بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 26, 2019
13:03 سه شنبه، 5ام آذرماه 1398
کد خبر: 106265

دلیل کاهش سقف انتقال وجه در آپ‌های غیربانکی

 
سقف انتقال وجه برخی بانک‌ها در اپلیکیشن‌های غیر بانکی از سه میلیون به یک میلیون تومان کاهش یافته که این اقدام بر اساس سیاست بانک‌های مبدأ است و به نظر می‌رسد برای سوق دادن مشتریان بانکی به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های بانک‌ها باشد.
 
 استفاده از اینترنت برای انجام عملیات بانکی، در سال‌های گذشته در پی اقداماتی که بانک‌ها برای توسعه بانک‌داری الکترونیک انجام داده‌اند، به صورت روزافزون افزایش یافته و در همین راستا نیز بانک‌ها درصدد کاهش شعب بانکی خود برای پایین‌ آوردن هزینه‌ها برآمده‌اند.
 
استفاده از اینترنت برای انجام عملیات بانکی و کاهش مراجعه حضوری به شعب بانکی هرچند مزایای زیادی برای بانک‌ها و مشتریان آن‌ها دارد، اما با فراگیرشدن بانک‌داری الکترونیک، تهدیدات این حوزه نیز بیشتر می‌شود.
 
یکی از مواردی که این روزها مشتریان، بانک‌ها، بانک مرکزی، پلیس فتا و دستگاه قضایی درگیری زیادی با آن‌ دارند، سواستفاده‌ از حساب‌های بانکی و کلاهبرداری‌هایی است که به واسطه اطلاعات کم برخی افراد یا در مواردی مشکلات امنیتی طرح‌های بانکی اتفاق می‌افتد.
 
از سوی دیگر، بانک‌ مرکزی قوانینی را نیز برای جلوگیری از انتقال پول‌های فاسد یا به عبارت دیگر پولشویی تصویب و در بانک‌ها اجرایی کرده است.
 
از زمانی که اپلیکیشن‌های بانکی برای نقل و انتقال وجه در شبکه شتاب فعال شدند، رضایت مشتریان بانکی افزایش یافت و در همین راستا، سایر کسب و کارهای خصوصی غیر بانکی نیز برای کمک به شبکه بانکی وارد کار شدند، به طوریکه در حال حاضر برخی اپلیکیشن‌های غیر بانکی که خدمات بانکی را ارائه می‌دهند، از اپلیکیشن‌های خود بانک‌ها طرفدار بیشتری پیدا کرده‌اند.
 
اما بر اساس قانون بانک مرکزی سقف انتقال وجه کارتی در اپلیکیشن‌های بانک‌ها سه میلیون تومان و سقف انتقال وجه در اپلیکیشن‌های غیر بانکی یک میلیون تومان تعیین شده است.
 
حال آنکه در سال‌های اخیر بانک‌ها بسته به سیاست خود، سقف انتقال وجه برای اپلیکیشن‌های غیربانکی را نیز تا سه میلیون تومان در نظر گرفته بودند که به گفته معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی، این موضوع بستگی به سیاست‌های بانک مبدا برای انتقال وجه دارد.
 
در عین حال بانک مرکزی طرح دیگری را مبنی بر اجباری شدن استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف برای مشتریان بانکی در دست اجرا دارد که این رمزها از دو طریق اپلیکیشن‌های بانکی و پیامک توسط مشتریان قابل دریافت است.
 
حال آن‌که استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی برای دریافت رمز دوم پویا بیشتر مورد توجه بانک‌هاست، چراکه در صورت ارسال پیامک، بانک‌ها باید هزینه این پیامک‌ها را به اپراتورها پرداخت کنند، به همین دلیل رغبت بانک‌ها بیشتر به استفاده مردم از اپلیکیشن‌هاست.
 
شاید به همین علت باشد که مدتی است بانک‌ها سقف انتقال وجه در اپلیکیشن‌های غیر بانکی را به همان یک میلیون تومان کاهش داده‌اند.
 
پیشتر یکی از مسئولان اپلیکیشن غیربانکی آسان پرداخت (آپ) به ایسنا گفته بود که کاهش سقف انتقال وجه در این اپلیکیشن مربوط به سیاست‌های بانک مبدا است و آپ دخالتی در آن ندارد.
 
آمار نشان می‌دهد که بانک‌های بیشتری در طول این مدت سقف انتقال وجه در اپ‌های غیربانکی را کاهش داده‌اند تا مردم را برای انتقال وجه به سمت استفاده‌ از اپلیکیشن‌های خود بانک سوق دهند؛ اپلیکیشن‌هایی که برای دریافت رمز دوم پویا نیز کاربرد دارند.
 
البته استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی برای دریافت رمز دوم پویا به جای پیامک برای خود مشتریان بانکی نیز بهتر است، چراکه هم امنیت بالاتری دارد، هم هزینه‌ای به بانک‌ آن‌ها تحمیل نمی‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.