اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 30, 2019
12:32 شنبه، 9ام آذرماه 1398
کد خبر: 106412

احتمال نشت اطلاعات ۳۰۰ هزار نفر در جریان انتخابات اتحادیه اروپا

پارلمان اتحادیه اروپا در جریان انتخابات ماه می از نرم افزارهای یک شرکت آمریکایی استفاده کرده است و اکنون تخمین زده می شود طی این فرایند اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار کاربر فاش شده باشد.
 
به نقل از بلومبرگ، حدود یک سال قبل پارلمان اتحادیه اروپا به دلیل رسوایی کمبریج آنالیتیکا تحقیقات گسترده ای را درباره شرکت فیس بوک انجام داد.
 
اما اکنون این پارلمان گرفتار رسوایی اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار کاربر شده است. این رسوایی مربوط به استفاده از نرم افزار شرکت آمریکایی «نیشن بیلدر» (Naion Builder)  است. گمان می رود شرکت مذکور اطلاعات این کاربران را فاش کرده است. در همین راستا اعضای پارلمان اتحادیه اروپا برای استفاده از نرم افزار های شرکت «نیشن بیلدر» تحت تحقیقات قرار دارند. به گفته مقامات این شرکت در جریان انتخابات ماه می اتحادیه اروپا اطلاعات شخصی افراد را بررسی و از آنها سواستفاده کرده است.
 
«ووجسیچ یوویسکی» در اوایل هفته گذشته به عنوان ناظر برحفاظت اطلاعات در اتحادیه اروپا انتخاب شد. او در بیانیه ای اعلام کرد: انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا  با وجود چند جنجال در داخل کشورهای عضو و هم در سطح جهانی برگزار شد.
 
این درحالی است که برنامه های انتخاباتی نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا همچنان تحت بررسی های زیادی قرار می گیرد. البته قبل از برگزاری انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، قواعدی برای جلوگیری و جریمه کردن احزاب سیاسی در اروپا وضع شد که به طور عمدی از اطلاعات شخصی افراد در برنامه های انتخاباتی خود استفاده می کنند.
 
طبق تحقیق پارلمان اتحادیه اروپا از وب سایت thistimeimvoting.eu استفاده کرده که اطلاعات بیش از ۳۲۹ هزار کاربر علاقمند به فعالیت های سیاسی را جمع آوری کرده است. در مرحله بعد شرکت «نیشن بیلدر» این اطلاعات را فراوری کرده است.
 
پارلمان اتحادیه اروپا اعلام کرده در سال ۲۰۱۸ خدمات این شرکت آمریکایی را در یک پروژه آزمایشی استفاده کرد تا یک برنامه اطلاعاتی در سراسر اروپا اجرا کند و فقط از قابلیت های اصلی این شرکت مانند سیستم مدیریت محتوا یا ابزاری برای ارسال اطلاعات در یک بیانیه ایمیلی استفاده کرده است.  
 
در بیانیه پارلمان اروپا آمده است: تاکنون هیچ اطلاعاتی با سیستم های دیگر به اشتراک گذاشته نشده و افراد پس از اعلام رضایت واضح می توانند عضو سایت شوند.
 
شرکت نیشن بیلدر نیز در یک بیانیه ایمیلی اعلام کرده نرم افزارش به مردم کمک می کند در فرایندهای دموکراتیک شرکت کنند و اطلاعات مشتریان خود را به اشتراک نمی گذارد یا نمی فروشد.
 
این در حالی است که در اوایل ماه جاری یک سازمان ارشد ناظر در انگلیس نامه هایی به احزاب این کشور ارسال کرد و درباره استفاده از اطلاعات مردم در برنامه های خود پیش از انتخابات پارلمان این کشور در دسامبر هشدار داد.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.