اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 1, 2019
11:11 یکشنبه، 10ام آذرماه 1398
کد خبر: 106437

کسب‌وکارها بدون گوگل چه کردند؟

اگرچه مسوولان معتقدند با اتکا به ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات و در غیاب اینترنت بین‌الملل، کسب‌وکارها با استفاده از سرورهای داخلی توانستند سر پا بمانند و کمتر دچار مشکل شوند، اما موضوعی که ممکن است از نظرها جا مانده باشد، این است که خیلی از کسب‌وکارها مراجعه‌شان از طریق موتور جست‌وجوی گوگل انجام می‌شود.
 
 در روزهای قطعی اینترنت بین‌الملل که پس از بروز ناآرامی‌ها و در راستای جلوگیری از سوءاستفاده از این ابزار ارتباطی اتفاق افتاد، اگرچه وب‌سایت‌های ایرانی با بهره‌گیری از سرورهای داخلی به فعالیت ادامه دادند، اما بسیاری از کاربران اینترنت، از دانشجویان و برنامه‌نویسان تا کسب‌وکارهای کوچک که فعالیتشان در بستر شبکه جهانی اینترنت جریان داشته، با مشکلات بسیاری مواجه و بعضا متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شدند.
 
همچنین بخش خصوصی این حوزه معتقد است با وجود آمادگی نسبی در لایه شبکه و زیرساخت و برقراری خدمات پایه، دچار کمبود در لایه خدمات و محتوا بودیم و این موضوع باعث وارد آمدن خسارات گسترده به کسب‌وکارها از جمله وجود اختلال در خدمات کسب‌وکارهای بالغ‌تر به دلیل عدم آمادگی سرویس‌دهندگان متوسط و کوچک، ایجاد هزینه‌های مالی و انسانی چند برابری برای کسب‌وکارها یا کاهش شدید جریان ورودی مشتریان کسب‌وکارها شده است.
 
در این راستا، آرش محمدی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا درباره مراجعه به وب‌سایت‌ها توضیح داد: درصد خیلی بالایی از لود هر وب‌سایتی از طریق سرچ در گوگل است و اینطور نیست که کاربران برای مراجعه به بر وب‌سایت، URL آن را تایپ کنند و این موضوع حداقل برای حدود ۸۰ درصد وب‌سایت‌های خبری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات صدق می‌کند. بنابراین مراجعه مشترکان به وب‌سایت‌ها از طریق سرچ کلمات کلیدی در گوگل اتفاق می‌افتد.
 
وی در ادامه با بیان این‌که به همین دلیل در شرایطی که گوگل در دسترس نباشد، وب‌سایت‌ها چیزی حدود ۸۰ درصد ترافیک را از دست می‌دهند، افزود: این موضوع و کلمات کلیدی برای کسب‌وکارهایی که خدمات ارائه می‌دهند هم خیلی مهم است؛ کسانی که در حوزه فروش بلیت سفر، فروش آنلاین دارو یا خدمات دیگر کار می‌کنند، خیلی بیش‌تر از این ترافیک را از دست می‌دهند. بنابراین صرف این‌که یک وب‌سایت از داخل ایران لود شود، باعث بالا ماندن کسب‌وکار نیست.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: نکته دیگر را هم در نظر بگیرید که بسیاری از وب‌سایت‌ها خدماتی ارائه می‌دهند که از یک سری سرویس‌های بین‌المللی استفاده می‌کند و در زمان قطع اینترنت، با این‌که ‌وب‌سایت از داخل ایران در دسترس است، اما دسترسی‌پذیری مدیران وب‌سایت و وب‌سرویس‌ها مختل می‌شود. برای مثال درمورد اپلیکیشن‌های حمل و نقل، ممکن است خود اپلیکیشن لود شود و کار کند اما احتمالا نقشه‌اش کار نمی‌کند، چون داشته از API‌های منبع باز گوگل استفاده می‌کرده است.
 
محمدی با بیان این‌که تمام سرویس‌های آنالیتیک و هوش تجاری وب‌سایت‌های ایرانی، غیرایرانی هستند، گفت: ما هیچ سرویس هوش تجاری وب‌بیس ایرانی برای وب‌سایت‌هایمان نداریم. تقریبا همه توسعه‌دهندگان وب از APIهای منبع باز خارجی یا حتی سرویس‌هایی که گوگل برای توسعه‌دهندگان ارائه داده، استفاده می‌کنند و در زمان قطع وب آن‌ها هم مختل می‌شود.
 
او در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اتفاقی که برای ترافیک می‌افتد، موضوع گوگل است. همه ما وقتی می‌خواهیم به یک کسب‌وکار مراجعه کنیم، حتی در شرایطی که اسم یک وب‌سایت را می‌دانیم، اسم آن را نمی‌نویسیم بلکه آن را در گوگل سرچ می‌کنیم. حتی در خیلی موارد حتی اسم کسب‌وکار را هم نداریم، برای مثال می‌نویسیم خرید آنلاین بلیت و در نتایج جست‌وجو به ارائه‌دهندگان خدمات می‌رسیم و به همین دلیل عدم دسترسی به گوگل موجب کاهش ترافیک می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.