اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

December 4, 2019
14:49 چهارشنبه، 13ام آذرماه 1398
کد خبر: 106578

قطع اینترنت موبایل در سیستان و بلوچستان ادامه دارد

 
اینترنت تلفن‌همراه کاربران در سیستان‌ و بلوچستان بعد از گذشت ۱۶ روز و با وجود اتصال اینترنت ثابت و همراه در تمامی استان‌های کشور همچنان قطع است.
در تماس با وزارت ارتباطات آنها اعلام می‌کنند که پیگیر اتصال مجدد کاربران تلفن‌همراه این استان به اینترنت هستند و در این زمینه شورای امنیت کشور باید ابلاغیهاتصال را به وزارت ارتباطات ارسال کند.
 
 نوید برهان‌زهی، ازشهروندان سیستان و بلوچستان که از طریق اینترنت به فروش صنایع دستی در این استان کمک می‌کند در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند که در حال حاضر اینترنت ثابت در این استان تنها در اختیار کاربران خانگی قرار دارد و اینترنت تلفن‌همراه در سیستان‌ و بلوچستان کاملا قطع است.
 
این اظهارات برهان زهی در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش وزیر ارتباطات در توئیتر خود و در پاسخ به کاربری در مورد دلیل قطع اینترنت تلفن‌همراه در سیستان و بلوچستان نوشت: «پیگیر هستم، شمال استان برقرار شده در جنوب هم امیدوارم تا امروز (۱۲ آذر) مجوز صادر شود. پیامک‌های زیادی از مردم سیستان و بلوچستان دریافت کردم.»
 
برهان‌زهی در این مورد توضیح می‌دهد: «وقتی وزیر ارتباطات این موضوع را اعلام کردند از برخی شهروندان در شهرهای شمالی استان این موضوع را جویا شدم اما آنها اعلام کردند که به اینترنت روی گوشی خود هنوز دسترسی ندارند.» او با اعلام اینکه ادامه‌دار بودن این قطع دسترسی به بسیاری از کسب‌وکارهایی که در این استان به کمک اینترنت پا گرفته‌اند لطمات جدی وارد کرده می‌گوید: «نزدیک به ۱۷ روز از قطع اینترنت موبایل می‌گذرد. در این مدت بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی با ضررهای قابل توجه‌ای روبه‌رو شده‌اند. در حال حاضر بخشی از صنایع دستی در این استان که توسط زنان سوزن دوزی می‌شود به کمک اینترنت به فروش می‌رسد. منبع درآمد این زنان که از کف جامعه هستند با قطع اینترنت از بین رفته است.» برهان‌زهی تاکید می‌کند که روند کسب درآمد شهروندان در این استان حالا و با وجود اتصال اینترنت ثابت خانگی، به زمان قبل از قطعی اینترنت در این استان هم باز نگشته است.   
 
در همین زمینه یکی از کاربران اینترنتی مخاطب «خبرگزاری ایسنا» که در شهر زاهدان زندگی می‌کند هم درباره مشکلات این روزها در نبود اینترنت می‌گوید: «اینترنت از همان روز اول هم نباید قطع می‌شد، اما اگر مسوولان به دلیل امنیت کشور این تصمیم را گرفته‌اند، ما هم به این تصمیم احترام می‌گذاریم؛ ولی حالا که اینترنت در تمامی استان‌های کشور وصل شده، چرا اینترنت سیستان و بلوچستان را وصل نمی‌کنند؟» به گفته او در حال‌حاضر کمتر کسی در این استان از اینترنت ثابت استفاده می‌کند و بعضی از کارها فقط با استفاده از اینترنت موبایل قابل انجام است.او در ادامه با اشاره به ضرری که قطع اینترنت به کسب‌وکارهای این استان زده به موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان اشاره کرده و گفته است: «ما در شهری مرزی زندگی می‌کنیم و برای ارتباط با مشتریان خارجی خود به اینترنت بین‌الملل نیاز داریم. همچنین بسیاری از مشتریان ما از استان‌های دیگر هستند و ‌مهم‌ترین راه برای فروش اجناسمان، قرار دادن آنها در شبکه‌های اجتماعی است که با قطعی اینترنت، خسارات زیادی به ما وارد شده است.»
 
در پیگیری‌‌های پیوست از مسئولان دولتی سیستان‌وبلوچستان آن‌ها اعلام می‌کنند که جلسات متعدد برای اتصال اینترنت تلفن‌همراه در این استان در حال برگزاری است. آنها ابراز امیدواری می‌کنند که به زودی اینترنت همراه در این استان متصل خواهد شد. همچنین در آخرین خبر هم رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با «خبرگزاری ایسنا» با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان استان برای برقراری مجدد اتصال اینترنت تلفن‌همراه در این استان، اعلام کرده  که براساس اظهارات مقامات استانی، اینترنت تا پایان هفته در سیستان و بلوچستان وصل می‌شود.
 
قطع اینترنت ثابت برای یک هفته و قطع اینترنت تلفن همراه برای نزدیک به ۱۱ روز در کل کشور تا کنون خسارات چشمگیری به کسب‌وکارهای وابسته به اینترنت وارد کرده است. تا کنون گزارش‌های مختلفی در این زمینه منتشر شده است.
 
براساس گزارش کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، درآمد حوزه تجارت الکترونیکی در دوران قطع اینترنت روزانه ۲۹۳ میلیارد تومان کاهش داشته است.
 
همچنین طبق برآورد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین فعال در حوزه‌هایی مانند خدمات مشاوره، رزرو نوبت، فروش محصولات فرهنگی، تخفیف گروهی و فروش غذا با کاهش بین ۱۰۰ تا ۵۰ درصدی فروش همراه شده‌اند. از سوی دیگر بخش تلکام کشور نیز در دوران قطع اینترنت با خسارات بالایی مواجه شده‌ است. براساس اعلام رگولاتوری به پیوست، در زمان قطع اینترنت اپراتورهای ثابت و همراه متحمل شرر ۱۰۸۰میلیارد تومانی شده‌اند.
 
اینترنت در ایران از شامگاه شنبه ۲۵ آبان ماه و دو روز بعد از اعلام تصمیم دولت برای تغییر نرخ بنزین قطع شد. در نهایت هم پس از یک هفته امکان اتصال کاربران خانگی، تجاری و سازمانی، دانشگاهی به اینترنت ثابت فراهم شد و ۱۰ روز بعد از این قطعی یعنی ابتدای آذر ماه نیز اینترنت تلفن‌همراه شهرهای مختلف کشور به جز استان سیستان و بلوچستان متصل شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.