اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 21, 2019
16:26 شنبه، 30ام آذرماه 1398
کد خبر: 107189

حمایت از کسب و کارهای نوپا بدون هیاهوی تبلیغاتی انجام شود

 
یک کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است که دولت برای حمایت از کسب و کارهای نوپا باید الگوی مناسب تامین مالی داشته باشد و هیاهوی تبلیغاتی برای اعطای وام، فرار رو به‌جلو برای کم کاری است.
 
محمد صابری نداشتن الگوی مناسب و دکترین تامین مالی و سرمایه گذاری روی طرح های کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات را مهمترین عامل به سرانجام نرسیدن ایده های نوآورانه عنوان کرد.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر هر وزارتخانه، سازمان و ارگانی به شکلی از فعالیت های کسب و کارهای آنلاین حمایت می کنند که البته به دلیل نداشتن پروتکل و مدل منسجم سرمایه گذاری این طرح های کارآفرینی اغلب یا به سرانجام نمی رسند و یا به دلیل شیوه های نادرست حمایتی به سرعت ورشکسته می شوند.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات تصریح کرد: اعطای وام های خود اشتغالی، ارائه بسته های حمایتی و اجرای شو و برنامه های تلویزیونی کسب و کار، اگرچه در ظاهر نشان از حمایت دارند ولی واقعیت این است که این نامناسب ترین مدل حمایتی از مشاغل نوظهور است.
 
صابری ادامه داد: اعطای وام خود اشتغالی برای یک کسب و کار مجازی که اغلب مدل درآمدزایی و بازاری درستی ندارد تنها باعث مقروض و بدهکار شدن این افراد به بانک ها می شود. چرا که کسب و کار تنها راه اندازی یک خط تولید نیست بلکه وقتی صحبت از یک شغل می شود ما در مورد فرآیندی سخن می گوییم که از پیش تولید، تولید، بازاریابی، پخش و فروش را دربر می گیرد.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: واقعیت این است که برخی از دستگاه ها و سازمان ها با ارائه وام و بسته های حمایتی تنها ژست کمک به کارآفرینان را به خود می گیرند و این نوعی از «سر خود بازکردن» است.
 
وی با بیان اینکه الگوی حمایتی از طرح های کارآفرینی به جای اعطای وام باید به سرمایه گذاری های مشارکتی تغییر کند، افزود: اگر سازمان ها به جای وام، به سرمایه گذاری و گرفتن بخشی از امتیاز کسب و کار اقدام کنند، برای موفقیت آن تلاش می کنند و البته این به معنای بنگاه داری سازمان ها و موسسات نیست.
 
صابری گفت: یکی از الگوهای مناسب و دکترین تامین مالی و سرمایه گذاری روی طرح های کارآفرینی می تواند به این ترتیب باشد که دستگاه های مختلف وارد مشارکت با کارآفرینان در پروژه شده و این همراهی تا مرحله‌ توانمندسازی کارآفرین و اشتغال ‌زایی پایدار ادامه داشته باشد و بعد از چند سال از پروژه ‌ها خارج شده و کل آن را به کارآفرین بومی واگذار کنند. 
 
این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: در این مدل حمایتی دستگاه ها و موسسات و حتی بانک ها باید کمتر از ۴۹ درصد مشارکت را برعهده داشته باشند تا مدیریت اداره کسب و کار برعهده صاحب ایده باشد و پس از اینکه شغل مورد نظر به سودهی کامل رسید و هزینه های سرمایه گذاری به طور کامل بازگشت، دستگاه مورد نظر با کاهش مشارکت خود به شکل پلکانی سهم را به خود صاحب ایده واگذار و از پروژه خارج شود.
 
صابری خاطرنشان کرد: دولت و مسئولان برای حمایت از کسب و کارها باید الگوی مناسب و دکترین تامین مالی و سرمایه گذاری داشته باشند وگرنه سخنرانی در همایش ها و هیاهوی تبلیغاتی برای اعطای وام خود اشتغالی و امثالهم، یک فرار رو به جلو برای کم کاری است.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.