اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 23, 2019
11:43 شنبه، 2ام آذرماه 1398
کد خبر: 106077

آخرین وضعیت اینترنت در کشور

 درحالی‌که برخی گمانه‌ها و اظهارنظرها از وصل اینترنت تا روز جمعه حکایت داشت، اما هنوز این اتصال رخ نداده است. اینترنت از ابتدای هفته قابلیت اتصال به شبکه جهانی را ندارد. البته وزیر ارتباطات از برقراری دوباره اینترنت در برخی نقاط کشور خبر داد و افزود: اتصال‌ سایر نقاط منوط به ابلاغ شورای امنیت کشور است. این اتفاق موجب خسارت‌هایی به کسب‌وکارهای آنلاین شده است. علی مطهری، نماینده مجلس نیز با بی‌دلیل خواندن تداوم قطع اینترنت گفت: در صورت اصرار برخی مسوولان اجرایی، نمایندگان واکنش نشان خواهند داد.
قطع اینترنت که از اوایل هفته گذشته آغاز شده بود با رسیدن به اواخر هفته با خبرهای امیدوارکننده‌ای همراه و اعلام شد که اتصال به اینترنت به تدریج در حال برقراری است. هرچند تا اواسط روز جمعه هم همچنان سطح گسترده‌ای از کاربران در کشور از  عدم دسترسی به اینترنت خبر می‌دادند.  با این حال همچنان بسیاری از کسب‌و‌کارها و فعالان اقتصادی منتظر بازگشایی دروازه‌های اینترنت هستند. گزارش‌ها حاکی از دسترسی هفت دانشگاه کشور به اینترنت است هرچند هنوز حتی نقاط متصل شده به اینترنت هم از سرعت پایین و ایجاد مشکلاتی برای دانشجویان خبر می‌دهند. در همین حال وزیر ارتباطات هم خواستار جبران هزینه قطع اینترنت کاربران توسط اپراتورها شده است.
 
قطع اینترنت و ایجاد مشکلاتی برای دانشجویان
به گزارش «ایسنا» در پی پیگیری‌های انجام شده مشخص شد هفت دانشگاه سطح یک و بزرگ کشور (امیر کبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، تهران، علم و صنعت، خواجه نصیر و شهید بهشتی) به اینترنت جهانی دسترسی پیدا کردند. در پی بروز برخی ناآرامی‌های چند روز اخیر، دسترسی مردم از جمله دانشگاه‌های کشور به اینترنت جهانی به طور کلی قطع شده بود اما از اواخر روز پنج‌شنبه اینترنت برخی دانشگاه‌های بزرگ  و سطح یک کشور به شبکه جهانی اینترنت وصل شد و  دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های فوق می‌توانند با اتصال به وای فای مرکزی این دانشگاه‌ها که سرور مرکزی آن به اینترنت جهانی وصل شده است فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را پیگیری و همچنین ایمیل‌های دریافتی را چک کنند. مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف گفت: دسترسی فعلی دانشگاه به اینترنت جهانی اگر چه مقدور شده است؛ اما هنوز سرعت آن معمولی است و دانشجویان و اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه صرفا با آی‌دی دانشگاه می‌توانند به این اینترنت دسترسی پیدا کنند.
 
محمود نیلی‌احمد‌آبادی در بیست و پنجمین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد در خصوص عدم دسترسی دانشگاه‌ها به اینترنت گفته بود: متاسفانه قطعی اینترنت مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.وی در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌های ما جزو دانشگاه‌های بین‌المللی هستند و به‌دلیل مراودات گسترده با جهان وجود اینترنت برای این مراکز لازم است.نیلی همچنین از مذاکره دانشگاه تهران با وزارت علوم برای وصل اینترنت جهانی خبر داده بود.
 
برآورد خسارت قطع اینترنت انجام می‌شود
آذری‌جهرمی با تایید برقراری دوباره اینترنت در برخی نقاط کشور گفت:‌ سایر نقاط هم با تصویب ابلاغ شاک متصل خواهند شد. به اپراتورها ابلاغ کرده‌ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته‌ها اضافه کنند.آذری‌جهرمی درباره خسارات وارده به شرکت‌های استارت‌آپی و امکان جبران آن گفت: برآوردهای تقریبی در سطح جامعه منعکس شده اما هنوز برآورد دقیقی نداریم. باید جلساتی با اتحادیه کسب‌و‌کارهای نوپا و نظام صنفی رایانه‌ای برگزار کنیم و برآوردهای دقیق استخراج شود. جبران خسارات شرکت‌ها با مصوبات دولت قابل پیگیری است اما مهم این است که بتوان نحوه برآورد خسارت را استخراج کرد. آذری‌جهرمی در خصوص اینکه مشترکانی که بسته‌های مدت‌دار مثلا یک هفته‌ای خریداری کرده‌اند و در زمان قطع اینترنت قادر به مصرف بسته خود نشده‌اند، گفت: به اپراتورها ابلاغ کرده‌ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته‌ها اضافه کنند. او درباره حقوقی که از مشترکان در مدت قطع اینترنت تضییع شده نیز گفت: پیشنهادهایی برای اقدامات جبرانی داریم که هنوز نهایی نشده است و به محض نهایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
 
نمایندگان مجلس:  ادامه قطع اینترنت ضرورتی ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که با بازگشت آرامش به کشور ادامه قطع اینترنت ضرورتی ندارد. علی مطهری در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده برای دسترسی به اینترنت در پی برخی ناآرامی‌های مربوط به افزایش قیمت بنزین گفت: به نظر من ادامه قطع اینترنت با توجه به بازگشت آرامش به کشور ضرورتی ندارد. وی افزود:  مسوولیت این امر با وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور است، اگر وزیر کشور بخواهد بر ادامه قطع اینترنت اصرار بورزد، مجلس عکس‌العمل نشان خواهد داد.
 
همچنین پروانه مافی نماینده مجلس درباره قطعی اینترنت و اخلال در زندگی روزمره مردم به «ایلنا» گفت: به شخصه پیگیر این موضوع بوده‌ام و در جلسه‌ای هم که به همراه دستگاه دیپلماسی خدمت آقای رئیسی رسیدیم، به عنوان یکی از اعضای جلسه سران آنجا مطرح کردم که بسیاری از کسب‌و‌کارهای مردم به اینترنت مربوط می‌شود و مشکلات نداشتن اینترنت گرفتاری‌های زیادی را برای مردم می‌آورد؛ سعی کردیم صدای مردم را برسانیم.همچنین بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر به«ایلنا» گفت: بیشترین موردی که مردم روی آن در مورد قطعی اینترنت اعتراض دارند بحث کسب‌و‌کار و ارتباطاتی است که با یکدیگر در آن فضا داشتند، زیرا این فضا محلی بود که افراد دور از هم، کنار هم باشند. وی خاطرنشان کرد: فضای علمی کشور ما به اینترنت وابسته است. دانشجویان ما از این فضا برای کسب علم استفاده می‌کنند که امروز به مشکل برخورده‌اند.
 
نظرات دبیر شورای فضای مجازی
هرچند در روزهای قطع اینترنت دسترسی به سایت‌ها و شبکه‌های داخلی همچنان فراهم بود اما برخی منتقدان وزارت ارتباطات در شورای فضای مجازی همچنان خواستار توسعه گسترده‌تر این شبکه داخلی هستند تا به گفته آنها در زمان قطع اینترنت بهتر بتواند فعالیت کند. ابوالحسن فیروزآبادی درباره مشکلاتی که برای برخی کسب‌و‌کارهای وابسته به اینترنت ایجاد شد، اظهار کرد: باید کاری کنیم که این ضرر و زیان‌ها کمتر شود. اگر یک شبکه ملی پرقدرت در کشور داشتیم، این زیان‌ها به مراتب کمتر بود. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی تاکید کرد: امیدواریم اتفاق اخیر که منجر به قطعی اینترنت شد، باعث شود همکاران ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیداتی برای توانمند کردن شبکه ملی اطلاعات بیندیشند. فیروزآبادی افزود: شبکه ملی یک ارتباط جهانی است و زمانی می‌تواند خوب کار کند که با دنیا ارتباط داشته باشد. در بستر این شبکه جهانی «صدا» و «دیتا» در کشور مشکل ندارد، اما آنچه با محدودیت مواجه شده، پروتکل مربوط به اینترنت است که قطع آن، ضرر و زیان‌هایی را متوجه برخی کسب‌و‌کارها کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.