال آن، عملا شبکه های اجتماعی فرصت هویت سازی هر فرد به عنوان توزیع کننده اطلاعات را ایجاد کرده اند.
 
خدادی ادامه داد: در چنین شرایطی مشاهده می کنیم که قدرت‌های حاکم بر جهان که رسانه های بزرگ و رسمی را در اختیار دارند، انحصار توزیع و نشر را از دست داده‌اند. بنابراین، برای ماندن در چرخه رقابت باید با رویکرد جدیدی محتوا‌سازی ‌کنند.
 
وی با بیان اینکه، رسانه باید به تولید محتوا متناسب با نیاز جامعه اقدام کند، عنوان کرد: رسانه های امروزی، قدرت، ثروت و ظرفیت خود را صرف تولید محتوا کرده و توان اصلی‌شان را متمرکز بر بهره‌برداری از داده‌ها از طریق جمع‌آوری اطلاعات از شبکه‌های مختلف اجتماعی می کنند.
 
خدادی با اشاره به این اصل که قدرت پرتاب اطلاعات به اثر محتوا بازمی‌گردد، افزود: این فرآیند دقیقا عملکرد رسانه های نوین را تشریح می کند. به بیان دیگر، رسانه های نوین با تحلیل اطلاعات و شناخت ذائقه مخاطب یا مخاطبانشان با توجه‌ به سن و جنس و محیط و خواسته‌های آنها اقدام به سمت وسو دادن به افکار عمومی می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.