سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 6, 2019
12:51 جمعه، 15ام آذرماه 1398
کد خبر: 106644

ربات اجتماعی برای راهنمایی مسافران در فرودگاه‌ها ساخته شد

 
محققان کشور موفق به طراحی رباتی شدند که در فرودگاه‌ها و فروشگاهها می تواند به عنوان راهنما استفاده شود.
 
سجاد امینی طراح ربات اجتماعی گفت: ما توانستیم ربات اجتماعی را برای فرودگاه ها و فروشگاه ها طراحی کنیم. 
 
وی با بیان اینکه این ربات در نواحی شلوغ می تواند راهنمای افراد باشد، گفت: این ربات اجتماعی از سطوح مختلف سنسوری برخوردار است تا بتواند موانع را به خوبی تشخیص دهد و با آنها برخورد نکند. 
 
امینی با بیان اینکه برد موثر این ربات اجتماعی ۱۵ متر است گفت: بدان معناست که این ربات تا ۱۵ متر قبل از یک مانع آن را تشخیص داده تا به آن برخورد نکند. 
 
وی با اشاره به دیگر سنسور به کار رفته در این ربات گفت: ربات اجتماعی دارای سنسور اسکن ۳۶۰ درجه است تا بتواند پیرامون خود را همانند یک انسان درک کند. 
 
به گفته امینی، این ربات دارای دوربینی برای پیدا کردن موانع است که در این زمینه از هوش مصنوعی استفاده کرده ایم. 
 
وی با تاکید بر اینکه این ربات شبیه ربات های معمولی نیست، گفت: ربات های معمولی دارای موتورهای زیادی هستند که این هزینه زیادی صرف تعمیر و نگهداری آن ها می شود همچنین هر موتور هر ساله، خرج سالیانه ای را به عهده آن سازمان می گذارد. از این رو این ربات شبیه ربات های معمولی نیست. 
 
امینی تاکید کرد: ربات اجتماعی حداقل هزینه را برای هر سازمانی با حداکثر کارایی دارد. 
 
وی با بیان اینکه این ربات دارای دو موتور است، گفت: مهمترین ویژگی این ربات این است که می تواند قابل برنامه ریزی باشد و مکان یابی کند. 
 
وی با اشاره به ویژگی مکان یابی ربات اجتماعی گفت: این ربات در هر محیطی که قرار بگیرد بعد از یک گشتزنی موقعیت خود را درمی یابد و می تواند به راحتی مسیریابی کند. 
 
امینی در خصوص کاربرد مکان یابی گفت: در بسیاری از فرودگاه ها بسیاری از مسافران نیاز دارند تا افرادی آنها را راهنمایی کنند از این رو این ربات می تواند جایگزین افراد شود و به جای خاصی که آنها می خواهند راهنمایی کند. 
 
وی با تاکید بر اینکه این ربات اجتماعی قابل برنامه ریزی است، گفت: هر فرودگاه، می تواند نقشه اماکن مشخص را در محدوده خود به این ربات ارائه دهد تا بتواند راهنمای مناسبی برای مسافران باشد. 
 
امینی با بیان اینکه همراه این ربات یک اپلیکیشن تعریف شده است، گفت: هر فرودگاه می تواند برای هر گیت دو الی سه ربات را در اختیار مسافران قرار دهد. 
 
وی با بیان اینکه این ربات قابلیت حرف زدن دارد، گفت: نمونه های خارجی ربات به اشکال مختلف وجود دارد. اما برای هر ارگان استفاده از نمونه های داخلی می تواند به صرفه و در دسترس تر باشد. 
 
وی ادامه داد:برای هر سازمانی به صرفه است که از نمونه های داخلی در راستای دریافت خدمات پس از فروش و گارانتی بهره ببرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.