اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 11, 2019
14:41 چهارشنبه، 20ام آذرماه 1398
کد خبر: 106849

پرواز “ناهید” و همه گمانه زنی‌های دیگر! / همه بیم و امیدهای سوپرایز وزیر جوان

 
دو روز پیش وزیر ارتباطات از سورپرایزی خبر داد که فردا روز پنجشنبه درباره آن خواهد گفت. از زمان اعلام سورپرایز وزیر جوان گمانه زنی‌های زیادی درباره موضوع آن مطرح می‌شود.ایلنا در این گزارش به بررسی این گمانه‌ها پرداخته است.
 
 محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز هجدهم آذرماه‌جاری در سومین همایش و نمایشگاه شهر هوشمند گفت: روز پنجشنبه برای مردم یک سورپرایز داریم.
 
با توجه به اتفاقات اخیر در حوزه اینترنت، این اعلام وزیر ارتباطات، در کنار بیم‌ها و امیدهای کاربران،  گمانه‌زنی‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است.
 
پیش‌تر نیز وزیر ارتباطات با توئیت‌های مشابه خبرهایی را منتشر کرده بود که حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت؛ از جمله این اخبار مسائل مربوط به ارزش افزوده بود که جنجال‌های بسیاری برپا کرد و حتی وزیر ارتباطات را در مظان اتهام قرار داد.
 
اما اولین گمانه مطرح شده بعد از خبر سورپرایز وزیر ارتباطات برای روز پنجشنبه«رفع فیلتر تلگرام» بود که صبح روز گذشته توسط یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی تکذیب شد.
 
دلایل مطرح شده برای شایعه احتمال رفع فیلتر تلگرام دستگیری و بازداشت قاضی صادرکننده حکم فیلتر تلگرام و همچنین پاکسازی فضای تلگرام با حذف برخی از کانال‌های معاند نظام بود. ضمن اینکه وزیر ارتباطات بارها درباره نتایج مخرب استفاده از فیلتر شکن‌ها و سودهای کلانی که فرصت طلبان از فضای ایجاد شده می‌برند، هشدار داده است.
 
از سوی دیگر، برخی از کاربران با توجه به شرایط اخیر احتمال دادند که این غافلگیری درباره اینترنت ملی باشد. دلیل آن‌ها سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری، درباره تقویت و توسعه شبکه ملی اینترنت بود که از سوی کاربران ایرانی به راه‌اندازی شبکه داخلی اینترانت و قطع دسترسی ایرانی‌ها به شبکه جهانی تعبیر شد. اما این گمانه نیز دیروز توسط وزیر ارتباطات رد شد.
 
وی به یکی از روزنامه‌ها گفت که سورپرایز درباره اینترنت ملی نیست.
 
رایگان شدن ترافیک داخلی گمانه دیگر کابران است. این اتفاقات به این معناست که استفاده از پیام‌رسان‌ها، سایت‌هاو اپلیکیشن‌هایی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند، دیگر هزینه‌ای نخواهد داشت و تنها پیام‌رسان‌ها و سایت‌های غیرایرانی هزینه دارد.
 
اما آخرین گمان‌زنی‌ که به ذهن نزدیک است آماده شدن ماهواره "ناهید1" برای پرتاب است. این ماهواره که در روز پنجشنبه 7 شهریور ماه سال‌جاری دچار مشکل فنی شد حالا به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی سورپرایز وزیر ارتباطات مطرح می‌شود.
 
ماجرا از این قرار بود که در روز پنجشنبه 7 شهریور ماه سال جاری برخی از رسانه‌های آمریکا مدعی شدند که تصاویر ماهواره‌ای از مرکز فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان، نشان می‌دهد که ایران بار دیگر در پرتاب ماهواره شکست خورده است.
 
بعد از انتشار این خبر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با انتشار عکسی از سایت پرتاب ماهواره، توئیت کرد که کشورش هیچ نقشی در انفجار سایت موشکی ایران نداشته است.
 
رئیس جمهور آمریکا به دنبال القای این موضوع بود که حساس‌ترین تاسیسات ایران نیز زیر ذره‌بین  آمریکاست و ماهواره ناهید به دلیل انفجار صورت گرفته دچار مشکل شده است. این توئیت با واکنش محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همراه بود. آذری جهرمی در توئیتی در راستای شفاف‌سازی و پاسخ به توهمات ترامپ نوشت: ظاهراً اخباری منتشر شده که سومین تلاش برای استقرار ماهواره در مدار ناموفق بوده است. "ناهید"1 حالش خوب بوده و اکنون هم در آزمایشگاه مستقر است. وی در توئیت خود از خبرنگاران دعوت کرد تا از آن بازدید کنند.
 
فردای صبح این توئیت یعنی روز شنبه 9 شهریورماه، خبرنگاران به‌همراهی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از این ماهواره بازدید کردند که جهرمی بعد از بازدید از ماهواره «ناهید 1» در توئیتر خطاب به ترامپ نوشت: "من و ناهید1 همین الان، صبح بخیر آقای دونالد ترامپ".
 
آیا سوپرایز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آمادگی "ناهید 1" برای پرتاب خواهد بود؟
 
 تر نیز آذری جهرمی آماده‌سازی ناهید1 برای پرتاب را به عنوان یک خبر خوب که به زودی اعلام می‌شود مطرح کرده بود.
 
 اما یک منبع آگاه در سازمان فضای ایران این گمانه را نیز رد کرد.
 
وی اظهار کرد : "ناهید1" در حال آماده سازی است اما آماده پرواز نیست.
 
منبع آگاه زمانی را برای احتمال پرتاب ناهید یک اعلام نکرد اما گفت به زودی اتفاق خواهد افتاد.
 
وی تاکید کرد: شاید سورپرایز بعدی وزیر ارتباطات پرواز "ناهید1" باشد، اما اینبار مربوط به آن نمی‌شود.
 
سورپرایز وزیر جوان هر چه باشد با توجه به سابقه خبرهایی که وی اعلام کرده می ‌وان امید داشت که خبر خوبی خواهد بود آن هم در زمانی که کابران نسبت به تصمیمات در حوزه اینترنت نگران و جامعه نسبت به این موضوع حساس شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.