تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 11, 2019
14:39 دوشنبه، 20ام آبانماه 1398
کد خبر: 105722

تبیین سیاست‌های توسعه خدمات دیجیتال با کمک بخش خصوصی

چهارمین صبحانه بیستونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور امروز صبح ( ۲۰ آبان) با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد. در این نشست ابوالحسن فیروزآبادی با اعلام اینکه مرکز ملی فضای مجازی سندی با عنوان «سند توسعه خدمات دیجیتال» تهیه کرده از اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نصر خواست تا برای بهبود این سند مرکز ملی فضای مجازی را کمک کنند.
 
 فیروزآبادی با اعلام اینکه استفاده از نظر بخش خصوصی در انجام امور بسیار با اهمیت است گفت: «بخش‌خصوصی نقش برجسته‌ای در توسعه خدمات دیجیتال در کشور دارد بنابراین این بخش باید به ما در تدوین سندی که در این زمینه در حال تهیه هستیم کمک کند تا چالش‌های این بخش از جمله  مشکل حفاظت از داده‌ها، تقویت نظام هویت، یکپارچگی خدمات، شگل‌گیری نظام اعتماد رفع شود.»
 
براساس اظهارت او در این سند الزاماتی برای بخش عمومی و حاکمیتی در نظر گرفته شده که براساس آن هر خدمتی که روی شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌شود باید در چهارچوب این سند تعریف شود. در این جلسه اعلام شد که به دلیل پیش‌نویس بودن این سند رسانه‌ها فعلا اجازه انتشار جزییات آن را ندارند.
 
جنگ بر سر داده
دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این نشست از اهمیت داده‌ها در دنیای امروز گفت و اینکه در حال‌حاضر دیگر کشورها برای کسب قدرت بیشتر بر سر داده‌ها می‌جنگند نه مسایلی مانند آب. او با اشاره به اینکه توسعه سرویس‌های دیجیتالی تمامی زندگی افراد را متحول کرده اعلام کرد که براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تا کنون ۱۵ هزار نماد اعتماد برای کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی صادر شده و حجم تراکنش‌های اینترنتی نیز در سال ۹۷ برابر با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
 
فیروزآبادی با اشاره به اینکه تحولات دیجیتال با چالش‌هایی هم همراه است گفت: «ارائه خدمات در دنیای دیجیتال همراه با تولید انبوهی از داده است. در این زمینه بحث مربوط به حریم خصوصی، حفاظت از داده و نحوه استفاده از داده مطرح است که متاسفانه نتوانسته‌ایم در این بخش به خوبی وارد شویم.» او افزود: «شورا تلاش کرده که روی بحث احراز هویت وارد شود. برای مثال تلاش کردیم که ثبت احوال کشور را به مراکز بزرگ خدمت متصل و یا سند نظام هویت را تهیه و شروع به ثبت و تقویت نظام هویت در کشور کرده‌ایم. یا در این زمینه تلاش شده با کمک سامانه‌ای مانند شاهکار احراز هویت کسانی که وارد فضای مجازی می‌شوند نظام‌مند شود.» به باور او صیانت از نظام داده و نظام‌مند کردن احراز هویت در فضای مجازی در نهایت سبب ایجاد نظام اعتماد در این فضا می‌شود که به نفع کاربران و رشد کسب‌وکارها آنلاین خواهد بود.
 
۸۰ درصد توسعه شبکه ملی اطلاعات تنها در بخش زیرساخت است
در ادامه این نشست فیروزآبادی با اشاره به اینکه تحولات دیجیتال در کشور علاوه بر مشکلات داخلی با مشکلات خارجی مانند انحصار سرویس‌های خارجی همراه است ادامه داد: «در حال‌حاضر بسیاری از خدمات پایه‌ای مانند جست‌وجوگر، پیام‌رسان و سیستم‌عامل در اختیار یکسری شرکت خاص است که این به ضرر کشور است. اگر نتوانیم این انحصار را بشنیم نمی‌توانید در بحث حضور ملی در فضای مجازی قدرتمند حاضر شویم.»
 
فیروزآبادی با اشاره به وابستگی خطرناک کابران داخل کشور به خدمات پایه‌ای مانند جست‌وجوگر، سیستم‌عامل و پیام رسان اعلام کرد: «وزارت ارتباطات اعلام می‌کند که ۸۰ درصد شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کرده است اما این ۸۰ درصد در بخش زیرساخت ارتباطی بوده نه ارایه خدمات ملی و پایه‌ای مانند جست‌وجوگر، ارائه خدمات ابری، ایمیل و غیره.» او در ادامه با اشاره به سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد: «در سند تبیین الزامات به شفافیت گفته‌ایم که خدمات کاربردی پایه‌ای باید ملی باشد. همان خدماتی که مردم چه سخت افزاری چه نرم افزاری به شکل عام مشغول استفاده از آن هستند. خدماتی مانند سیستم عامل، ایمیل و پیام رسان که هنوز ملی نشده‌اند. مردم ما تقریبا بیش از ۸۰ درصد از پیام رسان خارجی استفاده می‌کنند، کجای این آمار و درصد نشان می‌دهد که ما شبکه ملی اطلاعات داریم.»
 
فیروزآبادی تاکید کرد که ظهور و حضور قوی بخش خصوصی کشور باعث راه‌اندازی سرویس‌های پایه‌ای مناسب در فضای مجازی خواهد شد و اگر در این زمینه بخش خصوصی همکاری نکند نمی‌توان در فضای مجازی با قدرت ملی ظاهر شد.
 
صبحانه بیستونی، نشستی دوستانه بین اعضای مختلف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با گروهی از مدیران و تصمیم‌گیران بخش دولتی است تا چالش‌ها و مشکلات حوزه دیجیتال به بحث و تبادل نظر گذاشته شود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.