تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 10, 2019
11:49 سه شنبه، 19ام آذرماه 1398
کد خبر: 106787

یک پیشنهاد دولتی: تا جایی که می‌توانید مجوز نگیرید

 
«تاجایی که می‌توانید از دولت مجوز نگیرید و سراغ مجوز هم نروید.» این پیشنهاد رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی بود به حاضران در نشست تخصصی چگونگی تاثیر اقتصاد دیجیتال بر شکل گیری تهران جدید بود. علی فیروزی در این پنل به شرکت‌های نوپا و فناوری‌محور پیشنهاد کرد که نه تنها سراغ مجوز نروند بلکه از آنها خواست که تا جایی که می‌توانند از شتاب‌دهنده دولتی و همچنین از سرمایه‌گذار دولتی نیز پرهیز کنند.
 
در پاسخ به این گفته علی فیروزی نیما نامداری، معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا گفت ما نمی‌خواهیم مجوز بگیریم اما گاهی مجبور به دریافت مجوز می‌شویم.
 
رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد اگر توانستیم فرهنگ را به سمت شفاف‌سازی ببریم اقتصادهای سنتی به تدریج به سمت هوشمند‌سازی خود پیش می‌روند.
او با ذکر مثالی سعی کرد این گفته خود را شفاف کند. او گفت: «بسیاری از کسب و کارهای سنتی درگیر با موضوع صادرات بارها به من مراجعه کرده‌ و خواهش کرده‌اند که از هوشمند سازی سرویس‌ها و سامانه‌ها دست برداریم چرا که یکبار سامانه گمرک قطع است و یکبارسامانه بانک مرکزی. از یک برگ باید پرینت بگیرند و تحویل سازمان دیگر دهند. آنان می گویند قبلا با یک برگ کارمان را انجام می‌دادیم اما در شرایط فعلی نه تنها مسیر کوتاه نشده بلکه پیچیده‌تر شده است.»
فیروزی گفت: «اقتصاد دیجیتال فقط کسب و کارهای الکترونیکی نیستند، بلکه اقتصاد هوشمند در تمام ارکان حاکمیت خود را نشان می‌دهد. »
او با اشاره به اینکه حاکمیت‌ها برای هدایت محیط کسب و کار از ابزار قانون‌گذاری استفاده می‌کنند گفت: «همین باعث می‌شود که هم‌اکنون ۱۲۶ هزار ماده قانونی وجود داشته باشد که بخشی از آنها با یکدیگر در تضاد هستند از سویی فقط برای بخش صادرات و واردات طی یکسال فقط ۴۶۸ بخشنامه صادر شده است.» فیروزی دلیل این اقدام دولت را پرداخت نکردن هزینه تصمیماتش عنوان کردو گفت: «این هزینه را بخش خصوصی می‌پردازد و فقط دولت در مرحله اول به این فکر می‌کند که این کسب و کار در شرایط فعلی چقدر سود کرده است.»
او با اشاره به موضوع تاکسی‌های اینترنتی گفت: «اگر قرار بود تاکسی‌های اینترنتی نیز از همان ابتدا مجوز بگیرند این میزان توسعه پیدا نمی‌کردند.»
 
معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا نیز در این پنل گفت: «اگر به فکر توسعه شهر هوشمند هستیم باید ازنگاه شهروند به موضوع نگاه کنیم نه از نگاه حاکمیت.»
او با اشاره به تعدادی از استارت‌آپ‌های فعال در تهران از جمله پیاده و تیوال افزود: «استارت‌آپ‌ها نگاه‌شان توسعه شهر هوشمند نیست بلکه آنها می‌خواهند دغدغه‌ای از مردم را رفع کنند و برای رفع این دغدغه از ابزارهای فناورانه بهره می‌برند و در نهایت موجب می‌شود که مردم تجربه زیستی بهتری از شهر داشته باشند.»
نامداری به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کردو ادامه داد: «اقتصاد ما از سال ۸۷ به تدریج کوچک شده و با رشد منفی اقتصادی مواجه هستیم.» طبق گفته او در سال ۹۸ برای اولین بار طی ۱۰۰ سال اخیر میزان دارایی‌هایی دولت کاهش پیدا کرده است و ایران تنها دولتی است که طی ۴۰ سال اخیر نرخ تورم ۲ رقمی داشته است. به نظر نامداری تمامی این موارد موجب شده تا ما تبدیل به آدمهای تقلیل‌گرا شویم و به پروژه‌های کوچک راضی.
نامداری گفت: «در این فضاست که کسب و کارها باید تماس خود را با دولت به حداقل برسانند اما این فقط برای یک دوره کوتاه مدت جواب می‌دهد.»
 
علی یقطین سرپرست مرکز تهران هوشمند نیز در این پنل گفت: «شهرداری چندسالی دیر وارد حوزه کسب وکار شده و اما در همین مدت کوتاه چندگام بلند برداشته که تا حدی این عقب‌ماندگی را جبران کرده است.»
او تاکید کرد که نگاه شهرداری ایجاد زیرساخت مناسب برای ارائه خدمات است. او افزود: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد برای ارائه خدمات هوشمند شهری بخش خصوصی کوچک کاری از پیش نمی‌برد بلکه بخش خصوصی بزرگ می‌تواند اقدامات و فعالیتهایی انجام دهد.»
یقطین در این خصوص به مثالی اشاره کرد و گفت: «در یکی از مناطق تهران تعدادی استارت‌آپ در حوزه پسماند فعالیت می‌کردند و به شهروندان آن منطقه سکه‌های وفاداری داده بودند اما بعد از مدتی تعطیل کردند شهروندان جلوی شهرداری جمع شدند و می‌گفتند پول ما را به ما بدهید در حالیکه اصلا ربطی به شهرداری نداشت.»
 
یاسر رضاخواه مدیرعامل رایتل نیز در این پنل گفت: «متاسفانه فهم حاکمیت و دولت از ICT در حوزه شهری فقط استفاده از اینستاگرام و سرگرمی است اما فناوری اطلاعات می‌تواند تاثیر زیادی در توسعه شهرهوشمند داشته باشد به طور مثال می‌توان با استفاده از IOT تعداد زیادی از تجهیزات شهری مانند چراغ‌های ترافیک پارک‌های حاشیه‌ای را از طریق یک پنل مدیریت کرد.»
او تاکید کرد که اقتصاد دیجیتال را نباید با اپلیکیشن معنا کرد بلکه اینترنت اشیا می‌تواند تحول زیادی در اقتصاد کشور ایجاد کند. رضا خواه گفت: «بهره‌گیری از اینترنت اشیا در ایران حداقل می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد اقتصاد را بزرگ کند.»
او با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این اپراتور برای هوشمندسازی کنتورهای برق طی سال گذشته گفت: «در تابستان گذشته از طریق هوشمند سازی کنتورهای برق ۴.۵ میلیارد دلار بهره‌وری اقتصادی ایجاد شده است این درحالی است که درآمد هر ۳ اپراتور در طول یک سال کمتر از این میزان است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.