اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 23, 2019
11:18 دوشنبه، 2ام دیماه 1398
کد خبر: 107239

تولید سامانه اندازه گیری تشعشعات الکترومغناطیسی آغاز می شود

 
 
سامانه اندازه گیری تشعشعات الکترومغناطیسی با اخذ تاییدات از سازمان انرژی اتمی، از دهه فجر امسال تولید می شود و ایران در ردیف معدود کشورهای صاحب این فناوری قرار می گیرد.
 
 لیلا محمدی رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات در پژوهشگاه ICT در خصوص فعالیت های این پژوهشکده اظهار داشت: ساخت سامانه اندازه گیری تشعشعات الکترومغناطیسی با کارفرمایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این پژوهشگاه انجام شده و امیدواریم با  انتقال دانش فنی به شرکتهای خصوصی، کار تولید آن را از دهه فجر آغاز کنیم.
 
وی با بیان اینکه با تولید این سامانه ایران در ردیف معدود کشورهای صاحب این فناوری قرار می گیرد، گفت: این سامانه با قرار گرفتن در فضای باز، تشعشعات را در باندهای مختلف فرکانسی اندازه گیری می کند و مجموع میزان تشعشع اندازه گیری شده در سامانه مورد پردازش قرار می گیرد تا سطح سیگنال نسبت به سطح مجاز استاندارد آن مشخص شود.
 
محمدی افزود: با توجه به اینکه ما به سمت فناوری نسل پنجم ارتباطات (۵G) حرکت می کنیم و تعداد آنتن ها و ایستگاه ها زیاد می شود، نگرانی ها هم افزایش می یابد و وجود این سامانه ها و اطلاع رسانی نتایج اندزه گیری شده، مردم را از سطح تشعشع ایمن، مطمئن می سازد .
 
وی ادامه داد: پایلوت این سامانه به مدت ۲ سال انجام شده و هم اکنون با اخذ تائیدات انرژی اتمی، آماده اعلام فراخوان برای شرکت های علاقمند به استفاده از این نوآوری و در نهایت تولید آن هستیم.
 
رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات در پژوهشگاه ICT  با بیان اینکه نمونه آزمایشگاهی پلتفرم نرم افزارمحور شبکه ارتباطی خود سازمانده SON ( مبتنی بر فناوری مجازی سازی NFV) و همچنین بستر جمع آوری و تحلیل داده ها که از الزامات ورود به ۵G هستند، با قابلیت ارتباط با شبکه LTE در پژوهشگاه پیاده شده است.
 
وی از ساخت تقویت کننده ۵۰ وات با کارایی حدود ۴۰ درصد و ۱۰۰ وات با کارایی حدود ۳۵ درصد با تکنولوژی نیمه هادی در این پژوهشگاه خبر داد که این دسته محصولات کاربرد های فراوانی از جمله ایستگاه های زمینی، ارتباطات ماهواره ای و هوافضا دارد و گفت: پایلوت تهاتر پهنای باند بر بستر بلاکچین به عنوان نمونه­ ای از طرح تهاتر پهنای باند اینترنت بین اپراتورها، در پژوهشگاه ICT در حال انجام است که در این پایلوت، اپراتورها به مشتریان یکدیگر سرویس اینترنت ارائه می­ کنند و تایید هویت و تبادلات مالی و ثبت وقایع آنها در بستر بلاکچین صورت می­‌گیرد.
 
محمدی با اشاره به کاربرد فناوری بلاکچین در حوزه ارتباطات و با بیان اینکه سرویس­‌دهی زیرساخت ارتباطات و تعامل بین اپراتورهای مختلف این حوزه در درجه اهمیت است، افزود: ایده جدید مطرح شده در این پایلوت مربوط به تعاملات بین اپراتوری و سرویس­‌دهی یک اپراتور به مشتریان دیگر اپراتورها است که با توجه به محدودیت منابع و نیاز روزافزون اپراتورها به پهنای باند و پوشش بیشتر در ارائه سرویس، اپراتورها می­‌توانند با استفاده از منابع یکدیگر به مشتریان یکدیگر سرویس ارائه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.