اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

November 11, 2019
11:46 دوشنبه، 20ام آبانماه 1398
کد خبر: 105702

استفاده مایکروسافت از هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در هند

سرطان دهانه رحم، با وجود اینکه  قابل پیشگیری است، اما سالانه تعداد زیادی از زنان هندی را به کام مرگ می‌کشد، به همین دلیل مایکروسافت قصد دارد از هوش مصنوعی به منظور تشخیص این بیماری استفاده کند.
 
 
 
سرطان دهانه رحم هر سال نزدیک به 67000 نفر از زنان هندی را می‌کشد. جالب است بدانید که سرطان دهانه رحم سالانه 260 هزار نفر در سراسر جهان قربانی می‌گیرد که یک چهارم آن در هندوستان اتفاق می‌افتد.
 
غربالگری موثر و تشخیص زودهنگام می‌تواند به کاهش موارد مرگ بر اثر این بیماری بینجامد. اما این این فرایند، موانع متعددی دارد؛ هم متدولوژی‌های موجود برای تشخیص زمان‌بر است و هم اینکه امکانات کافی در هندوستان به این منظور وجود ندارد.
 
اما سال گذشته، شرکت مایکروسافت با همکاری موسسه SRL Diagnostics که در هند خدمات پاتولوژی و رادیولوژی ارایه می‌دهد، اقدام به طراحی یک شبکه هوش مصنوعی پاتولوژی کرده که می‌تواند از دشواری کار سیتوپاتولوژیست‌ها و آسیب‌شناسان بکاهد.
 
دکتر آرناب روی، مدیر  فنی بخش ابتکارات و مدیریت دانش موسسه SRL Diagnostics می‌گوید: سالانه بیش از یکصد هزار نمونه پاپ‌اسمیر در این موسسه دریافت شود که نزدیک به 98 درصد آنها معمولا طبیعی و بدون نشانه‌های بیماری است و فقط در دو درصد موارد اقدامات درمانی مورد نیاز است. بنابراین ما به دنبال راه‌هایی هستیم که مطمئن شویم که سیتوپاتولوژیست‌های ما زودتر آن دو درصد نمونه مشکل‌دار را بیابند.
 
آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش اسمیر جزء آزمایش‌های غربال‌گری است که برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد، با نمونه برداری و آزمایش سلول‌شناسی گردن رحم دستگاه تولید مثلی زنان انجام می‌گیرد.
 
در این پروژه، سیتوپاتولوژیست‌ها با بررسی نسخه‌های اسکن‌شده از نمونه‌ها که هر کدام از 300 تا 400 سلول تشکیل می‌شد، مشاهدات خود را روی این نمونه‌ها نشانه گذاری کردند که این نمونه‌ها به عنوان داده در اختیار سیستم تشخیص تصویری سرطان دهانه رحم قرار گرفت.
 
اما چالشی که در اینجا وجود داشت، این بود که متخصصان روی نمونه‌ها نظرات مختلفی می‌دادند.
 
مانیش گوپتا، محقق کاربردها در بخش آژور مایکروسافت که در این پروژه با تیمی از SLR Diagnostics همکاری می‌کرد، می‌گوید: ایده ما ساخت یک الگوریتم هوش مصنوعی بود که بتواند محدوده‌هایی را که همه سیتوپاتولوژیست‌ها بررسی می‌کنند، شناسایی کند و به یک نظر اجماعی برسد.
 
در این پروژه سیتوپاتولوژیست‌ها از آزمایشگاه‌ها و مناطق مختلف، هزاران تصویر از آزمایش اسمیر را بررسی و حاشیه نویسی کردند و تصاویری که حاشیه نویسی‌های متناقض داشت، برای تحلیل نهایی به سه سیتوپاتولوژیست ارشد ارسال شد.
 
در نهایت هفته گذشته مایکروسافت و موسسه SRL Diagnostics اعلام کردند که همکاری‌شان نتیجه داده و استفاده داخلی از سیستم تشخیص سرطان دهانه رحم را روی آژور مایکرسافت آغاز کرده‌اند. این سیستم قادر به تشخیص سریع سرطان دهانه رحم در مراحل ابتدایی و ارسال نتایج بررسی به پاتولوژیست‌هاست.
 
مدل هوش مصنوعی توسعه داده شده، قادر به تشخیص نمونه‌های آزمایش اسمیر با دقت بالاست و هم اکنون مراحل تست خود را در آزمایشگاه‌های مختلف سپری می‌کند. این الگوریتم همچنین می‌تواند اسلاید‌های آزمایش پاپ اسمیر را بر اساس 7 مقیاس مختلف سیتوپاتولوژیک، دسته بندی کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.