تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 30, 2019
16:39 شنبه، 9ام آذرماه 1398
کد خبر: 106434

سیسکو برای ایمن‌سازی شبکه 5G از بلاکچین بهره می‌برد

سیسکو، غول مخابراتی آمریکا پتنتنی را ثبت کرده که در آن نحوه استفاده از فناوری بلاکچین برای تامین امنیت داده در شبکه 5G شرح داده شده است.
 
بر اساس این پتنت که در «اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده» (USPTO) به ثبت رسیده می توان با یکپارچه سازی یک پلتفرم بلاکچین در شبکه های بی سیم، ایمنی داده را تضمین کرد. مسئولیت پلتفرم مذکور مدیریت سشن های داده بین گجت کاربر، برای مثال موبایل یا لپتاپ و شبکه ای مجازی است. به عبارت دیگر فناوری سیسکو قادر به مدیریت آن بخش از تبادل داده ها است که بین شبکه و دستگاه متصل از طریق رابط کاربری بلاکچین صورت می گیرد.
 
 
سیسکو در این پتنت به معماری خاصی اشاره کرده که چندین شبکه مجازی جداگانه را روی زیرساخت فیزیکی یکسانی با کارایی بالا اجرا می کند. مهندسان این شرکت نشان داده اند که با بهره گیری از این ساختار می توان برای پشتیبانی برش های شبکه از بلاکچین استفاده کرد:
 
این معماری سرویس محور از آندسته برش های شبکه پشتیبانی می کند که مجموعه مجزایی از منابع قابل برنامه ریزی را به کار می گیرند. این مجموعه ها از طریق برنامه های نرم افزاری درون برش شبکه و بدون ایجاد تداخل با دیگر کارکردها و سرویس ها روی برش، قادر به پیاده سازی سرویس های کاربردی هستند.
 
به جز سیسکو چندین کمپانی دیگر هم در حال بررسی امکان یکپارچه سازی فناوری بلاکچین در اینترنت اشیاء هستند. شرکت هایی از قبیل بوش، BNY Mellon، Chronicled و Filament از هایپرلجر، اتریوم و کورم برای ایجاد یا ارتقای محصولات و سرویس هایشان استفاده کرده اند.
 
سیسکو پیش از این با همکاری یکی از ارائه دهندگان سرویس های هوش مصنوعی به نام SingularityNet پروژه غیر متمرکزسازی سیستم های هوش مصنوعی را اجرا کرده بود. این شرکت همچنین در پی توسعه یک فناوری مبتنی بر بلاکچین برای ارتقای امنیت چت های گروهی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.