اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 2, 2019
11:51 دوشنبه، 11ام آذرماه 1398
کد خبر: 106484

در پژوهشگاه فضایی ایران؛ تست کیفی زیرسامانه‌های بلوک انتقال مداری با موفقیت پایان یافت

 
آزمون‌های کیفی زیرسامانه‌های داده و فرمان، توزیع توان و باتری پروژه بلوک انتقال مداری (سامان) در پژوهشگاه فضایی ایران با موفقیت به پایان رسید.
 
 به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، رحیم احسانی رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی این پژوهشگاه در این باره گفت: این آزمون‌ها که در سطح کیفی انجام شده‌اند، شامل آزمون ارتعاشات، سیکل خلاء حرارتی، پایروشوک و تطابق مغناطیسی هستند.
 
وی افزود: با سعی و تلاش پژوهشگران پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی، تمامی آزمون‌های محیطی مربوط به زیرسامانه‌های کامپیوتر پرواز، بورد توزیع توان و باتری‌های بلوک انتقال مداری با موفقیت به اتمام رسیدند.
 
احسانی توضیح داد: در آزمون‌های محیطی سطح کیفی، تلاش می‌شود تا تجهیزات مورد نظر در سطوحی بسیار بالاتر از سطح کاری خود، مورد آزمون قرار بگیرند تا از کارکرد مطلوب این تجهیزات در شرایط کاری فضایی اطمینان حاصل شود. به همین جهت زیرسامانه‌های مذکور تحت شرایط ارتعاشات شدید و همچنین دماهای بسیار بالا و بسیار پایین آزموده شده و موفق عمل کرده‌اند.
 
رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی تشریح کرد: در آخرین مرحله از آزمون‌های محیطی تجهیزات مورد نظر، از لحاظ تطابق مغناطیسی در شرایط فضا و همچنین آثار المان‌ها بر یکدیگر، از نظر تشعشعات و القائات مغناطیسی مورد بررسی دقیق قرار گرفته و عملکرد مطلوب داشته‌اند.
 
وی افزود : سخت‌افزار پرواز، مغز متفکر سامانه فضایی بوده و زیر سیستم بورد توزیع توان و باتری وظیفه تأمین انرژی سامانه فضایی را در چرخه عملکرد عملیاتی بلوک بر عهده دارد.
 
به گزارش مهر، بلوک انتقال مداری، سامانه‌ای است که برای انتقال ماهواره‌ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای بالاتر استفاده می شود و پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، طراحی و ساخته شده است.
 
این سامانه برای اولین بار در سیزدهم بهمن ۹۵، رونمایی شد که ساختار آن شامل سیستم هدایت، ناوبری و کنترل، توان و کامپیوتر پرواز و پیشران و کنترل حرارت و سیستم جدایش است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.