اپراتورها

تلفن همراه

مخابرات فضایی

November 21, 2019
13:02 پنجشنبه، 30ام آبانماه 1398
کد خبر: 106006

تکلیف بسته‌های اینترنت خریداری شده چه می‌شود؟

 
به دنبال اختلال سراسری در اینترنت، بسیاری از مشترکین درخصوص بسته‌های اینترنتی تلفن همراه متضرر شده‌اند که باید تکلیف آن‌ها مشخص شود.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، چند روزی است که به دنبال اعتراضات مردمی نسبت به افزایش نرخ سوخت در کشور، عده‌ای آشوبگر از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کرده و به خیابان‌ها ریختند و با جا زدن خود در میان معترضین، اقدام به آتش زدن اموال عمومی به‌ویژه بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها کردند.
 
تجربه نشان داده است که بسیاری از این آشوب‌ها ساماندهی شده و مرجع آن شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای است. بسیاری از هماهنگی‌ها در پیام‌رسان‌های خارجی به‌ویژه تلگرام انجام می‌شود، از این رو طبق سیاست‌های اتخاذی از سوی مسئولین و دستگاه‌های ذیربط، چند روزی است که اینترنت بین‌المللی با محدودیت مواجه شده است.
 
ناگفته نماند که حفظ امنیت در درجه اول اهمیت است، اما قطعی اینترنت مشکلاتی را برای مردم عادی و به‌ویژه آن دسته از کسانی که عمده کارشان با اینترنت است، ایجاد کرده است.
 
اما در این میان آنچه بیش از همه رخ نشان داده، وضعیت بسته‌های اینترنت تلفن همراه است که در این چند روز، مدت زمان استفاده آن‌ها به پایان رسیده است بدون آنکه مشترکین بتوانند از آن بسته به طور کامل استفاده کنند.
 
این امر در حال حاضر تبدیل به دغدغه‌ای برای کاربران شده و این سوال را برای آن‌ها ایجاد کرده است که تکلیف بسته‌های خریداری شده در ایام قطعی سراسری اینترنت بین‌الملل و بسته‌های پیش از آن چه می‌شود؟ آیا اپراتور‌های تلفن همراه در این خصوص تمهیداتی اندیشیده‌اند یا خیر؟
 
تکلیف بسته‌های اینترنت خریداری شده چه می‌شود؟
 
این مساله را از کارشناسان و اپراتور‌های مربوطه پیگیری کرده است. آن دسته از مشترکینی که بدون اطلاع از قطعی اینترنت، بسته جدیدی را خریداری کرد‌ه‌اند، یا بسته‌های فعالشان به دلیل اختلال فعلی اینترنت پایان یافته است و یا مسائلی از این دستره به‌رو بوده‌اند، بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از اپراتور‌های همراه اول و ایرانسل، باید منتظر پایان اختلال و بازگشت به شرایط عادی باشند.
 
اپراتور ایرانسل مطابق با قوانین سابقش، بسته‌های خریداری شده را برای کاربران ذخیره می‌کند و از آنجا که الویت با بسته‌ای است که تاریخ اعتبار آن قبل‌تر است، ابتدا بسته کوتاه مدت مصرف شده و سپس بسته دوم فعال می‌شود حتی اگر بسته قبلی زودتر خریداری شده باشد.
 
در مورد بسته‌های چند روزه هم که با قطعی فعلی مواجه شده‌اند و مشترکین نتوانستند به طور کامل از آن‌ها استفاده کنند و در این چند روز مدت زمان اعتبارشان به پایان رسیده، قرار است که پس از پایان اختلال، مورد بررسی قرار گیرد.
 
طبق گفته‌ها باید برآورد نهایی انجام شود و آمار به دست آمده از کل مشترکینی که در این مدت دچار این مسئله شده‌اند، می‌تواند تاثیر مستقیمی در تصمیمات اتخاذی داشته باشد. این اصل شامل مشترکین همراه اول هم می‌شود؛ اگر تعداد مشترکینی که به این شیوه متضرر شده‌اند، قابل توجه باشد، می‌توان امیدوار بود که این مشکل حل شود و بسته‌های اینترنتی بار دیگر برای مشترکین لحاظ شود. ناگفته نماند که درخواست وزیر ارتباطات تاثیر زیادی بر تسریع این روند دارد.
 
راه حل‌های موجود برای رفع این مشکل به افزایش حجم اینترنت کاربران یا افزایش تعداد روز‌های قطعی اینترنت بین‌الملل به تاریخ اتمام بسته‌های اینترنت کاربران ختم می‌شود. البته هنوز هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده، اما شاید اضافه کردن تعداد روز‌های اختلالات اینترنت به مدت زمان انقضای بسته اینترنت کاربران، بهترین و منطقی‌ترین راه باشد.
 
اما تصمیم‌گیری در این مورد برای کسانی که در همین مدت چند روزه قطعی اینترنت بین‌الملل، زمان بسته اینترنتشان تمام شده کمی دشوار است، در این حال شاید با تصمیمات وزارت ارتباطات و اپراتور‌ها، یک بسته چند روزه کوتاه مدت به این دست از کاربران اهدا شود، شاید هم یک مقدار حجم بیشتر مانند یک گیگابایت، به بسته بعدی آن‌ها اضافه شود تا جبران این چند روز عدم دسترسی به اینترنت بین‌الملل باشد.
 
در هر صورت تصمیم‌گیری در مورد این اتفاق با رعایت عدالت کامل و حقوق مصرف‌کنندگان و اپراتور‌ها کمی دشوار است، اما نظر شما چیست؟ به نظر شما بهترین و عادلانه‌ترین راه برای جبران اختلالات چند روزه اینترنت کدام است؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.