سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 14, 2019
12:35 پنجشنبه، 23ام آبانماه 1398
کد خبر: 105829

پرکاربردترین زبان‏های برنامه‌نویسی ۲۰۱۹

گیت هاب امروزه توسط بیش از ۴۰ میلیون برنامه‌نویس استفاده می‌شود و به بزرگ‌ترین مرجع اشتراک‌گذاری کدها و پروژه‌های کدنویسی در بین افراد تبدیل شده است. این جمعیت ۴۰ میلیون نفری شامل برنامه‌نویسان شخصی، حرفه‌ای و آماتور می‌شود. این پلت‌فرم به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن به ۱۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب سال ۲۰۱۹ پرداخته است. این گزارش که به‌تازگی منتشر شده اطلاعاتی راجع به اینکه برنامه‌نویسان بیشتر به سمت چه تکنولوژی‌ها و پلت‌فرم‌هایی می‌روند، ارائه کرده است. در این مطلب می‌توانید لیست ۱۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب سال ۲۰۱۹ را که توسط گیت هاب گردآوری شده مشاهده کنید.
 
 
۱۰. روبی
روبی (Ruby) یک زبان برنامه‌نویسی اوپن سورس است که بیشتر روی سادگی در استفاده تمرکز دارد. این زبان توسط «یوکیهیرو ماتسوموتو» ژاپنی ابداع شده است. او از زبان‌های مورد علاقه قبلی خود برای ساخت زبان برنامه‌نویسی Ruby استفاده کرده است. زبان Ruby سال ۱۹۹۵ منتشر شد و از آن زمان هر روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. تا کنون چند کنفرانس و رویداد بر پایه زبان Ruby برگزار شده است.
 
 ۹. C
«C» یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که امروزه همچنان توسط کد نویسان استفاده می‌شود. این زبان سال ۱۹۷۲ توسط «دنیس ریچی» ابداع شد. C به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی با کارآیی عمومی عرضه شده و برای برنامه‌نویسی سیستم‌های کامپیوتری و سخت‌افزاری کاربرد دارد.  بسیاری از زبان‌های محبوب امروزی از جمله جاوا و PHP و جاوا اسکریپت ریشه در همین زبان دارند.
 
 ۸. شل
شل (Shell) در بین فعالان حوزه آی‌تی محبوبیت بالایی دارد چراکه به افراد این امکان را می‌دهد که مستقیما به سیستم عامل فرمان دهند. زبان Shell را می‌توان برای خودکار کردن پروسه‌هایی مثل نصب یا حذف از راه دور برنامه‌ها استفاده کرد.  این برنامه همچنین برای مدیریت، بک‌آپ‌گیری و کپی کردن اطلاعات نیز بسیار کاربردی است.
 
 ۷. تایپ اسکریپت
زبان تایپ اسکریپت (TypeScript) هم یک زبان برنامه‌نویسی اوپن سورس است که توسط مایکروسافت طراحی و توسعه داده شده است.  این زبان نه تنها یکی از زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی در دنیا محسوب می‌شود بلکه شباهت زیادی هم به زبان جاوا اسکریپت دارد، البته با ویژگی‌های قدرتمندتر که امکان ساخت اپلیکیشن‌های سنگین‌تر و وسیع‌تر را به برنامه‌نویسان می‌دهد. این زبان توسط برنامه رایگان کدنویسی Visual Studio Code مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.
 
 ۶. ++C
زبان برنامه‌نویسی ++C (سی پلاس پلاس) در اصل بر پایه زبان «C» ساخته شده و پیدایش آن به سال ۱۹۷۹ برمی‌گردد. «بارن استراستراپ» زمانی که روی پایان‌نامه PHP خود کار می‌کرد، این زبان را خلق کرد تا از این طریق بتواند قابلیت‌های بیشتری را به زبان C اضافه کند. این زبان امروزه به‌طور گسترده در سیستم عامل‌ها، مرورگرها و بازی‌ها استفاده می‌شود.
 
 ۵. #C
زبان #C که در گفتار «سی شارپ» تلفظ می‌شود، توسط مایکروسافت و تیم تحت هدایت «اندرس هلزبرگ» اختراع شد. این زبان شباهت زیادی به زبان جاوا دارد.  زبان سی شارپ امروزه در اپلیکیشن‌های موبایلی، بازی‌ها و نرم‌افزارهای شرکتی به‌کارگرفته می‌شود.
 
۴. PHP
زبان PHP هم یک زبان اوپن سورس برنامه‌نویسی برای توسعه وب و ساخت صفحات تعاملی وب‌سایت است. این زبان همچنین به خوبی با دیتابیس‌ها تعامل دارد و توسط فیس‌بوک و یاهو استفاده می‌شود. در گذشته بسیاری از برنامه‌نویسان زبان PHP را به‌عنوان یکی از بدترین زبان‌ها می‌دانستند و آن را به تمسخر می‌گرفتند.
 
 ۳. جاوا
زبان جاوا (Java) ابتدا توسط موسسه «سان میکروسیستم» در سال ۱۹۹۵ نوشته شد و چند سال بعد این موسسه توسط شرکت اوراکل خریداری شد. این زبان اوپن سورس امروزه توسط توییتر، نتفلیکس و کمپانی‌های بزرگ دنیا استفاده می‌شود. برنامه‌نویسان از زبان جاوا برای ساخت بازی‌‌های موبایلی، اپلیکیشن‌های بر پایه وب، بازی‌های کامپیوتری و نرم افزارهای بر پایه وب استفاده می‌کنند. این زبان همچنین به C++ و C# شباهت دارد و امکان سوئیچ کردن بین این زبان‌ها را به برنامه‌نویس می‌دهد.
 
 ۲. پایتون
زبان Python که در ایران با نام «پایتون» (Python) شناخته شده یکی از زبان‌هایی است که با سرعت زیاد در حال رشد است. در زمینه محبوبیت، این زبان سال گذشته در رتبه سوم قرار داشت و امسال توانسته با یک رتبه صعود به جایگاه دوم در این لیست برسد. این زبان اوپن سورس عموما در برنامه‌های هوش مصنوعی و علوم دیتا به‌کارگرفته می‌شود و البته استفاده از آن هم ساده است. سالانه کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های متعددی در رابطه با زبان پایتون برگزار ‌می‌شود.
 
 ۱. جاوا اسکریپت
جاوا اسکریپت (JavaScript) همچنان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در دنیا به حساب می‌‌آید. دلیل محبوبیت فوق‌العاده این برنامه هم به‌کارگیری آن در ساخت صفحات وب است. این زبان امکان تعاملی کردن صفحات را به برنامه‌نویسان می‌دهد و همچنین در ساخت بازی‌ها نیز کاربرد گسترده‌ای دارد. برنامه‌نویسان به دلیل سبک بودن، انعطاف پذیری و قدرت جاوا، علاقه شدیدی به این برنامه دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.