امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 11, 2019
13:55 دوشنبه، 20ام آبانماه 1398
کد خبر: 105714

اپراتورهای رسمی فروش VPN در کشور شکل می‌گیرد

 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور از تهیه آیین‌نامه‌ای با همکاری دادستانی برای قانونمند کردن استفاده از VPN در کشور خبر داد و اعلام کرد که براساس این آیین‌نامه اپراتورهای فروش VPN شکل خواهند گرفت تا واگذاری این سرویس در کشور قانونمند شود.
 
 ‌ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه چهارمین صبحانه بیستونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که طرح قانون‌مند کردن فروش VPN در کشور در چه مرحله‌ای قرار دارد گفت: «طرح قانومند کردن ارائه و فروش VPN در کشور از قدیم مطرح بود؛ اما به اجرا گذاشته نشد. حالا با همکاری دادستانی آیین‌نامه‌ای در این زمینه تهیه شده که امیدواریم این بار با توجه به اقتصاد بزرگی که فروش این سرویس در کشور ایجاد کرده و با توجه به مسئولیت‌پذیری که از سمت دادستانی و وزارت ارتباطات شاهد آن هستیم اپراتورهای فروش VPN در کشور  شکل و فروش این سرویس در کشور قانونمند شود.»
 
او با اشاره به شکل‌گیری اپراتورهای ارائه و فروش VPN در کشور توضیح داد: «با توجه به این آیین‌نامه در تلاش هستیم که VPN با یک مقررات و نظم مشخصی از طریق اپراتورهایی در این زمینه واگذار شود تا سازمان‌ها و افراد در مواردی که نیازمند استفاده از VPN در فضای مجازی هستند بتوانند به شکل رسمی امکان تهیه این سرویس را داشته باشند.»
 
ماه گذشته نیز سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در گفت‌وگو با ایرنا خبر از تدوین متنی پیشنهادی از طریق دادستانی کلی کشور و مرکز ملی فضای مجازی و ارسال آن به دفتر ریاست‌ جمهوری داده تا براساس آن خرید‌وفروش و استفاده از VPN در کشور قانونمند شود.
 
فیروزآبادی در مورد اینکه آیا شرایط واگذاری خاصی در زمینه فروش VPN در نظر گرفته شده است یا خیر گفت: «به هر حال سازمان‌ها و نهادهای مختلفی مانند سازمان‌های دولتی، سفارت‌خانه‌ها، بانک‌ها و غیره وجود دارند که به دلیل برخی مسایل امنیتی نیاز به استفاده از VPN دارند. پس باید شرایط ایمن و شفاف برای تهیه این سرویس برای آنها فراهم شود.» براساس اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی قانونمند کردن ارائه سرویس VPN هدف دیگری از جمله کمک به کسب‌وکارهایی آنلاینی که از سمت آمریکا تحریم شده‌اند را نیز در نظر گرفته است. فیروزآبادی در این زمینه توضیح داد: «در بسیاری از حوزه‌ها شاهد تحریم وسیع سایت‌های آمریکایی علیه کاربران و کسب‌وکارهای ایرانی هستیم. آمریکا بسیاری از اپلیکیشن‌ها را روی کشور ما تحریم کرده است.  این در حالی است کسب‌وکارهایی داریم که نیاز دارند از اپلیکیشن‌های تحریم شده استفاده کنند. بنابراین برای راحتی کار این گروه نیز VPN به صورت قانونی صادر خواهد شد.»
 
فیروزآبادی همچنین از بررسی طرحی در مجلس برای در نظر گرفتن جرایم استفاده از VPN در کشور خبر و اعلام کرد: «مجلسی‌ها طرحی تهیه کرده‌اند که جرایم استفاده و فروش VPN و فیلترشکن مشخص شود. این طرح توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده و در این زمینه از مرکز ملی هم نظرخواهی شده است. آنطور که می‌دانیم مراحل بررسی توسط نمایندگان طی و طرح آماده ارائه به صحن مجلس است.»
 
توافق سه جانبه برای توسعه سیستم‌عامل بومی
همچنین فیروزآبادی در جمع خبرنگاران در مورد طرح مرکز ملی فضای مجازی برای پیاده‌سازی پروژه سیستم عامل بومی اعلام کرد که این مرکز در حال کار روی این طرح است.
 
فیروزآبادی در این زمینه گفت: «یک توافق سه جانبه با حضور وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری و مرکز ملی فضای مجازی تهیه کرده‌ایم که براساس آن کارهایی که باید در این زمینه انجام شود بین این سه بخش تقسیم می‌شود.» فیروزآبادی با اعلام اینکه جزییات این توافق به زودی و در مراسمی اعلام خواهد شد افزود: «این طرح در زمینه توسعه سیستم‌عامل بومی روی دستگاه‌های تلفن‌همراه و دسکتاپ است و می‌تواند طرح‌هایی دیگری که حالا هم روی آن کار می‌شود مانند اندروید فارسی را در بر بگیرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.