تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 12, 2019
16:14 سه شنبه، 21ام آبانماه 1398
کد خبر: 105772

بانک مرکزی چین: به دنبال کنترل کامل اطلاعات مردم نیستیم

به گفته یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی چین، این کشور با عرضه ارز دیجیتال‌ ملی به دنبال اعلان جنگ به پول‌‌های رایج و کنترل کامل اطلاعات مردم نیست.
 
به گزارش کوین تلگراف و به نقل از رویترز، «مو چانگ چون» (Mu Changchun)، مسئول ارز دیجیتال بانک مرکزی چین، اعلام کرده است که این ارز به شکل یک مکمل برای یوان کاغذی عرضه خواهد شد.
 
مو در صحبت‌هایش در کنفرانسی در سنگاپور، بر شایعات عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور طی سه ماه آینده قوت بخشید. بدین ترتیب چین، به همراه تونس، به اولین کشورهایی بدل می‌شوند که یک ارز دیجیتال با پشتوانه یک ارز ملی عرضه می‌کنند. مو در این کنفراس گفت: اطلاع داریم که عموم مردم می‌خواهند با استفاده از پول کاغذی، هویت خود را فاش نکنند؛ برای این افراد امکان ناشناس بودن در تراکنش‌ها را فراهم خواهیم کرد.
 
مو در ادامه می‌افزاید: در عین حال توازنی میان ناشناس بودنِ کنترل‌شده و سیاست‌های ضد‌ پول‌شویی، مقابله تامین مالی تروریسم و مشکلات حوزه مالیات، شرط‌بندی آنلاین و فعالیت‌های مجرمانه‌ی الکترونیکی ایجاد می‌کنیم. این توازن یک امر لازم بوده و هدف ما هم همین است.
 
در حال حاضر قوانین نظارتی سخت‌گیرانه‌ای در حوزه مالی چین وجود دارد. استفاده از ارائه‌کنندگان مالی مانند «وی چت پی» (WeChat Pay) و «علی پی» (Alipay)، نیازمند ارائه اطلاعات شناسایی بسیار گسترده‌ای است و تا کمی قبل‌تر تنها با استفاده از حساب‌های بانکی چینی امکان انجام تراکنش‌ها با این سرویس‌ها وجود داشت.
 
صحبت‌های مو به نوعی تاکید دوباره‌ای بر اقدامات بانک مرکزی چین در حمایت و محافظت از پول نقد است. ماه جولای (مرداد)، بانک مرکزی چین اعلام کرد که سخت‌گیری‌های شدیدتری را در خصوص فروشندگانی که پول کاغذی دریافت نمی‌کنند، اتخاذ خواهد کرد.
 
مو در ادامه اظهار داشت که از این ارز دیجیتال ملی، علی رغم اینکه جمع‌آوری داده‌ها در تراکنش‌های دیجیتال راحت‌تر است، برای کنترل بیشتر استفاده نخواهد شد. او در این باره گفت: به دنبال کنترل کامل اطلاعات عموم مردم نیستیم.
 
اقدامات پیشین دیگر هم برای دیجیتالی کردن تراکنش‌های مبتنی بر پول نقد، با انتقادهایی همراه بوده است. مثلا در هند، بسیاری نسبت به طرحی که در آن تراکنش‌های دیجیتال به هویت اصلی مشتریان مربوط می‌شدند، هشدار دادند. دولت هند استفاده از پول نقد را از سال ۲۰۱۶ محدود کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.