امنیت

فناوری اطلاعات

November 11, 2019
14:42 دوشنبه، 20ام آبانماه 1398
کد خبر: 105723

تمرکز سامانه «پدسا» بر سنجش تاب آوری و الزامات امنیتی سایبری

مجری پروژه طراحی، توسعه و پیاده‌سازی ابزار بومی از منظر پدافند سایبری اعلام کرد: پژوهشگاه ICT سامانه پدسا را با تمرکز بر سنجش تاب آوری و الزامات امنیتی سایبری طراحی و پیاده سازی کرده است.
 افشین سوزنی با اشاره به همزمانی هفته پدافند غیرعامل و رونمایی از سامانه پدسا اظهار کرد: پژوهشگاه ICT با توجه به اهمیت زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم کشور در حوزه فناوری اطلاعات و تاکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت ماموریت های پدافند غیرعامل همچنین اسناد بالادستی در این حوزه، با سفارش و همدلی کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و برگزاری نشست های تخصصی با خبرگان و تشکیل کارگروه های فنی، سامانه پدسا را با تمرکز بر سنجش تاب آوری و الزامات امنیتی سایبری طراحی و پیاده سازی کرده است.
 
وی با اشاره به اهداف و ماموریت های مهم سامانه پدسا گفت: پیاده سازی اصول و ضوابط پدافند غیرعامل، سنجش تاب آوری سایبری و انطباق الزامات و استانداردهای امنیتی، تجمیع و یکپارچه سازی اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین سطح بلوغ، سطح تضمین امنیت و میزان ریسک، ارائه راهکارهای امنیتی همراه با اولویت اجرایی به صورت خودکار، تسهیل مدیریت بحران و تداوم کارکردهای ضروری کشور از مهمترین این اهداف است.
 
سوزنی در خصوص ویژگی های کارکردی سامانه پدسا خاطرنشان کرد: ایرانی و بومی بودن، پشتیبانی از گستره وسیعی از استانداردهای حوزه امنیت سایبری، تعیین سطح بلوغ سازمانی از منظر تاب آوری سایبری، ارائه گزارش های تخصصی ارزیابی و تاب آوری سایبری و قابلیت افزودن و ارتقای الزامات امنیتی و تاب آوری، متناسب با نیازهای جدید، از جمله ویژگی های این سامانه است.
 
رییس اداره آزمایشگاه امنیت پژوهشگاه ICT، ضمن قدردانی از همکاری و تعامل سازمان ها و کمیته های مرتبط، ابراز امیدواری کرد که سامانه پدسا، نتیجه شایسته ای در تقویت تاب آوری امنیتی و الزامات امنیتی سایبری برای زیرساخت های مهم کشورمان ماندگار سازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.