تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 2, 2019
14:35 دوشنبه، 11ام آذرماه 1398
کد خبر: 106495

شاخص‌های اثربخشی برنامه‌های تهران هوشمند اعلام می‌شود

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران اعلام کرد شاخص‌گذاری برای تعیین اثربخشی برنامه‌های تهران هوشمند تا پایان امسال اعلام می‌شود. 
 
 محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در نشست خبری سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند در پاسخ به سوال پیوست درباره میزان اثرگذاری برنامه‌های تهران هوشمند بر زندگی مردم گفت: «شاخص‌گذاری تعیین اثربخشی برنامه‌ها در شورای راهبردی تهران هوشمند در حال انجام است و تا پایان سال این شاخص‌ها و میزان اثربخشی آنها اعلام خواهد شد.»
 
نشست خبری سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند صبح امروز برگزار شد و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در ابتدای این نشست اعلام کرد برنامه شهرداری حرکت به سمت شهر هوشمند است که به عقیده او جدی‌ترین محمل انتقال تجربیات است. به گفته فرجود امکان ارسال اطلاعات در حوزه مشکلات شهری در تهران من به همراه امکان ارسال عکس، فیلم، صوت و لوکیشن به سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران یکی از قابلیت‌هایی است که قرار است در سومین همایش تهران هوشمند رونمایی شود. امکان شارژ کارت بلیت حمل‌ونقل شهری به صورت آنلاین هم قابلیت دیگری است که در همایش تهران هوشمند رونمایی خواهد شد. 
 
به گفته او امسال تمرکز روی داده‌های شهری است و شعار همایش این است که چطور می‌شود از داده‌ها در مدیریت شهری استفاده کرد. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران اعلام کرد قرار است بخش «املاک من» که برای پرداخت عوارض است هم به سامانه تهران من اضافه شود. 
 
فرجود در ادامه به تشریح فعالیت‌هایی که در این دوره از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند از سوی شهرداری انجام خواهد شد پرداخت و در این باره گفت: «چهارمین تهران نوآور درباره داده‌های شهری است و در گذر نوآوری که از فردا برگزار می‌شود مجموع طرح‌هایی که به شهرداری ارائه شده در معرض دید مردم قرار می‌گیرد و با این کار شهرداری کمک می‌کند حوزه‌های نوآوری شهری به مردم نزدیک‌تر شوند.»
 
او با اشاره به چهارمین هکاتون فاوای شهرداری تهران که در جریان همایش تهران هوشمند برگزار می‌شود گفت: «موضوع این هکاتون کاربرد هوش مصنوعی در شهر هوشمند و استفاده از داده‌های شهری است که با همکاری دانشگاه امیرکبیر و با حضور ۴۵ تیم برگزار می‌شود.»
 
کنتورهای هوشمند و چتر وای‌فای به شهر می‌آیند
علی یقطین، سرپرست مرکز و دبیرخانه تهران هوشمند هم در این نشست خبری اعلام کرد آنها با همکاری سازمان‌های دولتی مانند شرکت آب و فاضلاب و گاز و برق می‌خواهند استفاده از کنتورهای هوشمند را در شهر تهران پیاده‌سازی کنند. همچنین چتر وای‌فای شهری پروژه دیگری است که قرار است با همکاری شرکت زیرساخت و وزارت اراتباطات توسط سازمان فناوری شهرداری تهران راه اندازی شود.
 
فرجود در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد بسیاری از داده‌های ترافیکی در اختیار عموم مردم قرار گرفته و همچنین در نقشه تهران من مسیریاب ترکیبی اضافه شده است. با این حال شهرداری در حال بررسی این موضوع است که چگونه می‌تواند تقاضای سفرهای شهری را کاهش دهد. از سوی دیگر این مساله هم مورد توجه قرار گرفته که گزینه‌های جدیدی مانند استفاده از دوچرخه، موتور و خودروی برقی به حمل‌ونقل شهری اضافه شود. 
 
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره چگونگی فعالیت آنها در روزهای قطعی اینترنت گفت: «تمام سرویس‌های شهری ما در آن روزها برقرار بودند و ما از شبکه ملی اطلاعات برای سرویس‌دهی استفاده می‌کردیم.» او ضمن ابراز امیدواری که چنینی قطعی دیگر رخ ندهد در ادامه گفت: «با این حال در صورت قطعی مجدد خللی در نحوه سرویس‌دهی ماایجاد نخواهد شد.»
 
فرجود در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام پروژه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی گفت: «مدلی که ما برای این کار تعریف کردیم استفاده از درگاه واحد است. انحصاری در این بازار وجود ندارد و ما هم خواهان ایجاد انحصار نیستیم.» پیش از این اعلام شده بود که تا پایان پاییز امسال سازمان فاوای شهرداری تهران یک کیوآرکد واحد برای پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی راه‌اندازی خواهد کرد که به گفته فرجود این کیو‌آرکد با کمی تاخیر و در پایان دی‌ماه امسال رونمایی خواهد شد.
 
همچنین امیر بیات، دبیر همایش تهران هوشمند در پاسخ به سوال دیگر پیوست درباره کارت‌های ورود به همایش که از سال گذشته قرار بود الکترونیکی شوند گفت: «امسال از تک RFID برای شناسایی افراد استفاده شده که این تگ روی کارت فیزیکی آنها نصب خواهد شد و در اپلیکیشنی که برای این همایش طراحی و پیاده‌سازی شده هر شخص حاضر در همایش صفحه شخصی خواهد داشت و اطلاعاتش در این صفحه هم نمایش داده خواهد شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.