تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 18, 2019
15:09 چهارشنبه، 27ام آذرماه 1398
کد خبر: 107106

تمامی مکان‌های کشور دارای کدپستی ده رقمی شده‌اند

 
 
سرپرست اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست گفت: در راستای اجرای پروژه ملی "جی نف"، تمامی مکان‌های شناسنامه‌دار کشور شامل واحدهای مسکونی، تجاری و اداری دارای کدپستی ده رقمی شده‌اند.
 
پروژه ملی GNAF، بسترساز تحقق دولت الکترونیکی
 
جی نف امکان بررسی و صحت‌سنجی یک نشانی فیزیکی به همراه موقعیت و مختصات جغرافیایی آن را در کشور مقدور می‌سازد. همچنین به واسطه ایجاد و راه‌اندازی پایگاه ملی GNAF امکان تعیین موقعیت دقیق نشانی‌های فیزیکی حاصل خواهد شد.
 
پایگاه GNAF دارای مزایای بسیاری از جمله افزایش کارایی، افزایش دقت و داده‌های قابل اطمینان است. مفهوم فایل نشانی ملی مکان مرجع شده GNAF از اواسط تا اواخر دهه ۱۹۹۰ توسط شرکت PSMA استرالیا و برخی دیگر از سازمان‌ها در این کشور مطرح شده و توسعه یافته است.
 
هر نشانی که در GNAF ایجاد شده، بین چند نشانی همسان در برابر مجموعه داده مکانی مربوطه مقایسه می‌شود تا بدین ترتیب یک قطعه ملکی، معابر و یا موقعیت مکانی آن نقطه و وجود یا عدم وجود صحت سنجی و راست‌آزمایی گردد و همچنین کیفیت نشانی آن سنجیده شود.
 
GNAF در حقیقت شاخص معتبری از نشانی‌های مکان مرجع در سطح کشور استرالیا است. در ابتدا این مجموعه داده شامل بیش از ۱۲.۶ میلیون نشانی تایید شده بود. هر یک از نشانی‌ها با دقت بالا اعتبارسنجی شده و شامل جزییاتی همچون محله، نام معبر، شماره پلاک و مختصات جغرافیایی منحصر بفرد ملک است.
 
پیشرفت پروژه جی.نف مطلوب است 
 
کاوه دولتی پیشرفت پروژه ملی جی نف را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: تا پایان فاز نخست (سال ۱۳۹۹)، در نیمی از کشور این پروژه به سرویس دهی خواهد رسید و بقیه شهرها و روستاهای کشور هم تا پایان سال ۱۴۰۰، به این پروژه خواهند پیوست.
 
او با اشاره به این‌که در حال هماهنگی با شهرداری‌ها هستیم تا برای ساختمان‌های در حال احداث نیز کدپستی ده رقمی تعریف شود، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۷ میلیون رکورد ساختمانی و ۵۸ میلیون رکورد اطلاعاتی کدپستی ده رقمی در کشور موجود است.
 
وی اختصاص کدپستی ده رقمی به هر واحد مکانی را یکی از مراحل پیاده‌سازی جی‌نف عنوان کرد و تصریح کرد: پس از این مرحله باید کدها روی نقشه‌های دیجیتالی و به روز رسانی شده، جا نمایی شود تا امکان نمایان شدن اطلاعات ملک، روی نقشه فراهم شود.
 
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پست، او با اشاره به اینکه نداشتن پلاک شهرداری یکی از مهم‌ترین موانع اجرای جی نف در کشور است، افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد اماکن برخی استان‌ها و شهرهای کشور از جمله خراسان جنوبی، ایلام و شهر ساری فاقد پلاک هستند.
 
«دولتی» شمار مکان‌های بدون پلاک در استان تهران را بالغ بر ۴۵۰هزار عنوان کرد و افزود: که این تعداد حدود ۱۰ درصد کل مکان‌های استان را شامل می‌شود.
 
وی با تاکید بر این که تاکنون رایزنی‌های زیادی با شهرداری‌ها در این خصوص انجام شده، اظهار داشت: در اختیار نداشتن اعتبار لازم و در اولویت نبودن موضوع پلاک‌گذاری برای شهرداری‌ها، از جمله دلایل تداوم این مسئله است.
 
او افزود: به منظور حل این مشکل، نشست‌هایی با استانداری‌ها در حال انجام است، تا شرایط لازم برای اجرای کامل پروژه جی نف به عنوان یک پروژه ملی که کمک زیادی به تسریع خدمات‌رسانی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و همچنین کسب و کارهای بخش خصوصی در دستیابی به آدرس استاندارد می‌کند، فراهم شود.
 
سرپرست اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی، در اختیار داشتن نقشه‌های دقیق و پارسل بندی شده را یکی از دیگر از الزامات پیشبرد پروژه جی نف مطرح کرد و گفت: از مجموع ۱۲۷۵ شهر کشور، تا پایان امسال اطلاعات ۲۵۷ شهر ژئوکد (تعیین موقعیت جغرافیایی مکان روی نقشه) می‌شود و در صورت تامین نقشه بقیه شهرها، شرکت ملی پست آماده است تا سال آینده نقشه تمامی شهرهای ایران را ژئوکد کند.
 
آدرس ۳۸ روستا به روز رسانی می‌شود
 
 
وی در مورد مکان‌های روستایی نیز اظهار داشت: با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کار به روز رسانی نقشه‌های ۳۸هزار روستا در حال انجام است.
 
دولتی استفاده از بانک‌های اطلاعاتی اماکن به شیوه‌های متفاوت توسط شرکت‌های خدمات رسان مانند برق، گاز، تلفن و آب و فاضلاب را یادآور شد و گفت: هر کدام از این خدمات رسان‌ها آدرس یک واحد مکانی را براساس استانداردهای خود تعریف و جمع‌آوری کرده‌اند. به همین دلیل یکی دیگر از الزامات تکمیل پروژه جی نف، انطباق و یکسان‌سازی بانک‌های اطلاعاتی شرکت‌ها و نهادهای مختلف خدمات‌رسان با بانک‌های اطلاعاتی استاندارد شرکت ملی پست است.
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون استان قم بالاترین سطح همکاری را در جمع‌آوری و انطباق اطلاعات داشته است و تقریبا اجرای پروژه جی نف در این استان عملیاتی شده و به سرویس‌دهی رسیده است، افزود: در خصوص انطباق بانک‌های اطلاعاتی نیز، شرکت مخابرات استان‌های تهران و البرز تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.
 
او در خصوص مزایا و ویژگی‌های پروژه جی نف گفت: با راه‌اندازی این پروژه، عموم مردم می‌توانند از طریق سامانه سینا به آدرس sina.post.ir اطلاعات کدپستی خود را دریافت کنند، امکان دسترسی شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و کسب و کارها به سرویس‌های فوق نیز از طریق سازمان فناوری اطلاعات ایران امکانپذیر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.