اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 12, 2019
12:08 پنجشنبه، 21ام آذرماه 1398
کد خبر: 106859

نیاز کشور به استفاده فراگیر از رمزهای بانکی پویا

معاون فرهنگی، اجتماعی و امورمحتوایی مرکز ملی فضای مجازی در بازدید مشترک با جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور از دادسرای ویژه جرایم رایانه ای بر استفاده فراگیر از رمزهای بانکی پویا توسط مردم و فراهم آوردن زیرساختهای آن توسط بانکها تاکید کرد.
 
امیرخوراکیان، صبح دیروز با حضور در دادسرای ویژه جرایم رایانه ای از نزدیک درجریان مشکلات برخی از مالباختگان این نوع جرایم قرار گرفت و با برخی از شگردهای متهمان کلاهبردار دراین عرصه آشنا شد.موضوع برداشت شبانه 5میلیون تومان از حساب یک خانم یا خالی کردن حسابهای برخی از مشتریان یک رستوران در تهران به دلیل استفاده از دستگاه اسکیمر توسط کارگر حمل کننده غذا به درب منازل وسوء استفاده از حساب یک جوان روستایی توسط کلاهبرداران ازجمله مواردی بود که امیرخوراکیان دراین بازدید ازنزدیک درجریان آنها قرار گرفت.
معاون مرکز ملی فضای مجازی درادامه درگفت وگو با خبرنگار ما شناسایی و احراز هویت در فضای مجازی را اولین عاملی ذکر کرد که زمینه کلاهبرداری را فراهم می کند و افزود: ضعف قوانین و مقررات از جهت شفاف نبودن و برداشتهای مختلف و کمبود برخی از مقررات دیگر عاملی است که زمینه را برای بروز جرایم در فضای مجازی فراهم می کند.
خوراکیان وجود پلتفرم های خارجی را سومین عامل زمینه ساز برای جرایم رایانه ای درفضای مجازی برشمرد و گفت: این پلتفرم ها به دلیل آن که امکان نظارت و پی گیری و اشرافی درآنها وجود ندارد، فضای امنی برای کلاهبرداران است.
وی کمبود آگاهی و فرهنگ عمومی را چهارمین عامل زمینه ساز برای این جرایم دانست و افزود: در این بازدید کاملا روشن بود که بسیاری از مسایل و بروز جرایم به همین چهار عامل برمی گردد.
معاون مرکز ملی فضای مجازی همچنین با یادآوری این که این روزها بیشتر از گذشته شاهد مساله فیشینگ و انواع کلاهبرداری های مالی در فضای مجازی هستیم، افزود:منشا این مشکلات ناآگاهی کاربر و اعتماد نابجایی است که به برخی از سایتها و سرویس ها می کنند و اطلاعات خودشان را به سایتهایی که بررسی نکرده اند ارایه می کنند یا به هر پیامی اعتماد می کنند و اطلاعات می دهند.
به گفته وی طی ماه های اخیر مساله کلاهبرداری ازکارتها و حسابهای بانکی درقالب فیشینگ به شدت افزایش یافته است و دراین بازدید هم شاهد بودیم که مشکلات مالی و فیشینگ مشکل اصلی مردم بود.
امیرخوراکیان تصریح کرد: یکی از تدابیری که با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و بانکها به ویژه بانک مرکزی درحال انجام است، همگانی کردن استفاده از رمز پویا است که به شدت درحال پی گیری آن هستیم.
وی با یادآوری این که استفاده رمز پویا مثل رمز دوم ایستا، روان و راحت نیست، افزود: ممکن است این مساله موجب شود که برخی از مردم از خیر استفاده از رمز پویا بگذرند که این درست نیست چون امنیت مالی خودشان را به خطر می اندازند و ما توصیه جدی می کنیم که بانکها استفاده از رمز پویا را به سرعت فراگیر و زیرساختهای آن را آماده کنند و مردم نیز رمز پویا را فعال و رمز ایستا را منتفی کنند.
خوراکیان با اشاره به جلسات مشترک مرکز ملی فضای مجازی و بانک مرکزی درخصوص استفاده از رمز پویا گفت:تلاش جدی بانک مرکزی قابل تقدیر است ، این موضوع را به عنوان یک سیاست کلی ابلاغ کرده و پی گیر است که اجرایی شود.
وی افزود: ما برای فرهنگ سازی ، سند آموزش عمومی و فرهنگسازی را داریم که سیاستهای آن درشورای عالی فضای مجازی تصویب شده است و دردستور کار قرار دارد که برای همه بخشهای حاکمیتی و بخش خصوصی درآن تکالیفی دیده شده است و امیدواریم با اجرایی شدن آن یک نهضت عمومی درحوزه ارتقای آگاهی کاربران درفضای مجازی درکشور راه بیفتد.
خوراکیان همچنین فراگیر شدن شبکه ملی اطلاعات را موجب مرتفع شدن مساله استفاده از پلتفرم های خارجی ذکر کرد و ادامه داد:این روزها وقتی که صحبت از شبکه ملی اطلاعات می شود تصورمحدود بودن اینترنت جهانی به ذهن می رسد که این تصور کاملا نادرست است ، شبکه ملی اطلاعات درتعارض اینترنت جهانی به هیچ وجه نیست، این ها دوموضوع کاملا متفاوت هستند.هیچ کس درکشور قصد محدودیت و قطع کردن دسترسی به اینترنت جهانی را ندارد.مساله این است که درشبکه ملی اطلاعات خدمات داخلی در داخل باشد و امنیت داده های مردم حفظ بشود و شبکه پایداری باشد و از آسیب رساندن به آن از خارج از کشور در امان باشد.
همچنین در این بازدید ، جواد جاویدنیا معاون دادستان کل کشور خواستار رسیدگی دقیق به موضوع فیشینگ و کلاهبرداری های رایانه ای شد و اظهار امیدواری کرد که با همکاری نظام بانکی در اجرا و فراگیر شدن استفاده از رمزهای پویای بانکی شاهد کاهش و پیشگیری از این نوع جرایم در کشور باشیم.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.