سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

November 13, 2019
11:44 چهارشنبه، 22ام آبانماه 1398
کد خبر: 105791

اینتل از اولین تراشه‌های مخصوص هوش مصنوعی در فضای ابری رونمایی کرد

اینتل از دو تراشه نروانا جدید به نام «پردازنده شبکه عصبی نِروانا» (Nervana) مخصوص هوش مصنوعی در فضای ابری رونمایی کرد.
 
این چیپست ها NNP-T1000 و NNP-I1000 نام داشته و اولین پردازنده های ASIC (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) این شرکت هستند که برای هوش مصنوعی در فضای ابری تولید شده اند.
 
تراشه NNT-T مخصوص آموزش هوش مصنوعی به شکلی «متوازن» بوده و قابلیت به کارگیری در کامپیوترهای کوچک و ابرکامپیوترها را دارد. مدل NNP-I نیز توانایی پردازش محاسبات استنتاجی «سنگین» را دارد.
 
 
 
تراشه NNP-I
 
اینتل علاوه بر معرفی تراشه های فوق، از نسل بعد واحد پردازش بینایی کامپیوتری خود به نام Movidius رونمایی کرد. به گفته این شرکت معماری جدید به کار رفته در این تراشه، 10 برابر عملکرد بهتری در محاسبات استنتاجی داشته و مدیریت بهره وری را 6 برابر بهتر از رقبا انجام می دهد. البته باید دید این ادعاها در دنیای واقعی تا چه حد صحت دارند.
 
تولید این محصول می تواند جهش بزرگی برای بهبود عملکرد هوش مصنوعی محسوب شود؛ حداقل برای کمپانی هایی که به محصولات رقبایی همچون انویدیا وابستگی ندارند. اینتل هشدار داده بود که استفاده ریسک پذیر از هوش مصنوعی، به افزایش دو برابری عملکرد در هر 3.5 ماه یکبار نیاز دارد و این اتفاق در صورت وابستگی کمپانی ها به CPUهای سنتی روی نخواهد داد.
 
 
تراشه NNT-T
 
غول های اینترنتی مثل فیسبوک و بایدو برای هوش مصنوعی خود وابستگی زیادی به اینتل دارند. بنابراین امکان دارد در آینده تاثیر این محصولات را در بارگذاری سریع تر سایت ها و قابلیت های پیشرفته تر هوش مصنوعی باشیم.
 
اینتل با تولید تراشه های مبتنی بر هوش مصنوعی غریبه نیست. این تراشه ساز اواخر مهر ماه 96 از اولین نسل پردازنده های شبکه عصبی نِروانا رونمایی کرد و در آن دوران 96 درصد از سهم بازار سرورها را در اختیار داشت.
 
تراشه Movidius نیمه اول سال 2020 به بازار عرضه خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.