تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 30, 2019
11:55 شنبه، 9ام آذرماه 1398
کد خبر: 106405

الگوهای تازه برای ارزش‌آفرینی در صنعت پست

مدیرعامل پست اول با بیان اینکه حجم بازار خدمات پست و پست لجستیک در ایران چیزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: کمتر از ۲۰ درصد این بازار (یعنی حدود ۴ هزار میلیارد تومان) در اختیار فعالان بخش رسمی است؛ با این حال موضوع تسلط فعالان غیررسمی صنعت پست بر حدود ۸۰ درصد از این بازار، یک چالش و در عین حال یک فرصت بی‌نظیر برای فعالان پستی، نظام اقتصادی و جامعه ایران است.
محمدحسن کرباسیان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: تفاوت فعالان رسمی و غیر‌رسمی این صنعت، فقط در پرداخت نکردن یا پرداخت کردن حقوق دولتی نیست، بلکه به این معناست که بخش بزرگی از بازار عملیات پستی کشور گرفتار ضعف شدید کارآمدی بر اثر عدم دسترسی به زیرساخت‌های فنی و سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی است و البته ۸۰ درصد خدمات پستی کشور بدون ضمانت معتبر برای رعایت استانداردهای کیفی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. کرباسیان با اشاره به تغییرات خدمات پستی در دنیا ادامه داد: در طول ۳۰ سال گذشته، معماری زنجیره تامین به گونه‌ای تغییر کرده است که خدمات پست لجستیک تبدیل به ستون فقرات دسترسی به بازار برای تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان شده‌اند و فعالان این بخش در حال حذف واسطه‌های نظام توزیع و خدمات لجستیک سنتی با هدف ارتقای کارآیی بازار هستند.
 
وی با اشاره به اینکه افزایش سهم بخش رسمی در صنعت پست کشور، مسابقه‌ای علیه عدم شفافیت و ناکارآمدی است، خاطرنشان کرد: همگام با تحولات جهانی در ایران نیز هر تلاشی برای رشد پایدار، ارتقای رفاه مصرف‌کننده و رقابت‌پذیری تولید‌کننده؛ نیازمند یک الگوی مدیریتی تازه در صنعت پست و به‌ویژه پست لجستیک است. الگویی که با ساماندهی فعالان این حوزه در یک نظام فراگیر و کارآمد، تسهیل‌کننده تبادل اطلاعات، پول و ترافیک بین بازیگران صنعت پست باشد و انتقال مرسولات پستی در مقیاس وسیع را از مبدا تا مقصد، با بهترین کیفیت و کمترین زمان و قیمت تضمین کند. مدیرعامل پست اول با تاکید بر ضرورت همگرایی راهبردی میان فعالان صنعت، برای استفاده بهینه از منابع و فرصت‌ها، افزود: هیچ‌کدام از فعالان صنعت، نه به تنهایی آنقدر بزرگ هستند که قادر به انجام همه سرمایه‌گذاری‌ها و تامین همه زیرساخت‌ها باشند و نه به تنهایی آنقدر چابک و هوشمند که بتوانند خود را به بهترین نحو با نیاز تمام مشتریان و مقتضیات بخش‌های گوناگون بازار تطبیق دهند.
 
کرباسیان تاکید کرد: نخستین اپراتور پست خصوصی ایران، تلاش کرده است با ارائه مدل «فراپست»، به‌عنوان یک مدل کسب‌و‌کار شبکه‌ای، مجموعه این ارزش‌ها را با تاکید بر همگرایی راهبردی میان ذی‌نفعان این بازار تقویت کند.  وی تصریح کرد: این همگرایی و هم‌افزایی نیز نیازمند دو عنصر اساسی، یعنی بازار شفاف و شبکه ساخت یافته روابط است و در محیط کسب‌وکاری که بر پایه این دو ستون بنا شود؛ از یکسو، حقوق مشتریان برای دریافت با کیفیت‌ترین و روزآمدترین خدمات، با بهترین قیمت، تضمین می‌شود و از دیگرسو، فعالان این حوزه به کمک ارزش‌آفرین‌ترین مدل‌های کسب‌و‌کار و کارآمدترین الگوهای مدیریت، بیشترین دسترسی را به منابع اقتصادی و فرصت‌های تجاری، برای رشد و توسعه خواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.