تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 10, 2019
16:34 سه شنبه، 19ام آذرماه 1398
کد خبر: 106812

تمامی راهکارها برای مدیریت هوشمند ترافیک

 
 در رویداد دو روزه تهران هوشمند در پنل تخصصی مدیریت هوشمند ترافیک، کارشناسان و متخصصان این حوزه راهکارهای خود را برای رفع معضل ترافیک پایتخت در راستای هوشمندسازی ارائه دادند.
 
محسن پور سید آقایی مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران روز سه شنبه با اشاره به شاخص‌های پایش ترافیک و آلودگی ها اظهار داشت: مردم نیاز دارند تا از شاخص ها اطلاع داشته باشند و این خواست عمومی است که شاخص های بررسی در اختیار مردم قرار گیرد.
 
وی افزود: اکنون مصوب شده که شهرداری ها اجازه ندارند شاخص هوا را اعلام کنند زیرا فضا متلاطم می شود اما در نظر داریم برای کنترل ترافیک ایندکسی (شاخصی) را که تمام دستگاه ها قبول دارند، منتشر کنیم.
 
معاون شهردار تهران اظهار داشت: هر مرکز علمی ‌تعریف متفاوتی از مدل و شاخص های حمل و نقل دارد بنابراین تا رسیدن به یک وفاق همگانی در خصوص شاخص ها راه زیادی در پیش داریم.
 
پورسید آقایی اظهار داشت: در صورت تعیین شاخص، آنها را با همان مفاهیمی که مردم با آن آشنا هستند اعلام می‌کنیم زیرا این مفهوم در بین مردم شکل گرفته است، زمانی که یک شاخص واحد تعیین و به مردم اعلام شود یک خواست عمومی در مردم ایجاد خواهد شد که در این صورت افکار عمومی نسبت به میزان ترافیک فشار می‌آورد و مسوولان مجبورند به سمت بهبود وضعیت ترافیک بروند.
 
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران گفت: ما تعیین شاخص را آغاز می کنیم و سعی بر آن داریم سازمان ها در اصلاح روش با ما همکاری کنند و در حرکت اشکالات و انتقادات مشخص شود.
 
می توانیم از گوگل‌مپ فراتر برویم
 
همچنین افشین شریعت عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: تعیین تراکم ترافیک هر روز با داده های گوگل مپ انجام می شود و ما به جایی رسیدیم که اگر گوگل مپ داده ای ندهد، مجموعه های خصوصی هستند که این داده ها را می دهند و نگاه مثبتی نسبت به این موضوع دارند.
 
وی اظهار داشت: از داده های تجزیه و تحلیل تلفن همراه و تلفن ثابت می توان در راستای شهر هوشمند استفاده کرد. حتی به دنبال این هستیم داده ها در خود کشور شبکه سازی شود زیرا داده های گوگل به صورت تاریخچه‌ای است اما خود ما آنها را در داخل تولید کنیم به روز و کارآمدتر است و حتی می توانیم در حوزه داده از گوگل پیشی بگیریم و فراتر برویم که نیازمند همکاری دانشگاهیان است.
 
باید فهم جدیدی از دیتا ایجاد شود
 
همچنین سارا بوربور سرپرست مرکز آمار و رصد شهری تصریح کرد: باید بررسی شود چه داده هایی داریم و این داده ها می تواند در کجای شاخص برای حمل و نقل و آلودگی استفاده شود.
 
وی گفت: دوربین های پلاک خوان روزانه حدود ۸ تا ۱۰ میلیون رکورد را ثبت می کنند و در حوزه تاکسیرانی ۸۰ هزار مجوز برای تاکسی صادر شده و در دوربین ها نیز بررسی شده اند، اکنون ۴۹۲ هزار تاکسی در شهر داریم.
 
بوربور عنوان کرد: بسیاری از داده ها اشتباه است و یا به عنوانی داده های کثیف هستند و ما با کمک شهرداری پروژه ای داریم که منابع داده ای را بشناسیم.
 
سرپرست مرکز آمار و رصد شهری تصریح کرد: معماری صحیحی برای جمع آوری داده ها وجود نداشته و باید از مختصات صحیحی استفاده شود، همچنین در نظر داریم از دوربین پلاک خوان استفاده کنیم تا به داشبوردی با شاخص های صحیح برسیم، این امکان برای مجموعه هایی که در تحلیل داده کار می کنند فراهم‌ است تا از دیتا فهم جدیدی ایجاد کنیم.
 
همچنین در این خصوص عنوان شد که فاوا شهرداری تهران آمادگی دارد استارتاپ‌هایی که توانایی تحلیل داده را دارند به این موضوع ورود کنند.
 
تحلیل داده‌ها موضوع مهمی است
 
کسری علیشاهی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف از دیگر سخنرانان این کارگروه تخصصی بود که در حوزه تحلیل داده فعالیت می کند، وی گفت: حوزه ترافیک با تمامی شهروندان در ارتباط است و محاسبه شاخص در حوزه ترافیک پیچیده است و با اندازه گیری عددی نمی توان آن را اعلام کرد.
 
وی افزود: در تعیین شاخص نیاز به مدل ریاضی، تلفیق داده ها و آمار داریم، پیش از این تحلیل داده های دوربین های پلاک خوان برای کشف تخلف راهنمایی رانندگی بود اما حالا ما می توانیم از بیگ دیتا ( کلان داده) تحلیل های متفاوتی داشته باشیم که شهرداری این پروژه را تعریف کرد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: اگر نقایص داده به عنوان مثال خاموشی دوربین ها، کارشکنی شرکت های متولی دوربین ها و دقت پلاک خوانی داشته باشیم، با مشکل مواجه خواهیم شد  در مجموع کوچکترین خطا منجر به اشتباه در داده ها می شود.
 
وی گفت: انواع داده های شهری با کیفیت متفاوت وجود دارد اما اکنون موقعیت مناسبی برای تجمیع داده ها و افکار مختلف برای ایجاد شاخص صحیح وجود دارد، همچنین در هر جا منابع داده بیشتر باشد می توان دقت را بیشتر کرد، همچنین نیاز است نهادهای حاکمیتی به تحلیل بیگ دیتا روی آورند.
 
همچنین در این بخش مطرح شد که برای مدیریت خوب باید دیتای واقعی داشته باشیم و حالا این قابلیت ایجاد شده است.
 
 شیرینگ دیتا بهترین روش استفاده از اطلاعات
 
در ادامه میلاد منشی پور مدیر عامل تپسی گفت: دیتا نرم افزارها با یکدیگر اختلاف دارند و مهم الگوریتم، مدل و بررسی دیتا است، داده به اندازه کافی وجود دارد و باید بررسی شود که چگونه از آنها استفاده کنیم.
 
منشی پور با بیان اینکه استفاده از داده ها روش های مختلفی دارد، اظهار داشت: روش ها اعم از فروش داده، دادن اطلاعات به حاکمیت بنا به قانون مشخص شده توسط  تنظیم‌گر، قرارگیری دیتا در اختیار دانشگاهیان برای تحقیق و دیتا شیرینگ‌ (تبادل اطلاعات) است.
 
وی گفت: بهترن نوع در خصوص ترافیک و آلودگی شهر تهران دیتا شیرینگ است که شهرداری و بخش خصوصی طبق یک پروتکل دیتا را با یکدیگر تبادل کنند.
 
سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، روز گذشته دوشنبه ۱۸ آذر ماه با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مرکز همایش‌های برج میلاد و با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولان شهرداری تهران آغاز به کار کرد و امروز سه شنبه ۱۹ آذرماه به کار خود پایان داد.
 
از جمله محورهای این همایش دو روزه می‌توان به مباحثی همچون داده‌ باز و حکمروایی هوشمند شهری، آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی شهروندان در حوزه شهر هوشمند، مشارکت ذینفعان، بهره‌وری و اقتصاد پایدار مبتنی بر داده، شهر نوآور و توسعه کسب و کارهای فناورانه بر پایه داده اشاره کرد.
 
کلان داده، داده کاوی و استخراج داده‌های سودمند و قابل اعتماد، شهر هوشمند و شاخص‌های ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، توسعه پایدار و چالش‌های محیط زیست شهری، جابه‌جایی هوشمند، مدل‌سازی و تحلیل داده‌های حمل و نقل شهری، کاربردها و روندهای مبتنی بر هوش مصنوعی در خدمات شهر هوشمند نیز از دیگر محورهای این رویداد فناورانه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.