تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 25, 2019
15:16 دوشنبه، 4ام آذرماه 1398
کد خبر: 106208

شهرداری تهران برای پیاده‌سازی شهرهوشمند نیازمند تولیدکننده داخلی است

 
 شهرداری برای تولید سنسورهای هوشمند و اجرای بخشی از پروژه‌های تعریف شده در برنامه شهر هوشمند نیازمند تولیدکننده داخلی است. 
 
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در پنجمین صبحانه بیستونی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اعلام این نیاز در جمع نمایندگان بخش خصوصی گفت: «تولید سنسورهای مورد نیاز برای هوشمندی شهر برای شهرداری اهمیت زیادی دارد؛ اما در حال‌حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز و مساله تحریم‌ها وارد کردن هر یک از این سنسورها بیش از ۱۰۰ یورو هزینه خواهد داشت، به همین خاطر تولید داخلی آن بسیار به صرفه خواهد بود.» 
 
محمد فرجود با اشاره به برنامه شهرداری برای باز کردن داده‌های در اختیار این نهاد اعلام کرد: «برای اینکه بدانیم کدام داده‌ها را می‌توانیم باز کنیم پیش نویس سند حکمرانی داده شهرداری تهران را تدوین کرده‌ایم و به زودی به شورای عالی سیاستگذاری آمار شهرداری ارائه می‌شود.» به گفته او با تصویب این سند تکلیف بسیاری از داده‌ها مشخص می‌شود و دیگر نگرانی بابت آزاد کردن داده وجود نخواهد داشت.
 
 مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در ادامه توضیح داد: «از انتهای سال ۹۶ وظیفه راهبردی شهرهوشمند به این سازمان محول شده و از ابتدای ۹۷ برنامه‌ریزی برای آن آغاز شده است.» براساس اظهارات او امسال اولین سال برنامه است و تا سال گذشته برنامه شهر هوشمند در فاز پایلوت قرار داشت. فاز اول برنامه شهر هوشمند تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. 
 
فرجود تاکید کرد که سازمان فناوری اطلاعات یکسال درگیر آماده‌سازی زیرساخت برای ارائه سرویس‌های شهرهوشمند مانند «تهران من» بوده و در سال ۹۹ تمرکز این سازمان روی ارائه سرویس‌ها نوین شهری خواهد بود.
 
در این جلسه  فرهاد توکل، کارشناس ارشد مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند هم  در خصوص داده‌هایی که روزانه در شهر تهران تولید و پردازش می‌شود گفت: «در حال حاضر روزانه ۱۰ ترابایت تولید داده، ۲۵ میلیون تراکنش تبادل داده و ۹ میلیون پردازش تصویر در شهرداری تهران انجام می‌شود. تولید این میزان داده نیازمند سازوکاری برای مدیریت آن است.»
 
او در ادامه با اشاره به  نتایجی که تاکنون در پروژه شهرهوشمند به دست آمده ادامه داد:‌ «پلتفرم «تهران من» در حال‌حاضر دو و نیم میلیون کاربر به خود اختصاص داده است. از همین رو به دلیل میزان اتصال بالای مردم به این پلتفرم شهرداری  تبدیل به یکی از برترین‌های دنیا در این حوزه شده است.» او با اشاره به سرویس‌ها و داده‌هایی که در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌گیرد گفت: «در حال حاضر  API حدود ۶۰ سرویس در اختیار کسب‌وکارها قرار گرفته است و با توجه به بازخوردهایی که از کسب‌وکارها به دست ما رسیده قرار است API سرویس‌ها براساس نیاز آنها باز شود.»
 
طبق گفته توکل شهرداری تاکنون توانسته ۱۵ هزار پارکینگ حاشیه‌ای را در منطقه ۲ فعال کند و قرار است ۳۷ هزار پارکینگ در مرکز تهران نیز به این طرح افزوده شود.  او با اشاره به طرح دوچرخه اشتراکی که هم‌اکنون با برند بیدود فعالیت می‌کند کفت: «در حال حاضر ۲۰۰ هزار کاربر دوچرخه‌های بیدود در تهران هستند. ما مشتاق حضور شرکت‌های بخش خصوصی در این بخش هستیم.»
 
کارشناس ارشد مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند اعلام کرد که پروژه امضای الکترونیکی هم از دیگر پروژه‌هایی است که به زودی در شهرداری تهران اجرایی می‌شود و روی سامانه‌های پرکاربرد مانند سامانه معملات مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. 
 
توکل با اشاره به دیگر پروژه‌هایی که برای اجرای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است گفت:«سامانه جامع پرداخت خرد شهری و پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از جمله برنامه‌های مرتبط با شهر هوشمند است که در دستور کار شهرداری قرار دارد. یکی دیگر از پروژه‌هایی که قرار است از سوی شهرداری در راستای هوشمندسازی شهر تهران اجرایی شود پروژه هوشمندسازی علائم و المان‌های شهری است که اجرای آن نیازمند مشارکت بخش خصوصی است.» 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.