اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 8, 2019
12:10 یکشنبه، 17ام آذرماه 1398
کد خبر: 106706

رئیس جمهوری اعلام کرد: تقویت شبکه ملی اطلاعات برای رفع نیاز مردم به خارج

 
رئیس جمهوری امروز و همزمان با تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ ضمن اعلام گزارشی از وضعیت رشد پهنای‌باند که از زمان آغاز دولت یازدهم شروع شده گفت که دولت او به دنبال تقویت شبکه ملی اطلاعات است تا مردم برای رفع نیاز‌های خودشان دیگر به خارج نیاز نداشته باشند.
 
 حسن روحانی با اشاره به ویژگی‌های بودجه سال ۱۳۹۹ گفت: « اصول سیاست‌های ما در بهداشت و درمان، آب، محیط زیست، کشاورزی، برق، ریل و ارتباطات که پهن باند و شرایط ارتباطی نسبت به آغاز دولت یازدهم قدرت آن ۲۰ برابر شده است. بنابراین ما این روند را ادامه می‌دهیم و ان‌شالله در زمینه اینکه ما بتوانیم شبکه ملی اطلاعات داخلی را آنچنان تقویت کنیم که مردم بتوانند برای نیازمندی‌های خود، نیازی به خارج نداشته باشند.» او همچنین به دستور مستقیم مقام رهبری در این زمینه اشاره و تاکید کرد: «این دستور را ان‌شالله در شورای عالی فضای مجازی پیگیری می‌کنیم، به امید خدا مردم ما شرایط بهتری را لمس خواهند کرد.»
 
پیش از این نیز رییس قوه قضاییه در سخنرانی که در اصفهان داشت اعلام کرده بود که به شدت به دنبال اجرای شبکه ملی خواهد بود. ابراهیم رئیسی در این مورد گفته بود: «این نکته درست است، شبکه ملی اگر فعال شود بسیاری از مسائل را حل می‌کند، شبکه ملی اطلاعات یکی از اهدافی است که به شدت دنبال خواهیم کرد و یکی از ضرورت‌های جدی کشور است.»
 
با این اظهارات حالا این نگرانی از سمت کاربران در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود که آیا دولت به صورت جدی به دنبال قطع اینترنت است؟
 
دسترسی به سرویس‌های آنلاین با شبکه ملی اطلاعات؟!
در زمان قطع اینترنت در اواخر آبان‌ ماه و اتصال اینترنت ثابت بعد از ۷ روز و اینترنت همراه بعد از نزدیک ۱۱ روز مقامات وزارت ارتباطات اعلام کردند که به کمک شبکه ملی اطلاعات توانسته‌اند به بخش قابل توجه‌ای از نیاز کاربران به استفاده از سرویس‌های آنلاین پاسخ دهند. در همین زمینه وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود که  قطع یک هفته‌ای اینترنت به دستور شورای امنیت کشور فرصت خوبی بوده تا ادعای این وزارتخانه مبنی بر اجرای ۸۰ درصدی این شبکه در کشور ثابت شود. محمدجواد آذری جهرمی تاکید کرده بود که قطع اینترنت در سراسر کشور فرصتی بود که ادعاهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه اجرای سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات دیده شود اعلام کرد: «مشخص شد که با استفاده از شبکه ملی اطلاعات خدمات پایه وجود دارد.»
 
در همین زمینه هم در زمان قطع اینترنت یکی از مقامات وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با پیوست گفته بود که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات امکان استفاده از سرویس کسب‌وکارهای آنلاین،‌ خدمات بانکی و تمامی سرویس‌هایی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند فراهم بوده است.
 
هرچند که در مقابل این اظهارات گروهی از کسب‌وکارهای آنلاین در گفت‌وگو با پیوست اعلام کردند که بعد از ۲۴ ساعت از قطع اینترنت یعنی از ۲۵ آبان‌ ماه توانستند به کمک شبکه ملی اطلاعات به حیات خود و البته نه به گستردگی گذشته بازگردند. به گفته‌ آنها سرویس‌هایشان در ظاهر مشغول به کار بوده؛ اما به دلیل وابستگی به سرویس‌های خارجی که نمونه داخلی هم ندارند از فعالیت خود باز مانده‌اند.
 
خسارت‌ها از یک قطعی
قطع نزدیک به دوهفته‌ای اینترنت (ثابت و همراه) براساس گزارش نهادهای مختلف تا کنون ضررهای گوناگونی را به کسب‌وکارهای وابسته به اینترنت زده است. براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به پیوست این ضرر در بخش تلکام( اینترنت ثابت و همراه) نزدیک به ۱۰۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است. از سمت دیگر نیز کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گزارشی از برآورد خسارت‌های وارد شده به کسب‌وکارهای اینترنتی از محل تراکنش‌های اینترنتی در زمان قطع اینترنت منتشر کرده که براساس این گزارش کسب وکارهای اینترنتی در زمان قطع اینترنت ۲هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند.
 
در راستای همین ضررها نیز بعد از برگزاری جلسات مختلف سازمان فناوری اطلاعات با کسب‌وکارهای اینترنتی در مورد برآورد‌های خسارت‌های وارد شده به آنها در زمان قطع اینترنت، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در توییتی اعلام کرد که برای جلوگیری از عادی سازی قطع اینترنت در حال تهیه لایحه ویژه در این زمینه‌ هستند. هرچند که این توئیت ناظمی هم با واکنش منفی کاربران در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد؛ چرا که به باور آنها تدوین و تصویب این لایحه‌ به معنی ایجاد شرایط قانونی‌ برای قطع اینترنت در کشور خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.