تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گجت

December 1, 2019
11:49 یکشنبه، 10ام آذرماه 1398
کد خبر: 106448

۲۰ هزار کاربر پهپادی در ایران

 رئیس اتحادیه پهپادی در رویداد راهکارهای پیاده سازی کشاورزی هوشمند در خصوص پهپادهای فعال در ایران گفت: در ایران ۲۰هزار کاربر پهپاد داریم که بیش از ۷۳۰۰ نفر از آن‌ها طی ۱۶۵ دوره پهپادی موفق به دریافت گواهینامه شدند.
 
حامد سعیدی رئیس اتحادیه پهپادی در رویداد راهکارهای پیاده سازی کشاورزی هوشمند گفت: پهپادها به شکل‌ها و ابعاد مختلف هستند. در کشورما پرنده هایی با ابعاد و کارایی‌های مختلف وجود دارد. از پرنده‌های پهپادی کوچک گرفته تا پرنده‌هایی که بیش از ۳۰ ساعت را بدون سوخت گیری پرواز می‌کنند.
او با این توضیحات اولیه اضافه کرد: هدف ما در اتحادیه پهپادی توسعه پهپادهای غیر نظامی است. پهپادهایی با کاربردهایی مانند سنجش از دور، کشاورزی، مه پاشی، سم پاشی، حمل کالا و دارو و فیلمبرداری و عکاسی.
سعیدی اشاره کرد: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده بازار پهپادی غیر نظامی تا سه سال آینده ۱۲۷ میلیارد دلار است که ۲۶درصد آن سهم کشاورزی است. طبق این برآورد ایران می‌تواند سهم  ۱.۲ میلیارد دلاری داشته باشد چرا که ما در منطقه قطب پهپادی قلمداد می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: پهپادها صرفا برای تصویربرداری ساخته نشده‌اند و می‌توان با نصب حسگرهای متنوع، کارایی آن‌ها را تخصصی کرد. در مرکز ساماندهی پهپادهای غیرنظامی، شورایی تحت حمایت شورای امنیت ملی است که وظایفی از قبیل  ثبت و رجیستر پرنده‌ها را انجام می‌دهد. پهپادها مانند اتومبیل شناسنامه و سند دارند و کسی که قرار است آن را به پرواز در بیاورد، نیاز به گواهینامه دارد.
او آماری در این خصوص داد که نشان می‌دهد پهپادها در ایران علاقمندان فراوانی دارند. در ایران ۲۰هزار کاربر پهپاد داریم که بیش از  ۷۳۰۰ نفر از آن‌ها طی ۱۶۵ دوره پهپادی موفق به دریافت گواهینامه شدند.
در این شورا ثبت پلاک، توسعه کسب و کارها، همکاری با نهادها، هماهنگی عملیات هوایی، قوانین و مقررات، آموزش و آزمون، استاندارد سازی نیز انجام می‌شود.
رئیس اتحادیه پهپادی با اشاره به این که پهپادها صرفا کارشان تصویربرداری نیست، افزود: اطفای حریق در حوادثی مانند پلاسکو، پیدا کردن محل سانحه یاسوج که صعب العبور بود، جستجوی افراد گمشده، نقشه مناطقی که درگیر بلایای طبیعی می‌شوند، سرشماری حیوانات، مقابله با شکار غیر مجاز، تصاویر حرارتی برای شناسایی اهداف گوناگون از جمله کاربردهای پهپادهاست.
او در ادامه به کاربرد پهپادها در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی دو نوع عمده پهپاد داریم. یکی سنجشی و دیگر پاششی. سنجشی ها با دوربین حرارتی و طیف سنجی می‌توانند سلامت خاک، آب، مشکلات و تنش‌های گیاهی را تشخیص دهند و  بخش پاششی همانطور که از نامش پیداست وظیفه اصلی اش سم پاشی است.
او با تاکید بر این که سرعت و دقت بالا و دیتایی که به شکل دیجیتال از زمین کشاورزی برداشته می‌شود می‌تواند کمک بزرگی در حوزه کشاورزی کند، درباره فضای کسب و کار در این حوزه گفت: در کشور ۲۰ میلیون هکتار زمین کشاورزی مسطح داریم و چندین میلیون باغ. اگر زمین‌های مسطح سه مرتبه در سال کار سم پاشی انجام دهند، تقریبا می شود ۶۰ میلیون هکتار سم پاشی که نیاز است ۶۰ میلیون مرتبه پهپاد به پرواز دربیاید.
 
وی افزود: یک پهپاد ۱۵۰ میلیونی تومانی می‌تواند با ده دقیقه پرواز یک هکتار را سم پاشی کند. پرنده فیلمبرداری ۲۵ میلیون تومان، پهپادهای حرارتی ۳۰۰ میلیون و سم پاش ها ۲۵۰ میلیون تومان است.
استفاده از پهپادها می‌تواند سرعت کار را بالا ببرد و منجر به صرفه جویی شود. سعیدی در این خصوص گفت: پهپادها می توانند سم کمتری را با کمک فشار و اسپری تنها به برگ های گیاهان برسانند بدون این که خاک و آب آلوده شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.