رسانه‌های اجتماعی

December 18, 2019
11:42 چهارشنبه، 27ام آذرماه 1398
کد خبر: 107079

آمریکا نگران رشد شبکه اجتماعی چینی

در حال حاضر، تیک‌تاک یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایلی در جهان شناخته می‌شود و توانسته در مدت زمانی کم، به اپلیکیشنی موفق تبدیل شود. اما موفقیت این اپلیکیشن چینی سبب شده دولت آمریکا بیش از پیش روی آن حساس شود و عملکرد آن را زیر نظر بگیرد. حال سوال اینجاست که چرا تیک‌تاک تا این اندازه برای واشنگتن مهم شده است؟ تیک‌تاک، اپلیکیشنی است که تحت مالکیت شرکت چینی بایت‌دنس قرار دارد. درواقع، تیک‌تاک نسخه بین‌المللی اپلیکیشن Douyin است که در اختیار کاربران چینی قرار دارد. بایت‌دنس در سال ۲۰۱۷، اپلیکیشنی به نام Musica.ly را که رقیب Douyn به شمار می‌رفت، خریداری و در نهایت با اپلیکیشن خود ادغام کرد. با کمک این اپلیکیشن، کاربران می‌توانند ویدئوهای کوتاه ۱۵ ثانیه‌ای را به همراه موزیکی که در زمینه آن پخش می‌شود، تولید کنند. اغلب این ویدئوها به‌صورت لب‌خوانی ضبط می‌شود که جذابیت‌های خاصی برای کاربران دارد. تیک‌تاک با ورود خود به بازار توانست به سرعت در میان افراد ۱۶ تا ۲۵ سال، محبوب شود و به گفته پاول بارنس، مدیر App Anie، تیک‌تاک توانست ذهن‌های این گروه سنی را تصاحب کند. وی افزود: اغلب این کاربران، سن و سال کمی دارند و هرگز دوران قبل از گوشی‌های هوشمند را ندیده‌اند. در واقع، تولیدکنندگان چینی با درک درستی از این موضوع و اهمیت جذب کاربران کم‌سن و سال، توانستند سرعت موفقیت خود را دوچندان کنند.
 
 
 بزرگی تیک‌تاک
طبق آخرین گزارش‌ها، تیک‌تاک سومین اپلیکیشن غیربازی با بیشترین تعداد دانلود در سال ۲۰۱۹ شناخته می‌شود و پس از واتس اپ و مسنجر جای گرفته است. جالب اینجاست که تیک‌تاک توانست در این زمینه، اپلیکیشن‌های بزرگ و محبوبی همچون اینستاگرام و فیس‌بوک را نیز پشت سر بگذارد. طبق پیش‌بینی مرکز App Annie، حدود ۶۲۵ میلیون کاربر فعال در ماه از اپلیکیشن تیک‌تاک استفاده می‌کنند. این رقم برای فیس‌بوک حدود ۴۵/ ۲ میلیارد کاربر عنوان شده است.اما بارنز معتقد است تیک‌تاک به طور قابل‌توجهی، کاربران را به خود جذب خواهد کرد. وی گفت: رشد کاربران فعال ماهانه تیک‌تاک به ۶۲۵ نفر، نشان‌دهنده افزایش ۸۵ درصدی کاربر به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته است. درواقع، تیک‌تاک با سرعتی غیرقابل تصور در حال رشد است. برای درک بهتر این رشد کاربر، باید بگوییم که رشد سالانه کاربران فیس‌بوک حدود ۸ درصد عنوان شده است.
 
 چرا دولت آمریکا نگران است؟
در این زمینه، پای موضوعات و مسائل مختلفی باز می‌شود. نخست، قانون‌گذاران آمریکایی نگران ارتباط این اپلیکیشن با دولت چین هستند. شرکت بایت‌دنس که مالک تیک‌تاک محسوب می‌شود، متعلق به چین است و همین مساله قانون‌گذاران آمریکا را نسبت به سانسور اطلاعات روی پلتفرم خود نگران کرده است. این مساله زمانی بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد که کاربری به نام فروزا عزیز، نوجوان ۱۷ ساله اهل نیوجرسی اعلام کرد که پس از انتشار پستی انتقادی از دولت چین، دیگر نتوانست به اکانت خود دسترسی پیدا کند. دولت چین اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان در این کشور را زندانی کرده و در پست عزیز نیز نسبت به این مساله انتقاد شده بود.تیک‌تاک اما در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که اکانت تیک‌تاک عزیز به دلیل انتشار ویدئوی دیگری که سیاست‌های این شرکت را نقض می‌کرد، مسدود شد. این شرکت بارها تاکید کرد که هرگز دست به سانسور محتوا نخواهد زد. در چین، اغلب پلت‌فرم‌های آنلاین محتواهای مرتبط با دولت این کشور را سانسور می‌کنند. سیاستمداران آمریکایی نگران این موضوع هستند که تیک‌تاک، همین رویه را در خارج از چین نیز دنبال کند. الکس ژو، مدیر تیک‌تاک نیز قرار بود اخیرا با سیاستمداران چینی ملاقات و گفت‌وگو کند که این دیدار به زمان دیگری موکول شد.مشکل دومی‌که واشنگتن نسبت به آن نگران است، اطلاعات کاربران است و این احتمال را می‌دهد که تیک‌تاک، اطلاعات کاربران را به چین ارسال کند. اخیرا آمریکا تحقیقات گسترده‌ای را درخصوص فعالیت‌های تیک‌تاک آغاز کرده است. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند دولت چین، از اطلاعات کاربران این اپلیکیشن استفاده می‌کند و به پروفایل آنها دسترسی دارد. اما سخنگوی تیک‌تاک در واکنش به این مساله عنوان کرد که این شرکت، بیش از همه، جلب اعتماد کاربران و قانون‌گذاران آمریکایی را در اولویت خود قرار می‌دهد و سعی دارد تا در این زمینه، با کنگره نیز همکاری کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.