اینترنت و شبکه

رمز ارز

فناوری اطلاعات

November 23, 2019
12:08 شنبه، 2ام آذرماه 1398
کد خبر: 106082

تمامی فعالان فضای مجازی باید بر روی شبکه ملی اطلاعات فعالیت کنند

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر فعالیت تمامی فعالان فضای مجازی بر روی شبکه ملی اطلاعات که شبکه ای یکپارچه، متصل به شبکه اینترنت جهانی اما مبتنی بر قواعد کشور است، تاکیدکرد.
 
 
 سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در آیین افتتاح بنیاد ملی توسعه فناوری با بیان این مطلب افزود: بشر یکی از بزرگترین تحولات تاریخی خود را در ابتدای قرن بیستم شاهد است که این تحول از منظر فناوری با ظهور چهار فناوری همگرا(NBIC) تعریف می شود و این چهار فناوری، فناوری های ثانویه ای همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، علوم اطلاعاتی و بلاک چین را ایجاد می کنند که در سال های اخیر سرمایه گذاری های بسیاری در حوزه این 4 فناوری همگرا و از همه بیشتر برای توسعه هوش مصنوعی صورت گرفته است.
وی با اشاره به این که در عصر جدید روابط انسان ها، جوامع، کشورها، شرکت ها و سازمان ها در حال بازتعریف است، گفت: رابطه انسان با تکنولوژی و طبیعت در قرن 19 و 20 با نگاه ابزاری به تکنولوژی و تصرف طبیعت بود اما امروزه نگاه مشارکت و تعامل با طبیعت و تکنولوژی مطرح است و اگر در نسل اول ارتباطات بحث تعامل انسان ها را داشتیم در حال حاضر صحبت از تعامل انسان و اشیا و در حد اعلای آن اینترنت اشیا می شود.
فیروزآبادی تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ بشریت ما شبکه ای داریم که 15 میلیارد دستگاه(device) با هم در ارتباط هستند که براساس پیش بینی صورت گرفته تا 5 سال آینده به 50 میلیارد دستگاه خواهد رسید و این یعنی اگر در کشور امروز نزدیک به 150 میلیون دستگاه موبایل و سایر سیستم های ارتباطی وجود دارد در 5 سال آینده اگر می خواهیم هم سطح رشد جهانی باشیم باید برای 500 میلیون دستگاه برنامه مدیریتی داشته باشیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با بیان این که یکی از راه های مواجهه با این مساله بلاک چین است، افزود: نقش نظام مالی دوران صنعتی که امروزه به حد اعلای بلوغ خود رسیده در بازار بزرگ پیش رو خاتمه یافته و با پارادایم جدیدی تحت عنوان صنعت چهار روبرو هستیم که براساس آن مباحثی همچون رمز ارز (Cryptocurrency) مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین در یک نظام هویت مند مطرح می شود.
فیروزآبادی در خصوص خصلت جهانی شدن عصر جدید تاکید کرد: با جهانی شدن شما با تغییر و تحول مرزهای سنتی، کهن و جغرافیای سیاسی روبرو هستید و اگر در دوران دولت و ملت عصر صنعتی، تعریف ملی زیست گروهی از مردم در سرزمینی بود که هویت آن را داشتند و می توانستند در آن اعمال اراده کنند امروز جهانی شدن به صورت یک جانبه و در برخی مواقع تحکم آمیز به کشورها تحمیل می شود اما به دلیل این که همراه با دانش است با اختیار می پذیرند.
وی گفت: این رابطه ممکن است کشورها را به بن بست برساند که طلیعه آن را در مباحث مطروحه در کنفرانس های IGF و در بعضی از موسسات وابسته به سازمان ملل با عناوین حکمرانی می توان شاهد بود که یکی از آنها فعالیت شرکت های بزرگ جهانی در کشورها با توسعه سکوها(platform) و بدون تعهد به ملت ها با تحمیل هنجارها است و در نهایت این که سکوها برای کاربران خود تنها نقشی در حد مصرف کننده قائل هستند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با تاکید بر تعریف حوزه ملی در کشور گفت: ما به دنبال نفی جهانی شدن نیستیم اما باید حوزه ملی کشور در سکوهای بلاک چینی که می تواند نقش ها و کاربران فرامرزی داشته باشد تعیین شود که براساس آن باید روابط در داخل و همچنین با سکوها بازتعریف شود.
وی افزود: شورای عالی فضای مجازی کشور معتقد است که مدل اقتصادی حاکم در این تحول، سکویی است و به همین دلیل بر شعار دولت به مثابه سکو در حکمرانی جدید و تحول دیجیتال تاکید دارد بنابراین در سندی که برای حوزه اینترنت اشیا تهیه شده شروط محدودی قائل شدیم تا براساس آن در این تحولات سریع بتوانیم حداقل هویت افراد، اشیا و فرآیندهایمان را حفظ کنیم.
فیروزآبادی در خصوص مکانیزم تعیین هویت در این فضا گفت: براساس سند مصوب شورای عالی فضای مجازی کشور در این حوزه، برای نظام دولتی و نظام تجارت – تجارت( B۲B) این مکانیزم تعیین شده است اما منتظر تحولات تکنولوژی با توجه به گونه های جدیدی از هویت مندی مبتنی بر بلاک چین هستیم.
وی اظهار داشت: تمام فعالیت ها و افرادی که درچارچوب سرزمینی در این فضا فعال هستند باید بر روی شبکه ملی اطلاعات فعالیت کنند. شبکه ای که برخلاف تصور برخی ها جدا از اینترت نیست و در واقع شبکه یکپارچه ایست که در چارچوب سرزمینی ما کار می کند و هر شبکه دیگری که می خواهد در کشور فعال باشد باید به این شبکه یکپارچه پیوسته و قواعد آن را تمکین کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به حکمرانی فضای مجازی و پدیده جهانی شدن در کشور گفت: با قواعد دوران صنعتی نمی توانیم روابط جهانی خود را تنظیم کنیم و در روابط جدید حضور بخش خصوصی، نخبگی و نوآوری در کنار تحول اساسی در مدل های اقتصادی مطرح است که در واقع اقتصاد در حال خدماتی شدن با شکل سکویی است که براساس آن مولد ارزش دیگر کالا به تنهایی نیست بلکه خدمات و مدل های جدید کسب و کار (استارتاپ ها) برای تامین نیازهای بشر که متنوع، پیچیده و بی انتها است، مطرح می شود.
فیروزآبادی گفت: علاوه بر تنظیم روابط ملی در سکوها بحث مشارکت و بزرگ سازی اندازه بازار مبتنی بر بزرگ شدن بخش خصوصی و خروج دولت از تصدی گری و باز تعریف روابط دولت- ملت، دولت- بخش خصوصی و دولت-بخش نخبگان باید صورت گیرد.
وی در خصوص مقرره گذاری در این فضا تصریح کرد: در نظام های قرن بیستم ما متکی بر قوانین بودیم و در اواخر قرن بیستم سرمایه داری مقرراتی مطرح شد که مقررات به کمک قوانین آمد اما در دوره جدید در کنار مقرره گذاری که به صورت انبوه در نظام های چند ذی نفعی است، مشارکت باید توسط نخبگان و جامعه مدنی برای نظام توصیه گذاری صورت گیرد و همچنین در نظام استاندارد گذاری نه تنها موسسات دولتی بلکه کنسرسیوم های بزرگ بر روی سکوهای پر قدرت باید فعال شوند.
دکتر فیروزآبادی افزود: در حوزه بلاک چین که به دلیل دولت گریزی و نهاد گریزی افسارگسیخته است باید در توصیه گذاری، استانداردگذاری و هنجار گذاری بخش خصوصی که می تواند قدرت های بزرگ را بر روی سکوها شکل داده و تحمیل اراده و قدرت نرم کند، مشارکت کند و این مهم بدون همکاری ملت، نخبگان و جوانان نسل آینده ای که می خواهند هویت ملی خود را حفظ کنند محقق نخواهد شد چرا که هویت ملی نه از طریق جنگ سرد بلکه بر روی سکوها در حوزه های جدید دانش برای ایجاد بازارهای بزرگتر و نو با مدل های کسب و کار جدید است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.