اپلیکیشن

امنیت

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

November 23, 2019
14:35 شنبه، 2ام آذرماه 1398
کد خبر: 106096

فیسبوک توسعه اپلیکیشن تشخیص چهره را تأیید کرد

فیسبوک و حریم خصوصی در یک جمله نمی‌گنجند؛ این را می‌توان با توجه به سابقه این کمپانی در رابطه با داده‌های کاربران و حریم خصوصی آن‌ها گفت. با این حال تصور کنید علاوه بر داده‌های فعلی، این کمپانی توانایی تشخیص چهره شما را نیز داشته باشد؛ آیا از این ترسناک‌تر امکان پذیر خواهد بود؟ باید به شما بگوییم که همین چند سال پیش، فیسبوک به فکر استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره بوده است.
 
غول شبکه اجتماعی با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال، اپلیکیشنی توسعه داده بود که به کمک آن می‌توانست چهره کارمندان خود را تشخیص دهد. این اپ تنها قابلیت تشخیص چهره کارمندان این کمپانی و دوستان آن‌ها که تشخیص چهره را فعال کرده بودند را داشت و هیچ گاه هم به صورت عمومی در برنامه فیسبوک منتشر نشد. با این حال این اپ می‌توانست با دیدن چهره افراد، عکس حساب کاربری آن‌ها در فیسبوک و همچنین نام آن‌ها را نمایش دهد. از لحاظ ظاهری، این برنامه بسیار ساده و ابتدایی بوده و کاربرد خاص دیگری نداشته است.
 
بر اساس گفته‌های یکی از سخنگویان فیسبوک، این کمپانی هیچ برنامه‌ای مبنی بر عرضه این قابلیت به کاربران نداشته و تنها کارمندان این کمپانی می‌توانستند از آن استفاده کنند. با این حال توسعه این اپ بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ متوقف شده و از آن سال دیگر خبری از این قابلیت به گوش نرسیده است.
 
به نظر می‌رسد که فیسبوک تنها برای نشان دادن نوآوری کارمندان خود اقدام به استفاده از این تکنولوژی کرده و آن را مربوط به توسعه قابلیت‌های جدید برای آینده در نظر گرفته بوده است. البته این خبر بسیار خوبی خواهد بود، زیرا تصور کنید این کمپانی علاوه بر داده‌های فعلی کاربران، توانایی تشخیص چهره آن‌ها را نیز داشته باشد.
 
گفتنی است که پیشنهاد افراد مبنی بر تگ کردن آن‌ها در عکس‌ها، که از نوعی سیستم تشخیص چهره بهره می‌برد هم در دادگاه پرونده‌ای باز دارد. قاضی این پرونده می‌گوید که چنین قابلیتی «فریبنده» بوده و فیسبوک باید میلیارد‌ها دلار غرامت پرداخت کند. با این حال این که این کمپانی از توسعه بیشتر سیستم تشخیص چهره صرف نظر کرده است یا صرفا آن را به حالت تعلیق درآورده، اطلاعاتی در دسترس نیست. تنها راه کاربران هم این است که امیدوار باشند فیسبوک هیچ گاه دوباره به سراغ چنین تکنولوژی نرود؛ که البته بسیار بعید به نظر می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.