سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 30, 2019
11:34 شنبه، 9ام آذرماه 1398
کد خبر: 106398

سامانه اسکنر زیرخودرو بومی شد

 
 یک شرکت دانش بنیان توانست با تکیه بر توان داخلی، سامانه بومی اسکنر زیر خودرو را برای بازرسی با قابلیت‌های برتر از نمونه‌های خارجی طراحی و تولید کند.
 
امروزه بازرسی زیر خودروها، به عنوان یکی از مراحل نظارت بر عبور و مرور تعریف شده است و نقش به‌سزایی در مقابله با عملیات تروریستی و خرابکارانه ایفا می‌کند.
 
بازرسی زیر خودرو با آینه یا چشم غیر مسلح از جمله روش های متدوالی است که در عین زمان بر بودن، دقت کافی ندارد. سامانه بومی اسکنر زیر خودرو با ارایه عکس کامل و با کیفیت از زیر خودرو عبوری، نقشی مهمی در افزایش سرعت و دقت بازرسی زیر خودرو ایفا می‌کند که می‌توان از آن در اماکن حساس همچون فرودگاه‌ها، ورزشگاه ها، پایگاه های نظامی و مناطقی از این قبیل استفاده کرد.
 
حسین اسمعیل عضو شرکت دانش بنیان تحلیل‌گران تحول آفرین کوثر روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص طراحی این سامانه گفت: سامانه بازرسی زیرخودرو مثل یک سرعتگیر داخل گیت‌های ورودی و خروجی امنیتی نصب می‌شود و ماشین بعد از اینکه از روی این سامانه رد شد یک تصویر کامل از زیر خودرو را به کاربر نمایش می‌ دهد.
 
وی بیان کرد: درحال حاضر برخی روش های بازرسی زیرخودرو از طریق آینه یا ایجاد چاله در زمین و بازدید از طریق نیروی انسانی صورت می‌گیرد، اما با طراحی این سامانه، هم سرعت بیشتری در بازرسی زیر خودرو داریم و هم با دقت بیشتری این کار انجام می‌شود.
 
اسمعیل افزود: از مزیت های خاص این سامانه نسبت به نمونه های داخلی و خارجی، استفاده از سه دوربین و پردازش تصاویر از طریق هر سه دوربین است، نمونه های خارجی بعضا یا تک دوربین هستند یا از سه دوربین فقط دوربین وسط تصویر کامل ارایه می‌دهد، اما در این سامانه برای اینکه نقاط کور کمتری داشته باشیم از هر سه دوربین برای ایجاد تصویر استفاده می کنیم.
 
وی ادامه داد: این سامانه طوری طراحی شده است که می‌توانیم وزن خودرو را هم اندازه‌گیری کنیم که در هیچ نمونه داخلی و خارجی این ویژگی وجود ندارد. چون داخل خودرو جاسازهایی در سپر خودرو و درب خودرو وجود دارد که قابل رویت با چشم نیست. بنابراین وقتی خودرو از روی سامانه عبور کند و یک وزن غیر متعارف را به کاربر نمایش دهد، کاربر مشکوک خواهد شد و خودرو مورد بررسی قرار می گیرد.
 
اسمعیل ادامه داد: یکی دیگر از مزیت های این سامانه این است که تشخیص می دهد که یک چیز غیر متعارفی در زیر ماشین چسبیده یعنی به کاربر آلارم می دهد که فلان بخش از ماشین دستکاری شده و یک چیز اضافه یا کم شده است.
 
وی گفت: درخارج از کشور بهترین نمونه که شبیه‌ترین نمونه به نمونه ما است، البته بدون قابلیت های سه دوربینه و تخمین وزن خودرو  حدود۶۰هزار دلار است که ما این سامانه را به یک سوم قیمت نمونه خارجی آن عرضه می‌کنیم.
 
اسمعیل در خصوص شرایط عملکرد دستگاه بیان کرد: این سامانه سرعت خودروی عبوری را تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت، عرض خودرو تا ۲۴۰ سانتی متر، طول خودرو بدون محدودیت و وزن خودرو را تا ۴۰ تن پوشش می‌دهد.
 
وی یادآور شد: رمز نگاری اطلاعات دیتابیس و جلوگیری از سرقت اطلاعات، مشاهده و بازبینی فیلم خودرو عبوری از زوایای مختلف با هدف بررسی دقیق‌تر نقاط مشکوک، مدیریت و نظارت آنلاین بر سیستم و کاربر از طریق اینترنت‌، شناسایی هوشمند اجسام از پیش تعریف شده مانند بمب، سلاح و نواحی مشکوک و نیز ثبت شماره پلاک خودرو، اثر انگشت و تصویر راننده خودرو در کنار تصویر خودروی عبوری از دیگر قابلیت های این سامانه بومی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.