تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 10, 2019
11:34 سه شنبه، 19ام آذرماه 1398
کد خبر: 106782

وزارت ارتباطات به هوشمندسازی پایتخت می‌پیوندد

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، ضمن بیان اینکه وزارت ارتباطات با «پست پلاس» به هوشمند‌سازی شهر تهران می‌پیوندد از یک سورپرایز ویژه خبر داد و گفت: این سورپرایز را روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌کنم. منتظر باشید.
تغییر ساختارهای قدیمی با فناوری
وزیر ارتباطات در این همایش با بیان اینکه فناوری ضمن اینکه ساختارهای کهنه را متحول می‌کند، می‌تواند آنها را پیشرو کند، گفت: یکی از تغییر ساختارهای کهنه و قدیمی در وزارت ارتباطات «پست» است که ما توانستیم ساختار قدیمی پست را متحول کنیم به‌طوری که  اکنون «پست پلاس» را راه‌اندازی کرده‌ایم که شنبه هفته آینده رونمایی خواهد شد که با این اقدام به پروسه هوشمند‌سازی شهری خواهیم پیوست.
 جهرمی افزود: تا پایان سال نیز 200 موتور برقی به ناوگان پست اضافه می‌شود و قرار است 50 دوچرخه و خودروی برقی نیز به آن اضافه شود. برای این اقدام خواستار خرید ۱۰ خودروی برقی از شرکت دانش بنیان داخلی شدیم که به‌دلیل مشکلات صدور مجوز پلاک، این شرکت هنوز آمادگی ارائه این تعداد خودرو را به ما ندارد.
وزیر ارتباطات در ادامه با بیان اینکه ما شعار ندادیم بلکه عمل کردیم، گفت: اکنون مدیریت شهرهوشمند از لایه زیرساخت گذشته و به مشارکت بین دستگاهی رسیده است و باید روی این مسأله تمرکز کنیم. هر دستگاهی در این فرآیند دارای مسئولیت‌هایی است. امسال سالی است که بعد از آماده شدن زیرساخت‌های شهری که یک کار بزرگ و خوبی بود، باید روی تعاملات بین دستگاهی متمرکز شویم تا خدمات ارائه دهند از این‌رو شورای شهر باید در این زمینه مشوق‌هایی را در نظر بگیرد تا کارها به خوبی پیش برود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز تفاهمنامه‌ای را با شهرداری تهران امضا کردیم تا با هوشمندسازی شهری، تهران را به یک شهر پاک، ایمن و سالم تبدیل کنیم، گفت: در این مدت هم اتفاقات خوبی رقم خورد به‌طوری که این تفاهمنامه جزو فعالترین تفاهمنامه‌هایی است که ما سال گذشته با شهرداری امضا کردیم. ثمره این تفاهمنامه نیز این است که اگر روزی فردی با آتش‌نشانی تماس بگیرد و به‌دلیل شرایط اضطرار نتواند به درستی آدرس را بگوید از طریق API‌های دولت الکترونیک محدوده تقریبی آدرس را ارائه می‌کند و این اقدام موجب می‌شود تا به میزان قابل توجهی زمان خدمت‌رسانی به مردم کاهش یابد.
آذری جهرمی افزود: در همین راستا با داده‌هایی هم که جمع‌آوری می‌شود، می‌توان مدل حرکتی شهر را استخراج کرد که از چه جاهایی حرکت آغاز می‌شود و خاتمه پیدا می‌کند. از سوی دیگر ما مسیریاب‌های «نشان» و «بلد» را داریم که با استفاده از توسعه فناوری خود، داده‌های قوی‌تر از شهرداری در اختیار دارند ولی ما باید یاد بگیریم که چگونه اطلاعات را از آنها دریافت کنیم.
وزیر ارتباطات در ادامه گفت: امروز سازمان رگولاتوری وزارت ارتباطات برای پایش کیفیت ارتباطات از استارتاپ‌های بخش خصوصی اطلاعات دریافت کرده و از آنها کمک می‌گیرد چون بزرگی ما به جایگاهمان نیست به نوع کار و خدمتی است که می‌توانیم انجام دهیم. ما به‌عنوان وزارت ارتباطات در جایگاه حاکمیت و سیاستگذار اگر به یک خدمتی نیاز داریم می‌توانیم به سراغ بخش خصوصی برویم. امروز فضای استارتاپی کشور به جایی رسیده که اشراف و تخصص و تحلیل‌های آماری آنها از بخش‌های حاکمیتی و دولتی قوی‌تر است و باید نگرش خود را تغییر دهیم تا بتوانیم از ظرفیت بسیار بالایی که آنها ایجاد کرده‌اند، استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران به دولت الکترونیک متصل شده، افزود: شهرداری تهران یکی از دستگاه‌های فعال بوده و از طریق API‌ها در حال پیش بردن کارها است و امیدواریم با همتی که دارند به بزودی قبوض کاغذی را حذف کنند هرچند در برخی خدمات این اتفاق افتاده اما باید بیشتر پیگیری کنند.
شهر هوشمند؛ سیستم عامل جدید
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز در این همایش با بیان اینکه خوشحالم که شهرداری تهران حرکت جدی را برای داشتن شهری هوشمند آغاز کرده، گفت: شهر هوشمند یک سیستم عامل جدیدی است که روی سخت افزار تهران باید قرار بگیرد و ماهیت و کاربری این شهر را تغییر دهد.
ستاری با بیان اینکه نرم افزار جدیدی هم که باید روی سخت افزار قرار بگیرد باید بر اساس زیست بوم و فرهنگ خودمان باشد، افزود: این      نرم‌افزار به شهرداری این قدرت را می‌دهد که صاحب شهر شود، در حالی که امروز شهرداری صاحب شهر نیست.
 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: با زیرساختی که در مدیریت شهری ایجاد کردیم، پتانسیل زیادی وجود دارد بنابراین دیگر نمی‌توان با جوانان در افتاد از این‌رو با فناوری نه تنها در آینده اشتغال افزایش خواهد یافت بلکه کسب و کارهای سنتی نیز چاره‌ای جز خرید استارتاپ‌ها ندارند.
 ستاری در ادامه با بیان اینکه شهرها در آینده دنیا نقش فوق‌العاده‌ای در بحث آموزش دارند، گفت: در آینده آموزش تا لحظه مرگ ادامه دارد و پلتفرم‌های این آموزش‌ها شهرها خواهند بود بنابراین دانشگاه‌ها باید بدانند که با این فرمان و وضعیت نمی‌توانند به سوی آینده حرکت کنند و این نوع آموزش محکوم به شکست است پس باید در این محیط که همانا استفاده از نوآوری شهری است، تغییر ایجاد کنند.
ستاری همچنین تأکید کرد که امروز شهرداری‌ها می‌توانند به جای کسب درآمد از فروش املاک و تراکم، از محل شهر هوشمند که درآمد بی‌نهایتی است، استفاده کنند.
ژست مدیریت هوشمند شهری
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این همایش گفت: مدیریت هوشمند، موضوعی است که امروزه در افزایش اثربخشی و کارآمدی بسیار مطرح است. استفاده از بیگ دیتا و داده‌های انبوه نیز برای کاهش هزینه و افزایش راندمان، امری متداول است البته نباید هوشمندی و مدیریت هوشمند تبدیل به ویترین و یک ژست شود و ما نباید از همان روش‌های ناکارآمد و توأم با خطای گذشته تحت عنوان مدیریت هوشمند استفاده کنیم. محسن هاشمی افزود: اساس مدیریت هوشمند، داده و انبوه اطلاعات است، چرا که در بخش پردازش هم جهان پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در نرم‌افزارنویسی و تحلیل داده داشته و هم ما در کشور در حوزه برنامه‌نویسی توانمندی‌های به روز و خوبی داریم، اما یک نرم افزار و سیستم تحلیل هرچقدر توانمند باشد، زمانی که از داده نادرست استفاده کند، نتیجه و مدل نادرست ارائه می‌کند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر جمع‌آوری داده با مشکل مواجه شود نتیجه دلخواه حتی در صورت داشتن نرم افزار خوب هم میسر نخواهد شد، گفت: یک داده توأم با صحت، روزآمدی و دقت در اختیار ما نیست به همین خاطر در تاریکی تصمیم می‌گیریم. وی افزود: به‌عنوان نتیجه‌گیری باید بگویم که مدیریت هوشمند شهر، بیش از تبلیغات و ژست، نیاز به صحت، دقت و روزآمدی داده‌ها در کنار سهولت، سرعت، انسجام و کارآمدی نرم افزارها دارد، تا شهروندان و مدیران بتوانند از آن استفاده مؤثر کنند.
افزایش ۵ برابری کاربران اپلیکیشن تهران من
در این همایش محمد فرجود  مدیرعامل فاوای شهرداری تهران نیز ضمن مروری بر اقدام‌هایی که از یک سال گذشته از سوی شهرداری تهران انجام شده درباره طرح‌هایی که در راستای تهران هوشمند انجام گرفته صحبت کرد.
فرجود با بیان اینکه با راه‌اندازی API‌ها بیش از ۳۰ میلیارد تومان تراکنش برای استارتاپ‌ها ایجاد شده، گفت: همچنین تعداد کاربران اپلیکیشن «تهران من» ۵ برابر بیشتر شده یعنی از ۵ هزار کاربر در گذشته به ۲.۵ میلیون کاربر رسیده است.
فرجود در ادامه گفت: ۳۶ هزار پرونده الکترونیکی عوارض خودرو و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار درخواست شهروندی پاسخ داده شده. از سوی دیگر سامانه جامع معاملات برای تعاملات با دیگر ارگان‌ها، سامانه مدیریت نام‌گذاری اماکن و معابر با کمک شورای شهر و توسعه سامانه ۱۳۷ انجام شد.
وی افزود: اکنون فاز اول هوشمند‌سازی صورت گرفته و یک کارتابل در حوزه شهری در اختیار کاربران است که در این یک سال به ۱۶ هزار استعلام الکترونیک پاسخ داده شده است، همچنین سامانه هوشمند پارک حاشیه‌ای در ۱۲هزار متر فضا وارد فاز اجرایی می‌شود. در حوزه دوچرخه و دوچرخه سواران حمل و نقل مبتنی بر دوچرخه اقدامات به فاز اجرایی وارد شده است. استفاده از نقشه الکترونیک در شهر تهران بسیار افزایش یافته و همچنین سامانه تهران بلیت که رونمایی شود، تمامی بلیت‌های اماکن تفریحی تجمیع می‌شود. گفتنی است در این همایش از پروژه‌های یادشده نیز رونمایی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.