تلفن همراه

فناوری

December 24, 2019
16:39 سه شنبه، 3ام دیماه 1398
کد خبر: 107309

شاخص ها و چالش های امنیت و معماری داده در شبکه نسل پنجم ارتباطی

جلسه چهلم فروم نسل پیشرو ارتباطی ۵G در حالی برگزار شد که شاخص ها و چالش های امنیت و معماری داده در شبکه نسل پنجم ارتباطی ارائه و ارتباط آن با اینترنت اشیا تشریح شد.
 جلسه چهلم فروم نسل پیشرو ارتباطی ۵G صبح امروز (سه شنبه ۳ دی) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد.
 
رضا بحری در ابتدای این نشست به ضرورت بررسی ۵G اشاره کرد و گفت: توسعه شبکه مخابراتی نسل پنجم (۵G) با یکپارچه‌سازی و فراهم آوردن امکاناتی از قبیل ارتباطات دستگاه به دستگاه (D2D) در سطح وسیع و شهرهای هوشمند، ارتباطات بین ماشین‌های متحرک، خودروهای هوشمند, اینترنت اشیاء (IoT) و … تحول بزرگی در صنعت و زندگی ما ایجاد می‌کند. به همین دلیل موضوع امنیت این شبکه نوین اهمیت ویژه ای خواهد داشت که خوشبختانه پژوهشکده امنیت در این زمینه ورود خوبی داشته است.
 
وی افزود: بر این اساس این نشست  در ادامه جلسه سی و نهم فروم موضوع امنیت در نسل پنجم ارتباطی را از منظر معماری شبکه مورد بررسی قرار داده و همچنین به موضوع اینترنت اشیا و امنیت آن خواهد پرداخت.
 
افشین سوزنی یکی از ارائه دهندگان این نشست در خصوص معرفی و راهکارهای چالش ها و مسائل مربوط به امنیت در لایه فیزیکی گفت: افزایش ظرفیت ترافیک، افزایش راندمان طیفی و افزایش نرخ داده کاربر  از اهداف و شاخص های مهم در توسعه نسل پنجم ارتباطی است.
 
وی با اشاره به چالش های موجود در امنیت شبکه نسل پنجم نیز گفت: امنیت و حریم خصوصی، دستیابی به نرخ بیت بالا، تنوع سرویس ها و خدمات، کاهش تاخیر و انعطاف پذیری شبکه کاربر از جمله چالش هایی است که در امنیت شبکه نسل پنجم ارتباطی با آن مواجه هستیم. به عنوان مثال در چالش امنیت و حریم خصوصی، بحث چگونگی نرخ معیار امن انتقال داده بین مبدا و مقصد و یا وضعیت برقراری امنیت بین طیف فرکانسی فرستنده و گیرنده مطرح می شود.
 
سوزنی به لزوم شناخت لازم از هر فناوری کاربردی تاکید کرد و گفت: یکی از مسائلی که باید در امنیت آتی توسعه نسل پنجم شبکه مدنظر قرار گیرد شناخت کامل فناوری کاربردی می باشد.
 
سوزنی علاوه بر این در بخشی از این فروم، فناوری های متعامد و نامتعامد را تشریح و با هم مقایسه کرد.
 
 
 
لزوم توجه به معیارهای مختلف معماری شبکه
 
در ادامه این فروم، دکتر سیاوش احمدی در خصوص معرفی معماری شبکه، به مقایسه ای بین نسل چهارم و پنجم اشاره کرد و افزود: معیارهای مختلفی در معماری این شبکه ها مانند دسترسی امن به اطلاعات، امنیت استفاده از انتقال داده های موجود روی موبایل و حتی اپلیکیشنی که برای این مساله قابل استفاده است، مورد توجه قرار می گیرد.
 
دکتر علی کوهستانی نیز یکی دیگر از ارائه دهندگانی بود که موضوع شبکه اینترنت اشیا به عنوان بخش مهم در شبکه مخابراتی نسل آتی را توضیح داد.
 
وی با اشاره به کاربردهای تجاری و صنعتی IoT گفت: این تکنولوژی را می توان در اتوماسیون صنعتی، خانه های هوشمند، بکارگیری پرنده های بدون سرنشین، خودروهای متحرک، ارتباطات D2Dو حتی کاربردهای نظامی استفاده کرد.
 
 
 
پروژه های بین المللی می تواند پیش استانداردهای لازم برای توسعه فناوری ۵G را فراهم کند
 
کوهستانی در این خصوص به پروژه های جاری اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر پروژه ای توسط اتحادیه اروپا با نام Metis اواسط سال ۲۰۱۳ با مبلغ ۵۰ میلیون یورو جهت توسعه ۵G مطرح شده و رو به اتمام است.
 
به گفته این پژوهشگر، مطالعات پروژه مذکور، جهت پیش استانداردهایی برای توسعه این فناوری به کار می رود.
 
کوهستانی در خصوص چالش های اینترنت اشیا در شبکه ۵G گفت: امنیت اطلاعات و داده ها در تمام حوزه ها مانند پزشکی، نظامی و صنعتی می تواند به علت متراکم بودن گره ها (که به انتقال داده ها کمک می کند) حساسیت برانگیز باشد. همچنین محدودیت در توان مصرفی عناصر و قدرت محاسباتی کم از چالش های دیگر این حوزه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.