تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 24, 2019
11:34 یکشنبه، 3ام آذرماه 1398
کد خبر: 106133

شکایت آمازون از پنتاگون به خاطر اعمال نفوذ ترامپ در قرارداد JEDI

 
آمازون پس از شکست در مناقصه پروژه عظیم JEDI وعده داد پنتاگون را به دادگاه می کشاند و حالا وعده خود را عملی کرده است.
 
پروژه ۱۰ میلیارد دلاری JEDI به سرویس های پردازش ابری پنتاگون مربوط می شود و شرکت های بسیاری برای پیاده سازی آن دندان تیز کرده بودند. از میان تمام گزینه ها شانس آمازون از همه بیشتر بود و تا روزهای آخر از آنها به عنوان برنده نهایی نام برده می شد اما به شکلی غیر منتظره نام مایکروسافت به عنوان برنده این ماراتن اعلام شد.
 
آمازون همان زمان مدعی وجود شائبه هایی در این انتخاب شد و حالا شکایتی را علیه پنتاگون به عنوان کارفرمای پروژه JEDI ثبت کرده است. کمپانی جف بزوس دلیل اصلی شکایت را علنی نکرده اما قبلا مدعی شده بود که بدون شک در انتخاب مایکروسافت جانبداری و اعمال نفوذ سیاسی تاثیرگذار بوده اند. منظور از جانبداری و نفوذ سیاسی احتمالا مشکلات قدیمی بین ترامپ و بزوس است که باعث شده رییس جمهور به پنتاگون برای اعطای قرارداد به مایکروسافت فشار وارد کند. بزوس مالک روزنامه واشنگتن پست است که اغلب دیدگاه ها و تصمیمات ترامپ را به چالش می کشد.
 
 
آمازون دادخواست خود را به صورت محرمانه به دادگاه ارائه کرده چون ظاهرا حاوی اطلاعات بسیار حساسی است. طبیعتا طرف های مقابل حاضر نشده اند زیر بار اتهامات آمازون بروند. «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا اطمینان داده که مناقصه پروژه JEDI  کاملا آزاد و منصفانه برگزار شده و مایکروسافت هم با ارسال بیانیه ای برای رویترز فرایند قرارداد را دقیق، کامل و منصفانه خوانده است.
 
پروژه JEDI  یا «زیر ساخت یکپارچه دفاع سازمانی» سرویس های ابری را در زمینه های متعددی از ذخیره سازی داده ها گرفته تا پردازش هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و محاسبات فوق حساس برای پنتاگون فراهم می کند. با توجه به ابعاد گسترده پنتاگون، اجرای این قرار داد علاوه بر سود هنگفت، سهم هر یک از این دو شرکت را در بازار سرویس های پردازش ابری تا حد زیادی افزایش می داد، از اینرو طبیعی است که آمازون به سادگی تسلیم نشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.