تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 21, 2019
11:49 پنجشنبه، 30ام آبانماه 1398
کد خبر: 105993

۶۲ پرداختیار توافقنامه با شاپرک امضا کردند

شاپرک تا کنون ۶۲ توافقنامه پرداختیاری صادر کرده است و ۳۸۴ تقاضای پرداختیاری در حال بررسی است.
 معاون نظارت شاپرک با بیان این خبر در نشست بررسی پرداختیاری در نمایشگاه تراکنش گفت: «زمانی که سند پرداختیاری تدوین می‌شد تصور نمی‌شد که پرداختیارها به این جایگاه برسند قرار بود پذیرندگان خرد را ساماندهی کنند اما امروز پرداختیار به دنبال جایگاه خود می‌گردد.»
 
 محمد رضا عباسی با اشاره به خواست‌های پرداختیارها در این زمینه گفت: «بسیاری از امتیازهای شرکت‌های PSP را شرکت‌های پرداختیاری دارا هستند این درحالی است که مسئولیت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت در مقابل پرداختیارها بسیار زیاد است.»
 
در این پنل یکی از درخواست‌هایی که از شاپرک از سوی شرکت‌های پرداختیاری مطرح شده بود دسترسی یا ایجاد یک زیرسوئیچ از سوی شرکت‌های پرداختیاری بود او در پاسخ به این درخواست گفت: « اگر پرداختیار اطلاعات دیتای کارت را نیاز ندارد و نمی‌خواهد آن را نزد خود نگه دارد چه احتیاجی به زیرسوئیچ دارد. چرا که داشتن زیرسوئیچ نیازمند رعایت الزامات PCI است و شرکت شاپرک نیز باید تمامی این استانداردها را بررسی کند.»
 
او ادامه داد: «هم‌اکنون سالانه تمامی شرکت‌های PSP از سوی شاپرک مورد ادیت قرار می‌گیرند اگر قرار باشد شرکت‌های پرداختیاری نیز به زیرسوئیچ متصل شوند باید شاپرک به صورت سالانه آنان را نیز از نظر پیاده سازی الزامات PCI بررسی کند این در حالی است که امکان بررسی حدود ۳۸۴ پرداختیار از سوی شاپرک وجود ندارد.»
 
هومن امینی مدیرعامل دیجی‌پی در این نشست اعلام کرد: «با وجود تمام انتقاداتی که نسبت به پرداختیاری وجود دارد نباید فراموش کرد که این سند و این توافقنامه موجب شد تا برخی از فعالان پرداخت بتوانند بعد از سال‌ها هویت بگیرند و مجوزی غیر از مجوز پی‌اس‌پی در این زمینه صادر شد.»
 
او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تفاوت زیادی بین مدل پرداختیاری و پی‌اس‌پی وجود ندارد گفت: «اما نمی‌توانیم بگوییم مدل پرداختیاری در اجرا موفق بوده است.»
 
امینی تاکید کرد:«می‌توان به گونه‌ای در سند پرداختیاری بازنگری کرد که با طبقه‌بندی پرداختیارها یا حتی پی‌اس‌پی‌ها وظیفه نظارت را به آنها واگذار کرد.» او در توضیح هدف شکل‌گیری پرداختیارها گفت: «این شرکت‌ها هدفشان این است که تجربه بهتری در خرید آنلاین برای مشتری ایجاد کنند اما در شرایط فعلی محدودیت به گونه‌ای است که این اتفاق نیافتاده است.»
 
مدیرعامل دیجی‌پی در پاسخ به این سوال که آیا باید مجوز پرداختیاری و پرداختبانی از یکدیگر مجزا باشد گفت: «این سوال را می‌توانم اینگونه بدهم که برای ارائه سرویس خرید متمایز به مشتری و ایجاد تجربه بهتر نیاز به هر دو بستر پرداختیاری و پرداختبانی وجود دارد.»
 
مدیرعامل شرکت پرداخت هوشمند شرق نیز در این نشست یکی از مشکلات پیش روی پرداختیارها را سیکل تسویه حساب با پذیرندگانشان را عنوان کرد. پرهام بهین شاد گفت:  «در شرایط فعلی شرکت‌های PSP علاوه بر اینکه می‌توانند سرویس ارزانتری به پذیرندگان بدهند به دلیل سیکل تسویه حساب، زودتر با مشتریان خود تسویه می‌کنند از همین رو پذیرندگان هیچ مزیتی نسبت به PSPها ندارند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.