تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 18, 2019
15:09 دوشنبه، 27ام آبانماه 1398
کد خبر: 105922

«اسنپ» با شهرداری قرار داد همکاری امضاء کرد

 
دومین قرار داد همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با شرکت تاکسی اینترنتی «اسنپ» امروز (۲۶ آبان) به امضا رسید. این قرار داد براساس ابلاغ دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی که مهر ماه امسال توسط وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شده بود به امضا رسید.
به گزارش پیوست، در جلسه امضا این قرار داد اعلام شد که این قرار داد برای ۱۵۰ شهر دیگر نیز ارسال شده تا اسنپ با شهرداری این شهرها نیز به امضاء برساند.
 
رفع ابهامات و امضاء قرار داد
ژوبین علاقبند، مدیرعامل شرکت اسنپ در جلسه امضاء این قرارداد با ابراز خوشحالی از به توافق رسیدن با شهرداری تهران پس از نزدیک به ۲ سال رایزنی‌ و جلسات مشترک با وزارت کشور، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، معاونت حمل‌ونقل، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بر سر قانومند کردن فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به برخی نکات مبهم دستورالعمل فعالیت این کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت: «یکی از مشکلاتی که همزمان با ابلاغ این دستورالعمل مطرح کردیم این بود که چرا این دستورالعمل قبل از ابلاغ در کارگروه تاکسی‌های اینترنتی اتحادیه کسب‌وکار مجازی که من هم دبیر آن هستم قرار نگرفته بود. با این حال بعد از ابلاغ این دستورالعمل ۱۸ جلسه تا امروز با معاونت علمی و حقوقی ریاست‌جمهوری، معاونت حمل و نقل شهرداری و دیگر ذینفعان این حوزه داشته‌ایم تا ابهاماتی که در این دستورالعمل وجود داشت را رفع کنیم.»
 
او در ادامه با اشاره به این ابهامات اعلام کرد: «یکی از موضوعات مورد بحث ما در رابطه با این دستورالعمل تعیین عوارض در کنار مالیات بر ارزش افزوده بود که حالا با جلسات مشترکی که با معاونت علمی و حقوقی ریاست‌ جمهوری، معاونت حمل‌ونقل شهرداری داشته‌ایم ابهامات موجود در این بخش حل و این امید به ما داده شده که مشکلی که در این زمینه داریم حل خواهد شد.»
 
به گفته علاقبند در مورد راه‌اندازی سامانه سماس و قرار گرفتن اطلاعات سفر‌های تاکسی‌های اینترنتی روی این سامانه که بسیاری از کاربران نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌ بودند، قرار نیست هیچ خطری متوجه حریم‌خصوصی کاربران و رانندگان اسنپ باشد.  علاقبند در این زمینه گفت: «تمام نکات امنیتی در مورد حفظ اطلاعات و دیتا مربوط به سفرها در این سامانه حفظ خواهد شد و اطلاعات مشترکان ما روی آن امن است و طبق قوانین و با حکم قضایی تنها اطلاعات درخواستی در اختیار مسئولان قرار خواهد گرفت.»
 
مدیرعامل اسنپ تاکید می‌کند که این سامانه بیشتر قرار است برای کمک و ارئه سرویس به شرکت‌های اینترنتی در مورد مسائل روز مانند تعیین اختصاص سوخت به فعالان این حوزه فعالیت کند.
 
ژوبین علاقبند در پاسخ به سوال پیوست در مورد اینکه آیا سهمیه‌بندی بنزین و دریافت سهمیه در این زمینه باعث شده تا اسنپ، به عنوان یکی از منتقدان اصلی دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی راضی به امضا قرار‌داد با شهرداری در این زمینه شود گفت: «اصلا اینگونه نیست و ربطی ندارد. این قرار داد ابهاماتی در زمینه عوارض و دریافت اطلاعات داشت که در جلسات مختلف این ابهامات رفع شد. خود ما نقش عمده‌ای در تدوین این دستورالعمل داشتیم تا با تصویب آن و قانون‌مند شدن فضای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در آن کسی مانع فعالیت آنها نشود.» او در مورد جزییات حل مشکل تاکسی‌های اینترنتی در زمینه پرداخت عوارض اعلام کرد: «جلساتی با معاونت حقوقی و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم و با استناد به قانون اعلام کردیم که نباید عوارض در کنار مالیات ارزش افزوده پرداخت کنیم. حالا هم با استناد به بند قانونی و اینکه طبق این قرارداد اسنپ در طبقه‌بندی وسایل حمل‌ونقل عمومی قرار می‌گیرد از پرداخت عوارض معاف می‌شویم.»
 
شهرداری رقیب تاکسی‌اینترنتی نیست
 
محسن پورسیدآقایى، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، به عنوان یکی از برندگان این مذاکره در مراسم امضاء قرار داد با اسنپ ابراز خوشحالی کرد که بالاخره بعد از نزدیک به دوسال مذاکره جدی و فشرده توانسته‌اند با شرکت‌های این حوزه برای قانونمند کردن فعالیتشان به توافق برسند. 
 
او با اعلام اینکه از ورود سرمایه‌ خارجی به کشور استقبال و برای توسعه این سرمایه مساعدت لازم را خواهند داشت گفت: «این سیاست کلی کشور است که از ورود سرمایه‌ خارجی به ایران حمایت می‌کند و ما هم طبق این سیاست تمام تلاش خود را به کار می‌بریم  که با قانون‌گذاری مناسب به رشد و توسعه این سرمایه کمک کنیم البته طبیعی است که شرکت خارجی بیشتر از شرکت داخلی مقرر به رعایت مقررات و ضوابط کشور هستند که توسط دستگاه‌های اجرایی تعیین و ابلاغ می‌شود.»
 
او تاکید کرد که اسنپ هم حالا با امضا دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نشان داده که تابع مقررات کشور است و این نهاد دیگر هیچ مشکلی در زمینه همکاری و توسعه کسب‌وکار اسنپ در کشور نخواهد داشت.
 
او با اعلام اینکه آنچه تاکنون سبب فاصله بین شهرداری و خدمات جدید اینترنتی در شهر شده بود، نبود ضوابط و قوانین بوده است گفت: «نبود وجود ضوابط مشخص در کشور به دلیل اینکه قوانین ما هم سنتی است و در آن به تکنولوژی اشاره‌ای نشده بود باعث شد که فعالیت این شرکت‌ها در کشور با مشکل مواجهه شود. حالا اما با این دستورالعمل این ضعف برطرف شده و با ایجاد یک تفاهم و توافق بین شهرداری و کسب‌وکارهای اینترنتی حوزه حمل‌ونقل امکان رشد زیرساخت‌های شهری و توسعه تجارت شرکت‌های فعال در این بخش نیز فراهم شده است.»
 
پورسیدآقایی در این جلسه یادآور شد افرادی که دور یک میز برای امضاء این قرار داد گرد هم جمع شده‌اند هیچ مخالفتی با یکدیگر ندارند و تمامی بند‌های دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی با همکاری ذی‌نفعان این بخش از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تا وزارت کشور،شهرداری و شرکت‌های تاکسی اینترنتی به نگارش درآمده است. او با اشاره به این موضوع که در مورد هر قرار‌داد یا دستورالعمللی رضایت ۱۰۰ درصدی بین ارکان درگیر وجود ندارد گفت: «طبیعی است که در مورد این دستورالعمل همه ذی‌نفعان به صورت صد درصدی به خواسته‌هایشان نرسیده باشند و اتفاقا این به معنی تعامل واقعی است. حتی فکر می‌کنم آنقدر ما در ابلاغ این دستورالعمل مسیر خوبی را پیش برده‌ایم که می‌تواند الگوی سایر بخش‌ها برای رسیدن با هم به یک توافق مناسب باشد.»
 
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، با تاکید این موضوع که شرکت‌های تاکسی اینترنتی را هیچ‌وقت به عنوان رقیب تاکسی‌های سنتی ندیده‌اند گفت: «تاکسی سنتی و اینترنتی رقیب هم نیستند؛ بلکه مکمل هم‌اند که در نهایت به مردم سرویس خوب ارائه می‌کنند. با کمک تاکسی‌های اینترنتی استفاده از خودرو شخصی کم شده است البته که سفرهای جدید هم ایجاد شده که مطلوب ما نیست؛ اما ایجاد سفر جدید مطلوب‌تر از استفاده خودرو شخصی در شهر است.»
 
به باور پورسیدآقایی امضاء این دستورالعمل بین شهرداری، وزارت کشور و تاکسی‌های اینترنتی در نهایت می‌تواند به فعالیت بدون ضابطه خودروهای مسافرکش شخصی را نیز قانونمند کند. او یادآور شد که امضاء این دستورالعمل با تاکسی‌های اینترنتی برای آنها پشتیبانی و حمایت کامل شهرداری را به همراه خواهد داشت و این شرکت‌ها می‌توانند از امتیازات مشخص مانند تخصیص سهمیه بندی بنزین هم برخوردار شوند.
 
اواخر مهر‌ ماه نیز تپ‌سی، دیگر فعال حوزه تاکسی اینترنت قرار‌داد خود براساس دستورالعمل تاکسی‌های اینترنتی را با معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری امضاء کرده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.