اپراتورها

تلفن همراه

December 4, 2019
11:50 چهارشنبه، 13ام آذرماه 1398
کد خبر: 106564

چگونه از اپراتورهای تلفن همراه و ثابت شکایت کنیم؟

 شاید هر یک از ما حداقل یک‌بار به موردی برخورده باشیم که موجب نارضایتی از خدمات یا سرویس‌های ارائه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه و ثابت شده باشد. اما چگونه و از چه طریق می‌‌توانیم شکایت خود را به گوش دستگاه‌های مسئول برسانیم؟ یا اساسا کدام دستگاه دولتی یا غیردولتی مسئول دریافت و پیگیری شکایات ما از اپراتورها است؟
 
سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی دستگاه مسئول دریافت و پیگیری شکایت مشترکان اپراتورهای تلفن همراه و ثابت است. این سازمان با هدف ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی شکل گرفته است تا به عنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالارفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم کند.
 
کاربران سرویس‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات و پستی می‌توانند با مراجعه به سایت https://195.cra.ir، تماس با تلفن گویای 195 و یا صندوق پستی 195-16315، شکایت‌های خود را از سرویس‌های مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند.
 
کاربران در مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی به آدرس https://195.cra.ir، ابتدا باید محل شکایت خود را در منوی جستجو انتخاب و بر روی نقشه به صورت دقیق مشخص کنند و در مرحله بعدی اطلاعات شکایت شامل سرویس، نام اپراتور، نوع و موضوع شکایت را وارد کرده و با انتخاب دکمه مرحله بعد وارد منوی اطلاعات تماس شوند. در این مرحله پس از ورود اطلاعات تماس و متن شکایت، گزینه ثبت را انتخاب کنند. پس از ثبت شکایت کاربر، کد رهگیری شکایت بر روی صفحه نمایش داده شده و همزمان به شماره تلفن همراه درج شده در اطلاعات تماس ارسال می‌شود.
 
کاربران می‌توانند با مراجعه مجدد به این سامانه و انتخاب گزینه پیگیری شکایت و وارد کردن کد پیگیری از وضعیت رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند.
 
همچنین مشترکان در این سامانه می‌توانند شکایت‌های سایر مشترکان در حوزه‌های مختلف ICT را مشاهده کنند و یا درصورت مستندات شامل تصویر، صوت و … آن را ضمیمه کنند.
 
 
امکان شکایت در کدام حوزه‌ها وجود دارد؟
سوالی بعدی که برای مشترکین پیش می‌آید این است که در کدام حوزه‌ها امکان طرح شکایت وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل؛ تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان و ثبت شکایت از پیامک‌های انبوه مزاحم و تبلیغاتی شخصی وجود دارد. برای ثبت شکایت از پیامک های انبوه مزاحم و تبلیغاتی شخصی نیز می‌توانید شماره مورد نظر را به سرشماره رایگان 195 پیامک کنید.
 
همچنین این سازمان امکان ثبت شکایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی را فراهم کرده است که می‌توان با کلیک بر روی ثبت گزارش‌های مردمی به آن ورود کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.