اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 21, 2019
13:06 پنجشنبه، 30ام آبانماه 1398
کد خبر: 106008

امکان ردیابی محموله‌ها به دلیل قطعی اینترنت وجود ندارد/ نمی‌توان با «اینترانت» تجارت خارجی داشت

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی گفت: در این شرایط قطعی اینترنت، حتی ارسال پیامک هم به خارج از کشور به سختی امکان می‌پذیرد و روند انجام کارها بسیار طولانی شده است. در این وضعیت پروژه‌های جدید تجاری را متوقف کرده‌ایم تا قطعی اینترنت تمام شود و در پروژه‌هایی که در حال اجرا بوده را با سختی مضاعف انجام می‌دهیم.
 
مسعود دانشمند درباره فعالیت‌های تجاری در شرایط قطعی اینترنت اظهار داشت: شرط تجارت بین الملل، تبادل اطلاعات است اگر نتوانیم در لحظه اطلاعات مورد نظر را مبادله کنیم اساسا امکان تجارت بین‌المللی هم از دست می‌رود.
 
وی ادامه داد:‌ همه در هر شغلی و در هر شرایطی به اینترنت متکی هستند. زمانی با تلکس کار می‌کردیم اما امروز تلکس در تمام دنیا حذف شده است و طرف‌های تجاری ما دیگر تلکس ندارند. بنابراین نمی‌توان از آنها خواست که به آن دوران برگردند تا با ایران مراوده داشته باشند.
 
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی با بیان اینکه در حال حاضر تمام رابطه ما با دنیا از طریق تلفن است و ارسال فکس برای ارایه اطلاعات بسیار سخت و دشوار است،‌ افزود: برای پاسخ هر سوالی نمی‌توان فکس ارسال کرد. در حال حاضر باید به صورت تلفنی به توافق رسید و خلاصه مکالمات را نوشته و از طریق فکس ارسال کنیم، این در حالی است که امروز تجارت دنیا به سمت آنلاین شدن رفته است.
 
دانشمند با تاکید بر اینکه یک تاجر باید با کشتی مرتبا در تماس باشد و تصمیمات لحظه‌ای را در این شرایط تحریم‌ها به اطلاع افراد داخل کشتی برساند، گفت: در طول روز حداقل 5 بار با کشتی حاوی محموله‌های صادراتی یا وارداتی در ارتباط هستیم که امروز این ارتباط برقرار نیست و امکان ردیابی بار را در بخش حمل و نقل دریایی یا جاده‌ای نداریم.
 
وی اظهار داشت:‌ مجبور هستیم که اطلاعات و تصمیمات خود را از طریق تلفن به فردی خارج از کشور برسانیم و این فرد به صورت اینترنتی این اطلاعات را به کشتی یا ناوگان باری جاده‌ای برساند و در نهایت پاسخ را آن فرد خارج نشین از طریق تلفن به ما می‌رساند.
 
عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه تنها ارتباط ما با افرادی که بار را جابه جا می‌کنند با یک واسطه در خارج انجام می‌شود و این ارتباط بسیار سخت است، ادامه داد: پیش از قطعی اینترنت بارمان را از طریق جی پی اس متصل به کامیون یا کشتی به صورت اینترنتی ردیابی می‌کردیم که الان این امکان وجود ندارد.
 
دانشمند گفت:‌ قطعی اینترنت و عدم دسترسی به ردیابی بار و شرکای خارجی ریسک تجارت را برای ایرانیان افزایش داده است، ما باید به هنگام تصمیم گیری کنیم و در لحظه طرف خارجی را از این تصمیم آگاه کنیم.
 
وی ادامه داد:‌ اگر در این لحظه کشتی حامل بارمان دچار طوفان شود،‌ هدایت کننده کشتی هیچ دسترسی به مالک بار در ایران ندارد که بداند چه تصمیمی باید بگیرد. اگر کامیون حامل بار ما در جاده‌های خارج از کشور دچار سانحه شود هیچ دسترسی به بیمه‌کننده نداریم که در نمایندگی بیمه در خارج از کشور در لحظه در صحنه سانحه حضور یابد که تمام این موضوعات هم ریسک و هم خسارت‌ها را برای تاجر ایرانی بالا می‌برد.
 
رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی با بیان اینکه قطعی اینترنت هزینه‌های تجارت را افزایش داده است، اظهار داشت: در این شرایط  قطعی اینترنت حتی ارسال پیامک هم به خارج از کشور به سختی امکان می‌پذیرد و روند انجام کارها بسیار طولانی شده است. در این وضعیت پروژه‌های جدید تجاری را متوقف کرده‌ایم تا قطعی اینترنت تمام شود و در پروژه‌هایی که در حال اجرا بوده را با سختی مضاعف انجام می‌دهیم.
 
وی افزود: این اقدام باعث تعجب شرکای خارجی ما شده است و به طور قطع در ادامه همکاری ما با شرکای خارجی بسیار اثرگذار است. شرکای خارجی مدام به صورت تلفنی با ما در تماس هستند و می‌خواهند بدانند قطعی اینترنت تا چه زمانی طول می‌کشد و ما تنها پاسخ ما «نمی‌دانیم» است در حالی که این پاسخ توان برنامه ریزی را از ما و شرکای خارجی می‌گیرد.
 
دانشمند با اشاره به راه‌اندازی اینترانت داخلی گفت: اینترانت داخلی هم کار ما را راه نمی‌اندازد چراکه باز هم دسترسی به شرکای خارجی نداریم و نمی‌توان با اینترانت داخلی تجارت بین المللی داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.