اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

November 18, 2019
13:53 دوشنبه، 27ام آبانماه 1398
کد خبر: 105903

معاون رگولاتوری: سرمایه‌گذاری؛ راه نجات اپراتورهای اینترنت ثابت!

 

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقد است بحث ترافیک پرحجم غیر از مسیر اپراتورهای ثابت مسیر دیگری ندارد و اپراتورها می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌های لازم، آنچه مورد نظر مردم است را تامین کنند.
 
به گزارش ایسنا، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت معتقدند در حال حاضر دچار مشکلات مالی شدند و وضعیت مطلوبی ندارند؛ حتی برخی از شرکت‌های FCP بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کرده و می‌گویند پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه این شرکت‌ها در حال از دست دادن مشترکانشان هستند.
 
از طرفی اگرچه قیمت کالاهای مصرفی یا خدمات ارائه‌شده به کاربران با افزایش روبرو بوده و شاید یکی از معدود مواردی که در این سال‌ها علی‌رغم افرایش نرخ ارز، متناسب با آن رشد نکرده، خدمات اینترنتی شرکت‌هاست؛ یعنی موضوعی که هرچند حالا هم خوشایند کاربران اینترنتی نیست، اما FCPها می‌گویند با سوق دادن کاربران به استفاده از اینترنت همراه، اینترنت ثابت را دچار مشکل کرده و به اعتقاد کارشناسان، در دراز مدت برای توسعه ارتباطی دردسرساز خواهد شد.
 
این در حالی است که حسین فلاح جوشقانی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – با اشاره به اظهارات برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت درباره لزوم افزایش قیمت اینترنت گفت: موضوع افزایش تعرفه خدمات اینترنت باید از ابعاد مختلف بررسی شود و شرکت‌های ارایه‌دهنده این خدمات به جای طرح موضوع در رسانه‌ها دلایل و مستندات خود را به رگولاتوری ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
 
از طرفی به‌تازگی محمدباقر اثنی‌عشری – رئیس سازمان نظام صفی رایانه‌ای کشور- با اشاره به مشکلات اینترنت ثابت اظهار کرده بود: یکی از پایین‌ترین شاخصه‌هایمان اینترنت ثابت است. در اینترنت ثابت یک عقب‌افتادگی داریم که علت‌های متفاوتی دارد و یکی از علت‌ها این است که سرمایه‌گذاری در بخش اینترنت ثابت به دلیل سیاست‌های قیمتی به شدت کاهش پیدا کرده و این‌که FCPها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و برخی ریزش مشتری و برخی کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند.
 
مردم به دنبال کیفیت حداکثری هستند
 
در این راستا مجید حقی – معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که مردم به دنبال کیفیت حداکثری هستند، گفت: اپراتورهای ثابت با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تامین می‌کنند. برای کاربران، مهم‌ترین موضوع سرعت است و این‌که بتوان با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، سرعت مناسبی‌ را ارائه داد.
 
وی با بیان این‌که اپراتورهای ثابت به این جمع‌بندی رسیده‌اند که هیچ مسیری جز سرمایه‌گذاری وجود ندارد، افزود: اپراتورها باید آنچه که مردم به عنوان سرویس مطلوب مد نظر دارند را تامین کنند و غیر از این مسیری وجود ندارد و همین حالا هم این جمع‌بندی باعث شده سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف کل کشور اتفاق بیفتد، از جمله سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه VDSL انجام شده است.
 
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با بیان این‌که اگر نقشه تجاری سرمایه‌گذاری‌ها جوابگو نباشد، سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد، گفت: بحث ترافیک پرحجم خصوصا در حوزه ویدیو غیر از مسیر اپراتورهای ثابتی که سرویس می‌دهند، شاید مسیر دیگری نداشته باشد و این تجربه‌ای است که در دنیا هم اتفاق افتاده است. بنابراین سرمایه‌گذاری در این زمینه قابل توجیه است و البته باید توجه داشت که برای حوزه ترافیک پرحجم کار دیگری نمی‌توان انجام داد.
 
حقی همچنین خاطرنشان کرد: مسیر ارائه سرویس متناسب با چیزی که به لحاظ کیفیت و سرعت مورد نظر مردم است، با استفاده از تکنولوژی جدید، روشن است؛ بنابراین اپراتوری در آن گام بردارد، آینده برایش روشن خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.