اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 18, 2019
12:40 چهارشنبه، 27ام آذرماه 1398
کد خبر: 107094

حضور ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در پروژه ساخت «ماهواره پارس»

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در پروژه ماهواره سنجشی «پارس ۱»، بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان فعال هستند.
 
 
 
مرتضی براری صبح امروز در «پنجمین نشست تخصصی دستاوردهای علمی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران»، با اشاره به عملکرد پژوهشگاه فضایی ایران که در چهار حوزه به شکل متوازن در حال انجام است، اظهار داشت: هم‌اکنون شاهد توسعه زیرساخت‌های فضایی با طراحی و ساخت چندین ماهواره عملیاتی و سامانه «بلوک انتقال مداری ماهواره‌ها» هستیم که پیشرفت خوبی داشته و در آینده نزدیک این ماهواره‌ها در مدار قرار می‌گیرند.
 
رئیس سازمان فضایی ایران، توسعه آزمایشگاه‌های حوزه فضایی و زیرساخت‌های آزمایشگاهی را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه پژوهش فناوری فضایی عنوان کرد و گفت: ایجاد آزمایشگاه‌های تست ماهواره‌ها و توسعه موتورهای فضایی از جمله اقدامات موفقی است که در این حوزه انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه در حوزه توسعه آزمایشگاه فضایی با کمبود منابع مواجه بودیم، اضافه کرد: در این زمینه با هماهنگی وزارت علوم در سرفصل بودجه سال ۹۹ موافقت شد که بخشی از مبلغ بودجه توسعه آزمایشگاه‌ها که حدود یک میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود، به آزمایشگاه‌های فضایی تخصیص یابد.
 
براری ادامه داد: درفت فناوری فضایی از سوی پژوهشگاه فضایی ایران تدوین شده تا توسعه فناوری فضایی با تعامل با دانشگاه‌ها تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شود.
 
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در این راستا کاربردی کردن صنعت فضایی برای حل چالش‌های کشور از دیگر موضوعاتی است که موفقیت‌های خوبی در آن حاصل شده است؛ به نحوی که داده‌های فضایی امروز به مدیریت هوشمند کشور و نیز برآورد مشکلات ناشی از رخدادهای طبیعی کمک می‌کند.
 
وی بیان کرد: فناوری فضایی توانست ۲۰۰۰ میلیارد تومان جلوی برآورد خسارات ناشی از سیل را بگیرد و فرصتی اقتصادی برای کشور خلق کند.
 
براری با اشاره به اینکه رتبه فضایی ایران در میان کشورهای دنیا ۱۱ است، افزود: درحالی‌که متوسط رتبه دانش‌های نو ما در دنیا ۱۶ است، رتبه حوزه فضایی بالاتر از رتبه دانش‌های سنتی قرار دارد.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه با داده‌های فضایی می‌توان چالش‌های کشور را به فرصت اقتصادی تبدیل کرد، گفت: برای مثال، سهم فناوری در اقتصاد کشاورزی، حداقل است و با وجود اینکه ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد، اگر فناوری فضایی به ازای هر هکتار، ۱۰۰۰ تومان بهره‌وری را بالا ببرد، شاهد رونق اقتصادی ۱۸ میلیارد تومانی در این بخش خواهیم بود.
 
وی اظهار داشت: باید تلاش کنیم که جوانان خلاق و کارآفرین در عرصه فناوری فضایی وارد شوند همانطور که این جوانان در چهار سال گذشته، مشکلات مربوط به حمل و نقل و تجارت الکترونیک را با استفاده از فناوری‌های نوین حل کردند.
 
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: هم‌اکنون شاهد هستیم که تمام خدمات روی موبایل قابل دریافت است و موبایل دروازه واحد ارائه خدمات شده و سهم ما از اقتصاد خدمات، ۶ درصد رشد داشته است. ما نیز امیدواریم در پژوهشگاه فضایی ایران سال آینده توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را داشته باشیم. هم‌اکنون نیز ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در پروژه ماهواره «پارس ۱» فعال هستند و تلاش می‌کنیم این بخش توسعه بیشتری پیدا کند.
 
براری گفت: پیوند فناوری‌های جدید مانند اینترنت اشیاء، داده‌های کلان، بلاک‌چین و نسل پنجم ارتباطات با فناوری فضایی به عنوان یک جهش اساسی در این عرصه قلمداد می‌شود و ما نیز برای جا نماندن از حضور در این عرصه، باید جایگاه فضایی خود را در جهان رونق ببخشیم.
 
وی بیان کرد: در این حوزه نیازمند تعامل سه‌جانبه میان سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی ایران و معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات هستیم.
 
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ما در عصر اول فضا، سرآمد دنیا بودیم و با وجود دانشمندانی مانند خوارزمی، ابوریحان بیرونی و خیام، در حوزه فضا و نجوم قدمتی بیش از ۳۰۰۰ ساله داریم اما در نسل دوم فضا که از دهه ۱۹۶۰ با دستیابی به دانش فضا و ورود ماهواره‌ها در مدارات فضایی و اعزام انسان به کره ماه انجام شد، دچار وقفه شدیم و این تأخیر باعث شد از جایگاه اصلی‌مان فاصله بگیریم.
 
به گفته براری، هم‌اکنون در حال ایجاد زیرساخت‌های بومی فضایی برای رفع این فاصله‌ها هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در عصر چهارم فضا، با توجه به دانشمندان ممتاز حوزه فضایی، خوشبین هستیم که بتوانیم همگام با دنیا حرکت کنیم. بر این اساس سندی را تدوین کردیم که با یک برنامه‌ریزی دقیق، جایگاه ممتازی در حوزه فضایی همزمان با حوزه فناوری اطلاعات داشته باشیم و بتوانیم در این حوزه پیشرفت کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.