December 27, 2019
13:03 جمعه، 6ام دیماه 1398
کد خبر: 107395

شکست کامل اینتل در برابر AMD

 
 اگر سه سال پیش به شما می‌گفتند که پردازنده‌های کلاس HEDT شرکت AMD روزی به سادگی می‌توانند تعداد هسته‌هایی بسیار بیشتر از تراشه‌های مشابه از شرکت Intel را حمل کنند، احتمالاً باور نمی‌کردید؛ اما اینک پرچمداران سیستم‌های ایستگاه کاری و رندرینگ در بالاترین مدل به دست AMD و در سری Ryzen Threadripper تولید می‌شوند؛ مشکلی که می‌تواند بازهم به موقعیت اینتل در بازار پردازنده‌ها ضربه وارد کند.
 
زمان چندانی از آغاز رویارویی جدید Intel و AMD با پردازنده‌های نسل دهم Core X و نسل سوم Ryzen Threadripper نمی‌گذرد؛ پردازنده‌های اینتل به پرچمداری Core i9-10980XE با 18 هسته و 36 رشته معرفی شده و این در حالی است که اینتل برای رقابت، قیمت آنها را به نسبت نسل پیشین تغییر نداده است. هر چند که Core i9-10980XE به عنوان یک پردازنده 18 هسته در پردازش‌های سنگین با نظر به هزینه پرداختی عملکرد مناسبی را از خود نشان می‌دهد، اما اینتل در مدل‌های بالاتر هیچ رقیبی برای تراشه‌های نسل سوم Ryzen Threadripper 3000 ندارد!
 
پردازنده‌های Ryzen Threadripper هم به پرچمداری یک تراشه 32 هسته‌ای به اسم Threadripper 3970X روانه بازارهای جهانی شده‌اند که بیشینه توان حرارتی آن به 280 وات می‌رسد. این در حالی است که بالاترین تراشه در اینتل 18 هسته داشته و این فاصله زیادی با یک مدل 32 هسته‌ای است. معماری 7 نانومتری به AMD این اجازه را داده است که تعداد هسته‌های بیشتری را در پردازنده خود جای دهد. به رغم ابعاد کوچک‌تر تراشه (die)، توان حرارتی و قیمت کمتر، Core i9-10980XE بخش اعظم بنچمارک ها را به رقیبان تازه وارد خود می‌بازد که علت آن تعداد هسته‌های کمتر است.
 
از این رو اگر یک مهندس، طراح، توسعه دهنده، گرافیست و… باشید که به یک سیستم ایستگاه کاری با قدرت پردازش سنگین نیاز داشته باشید، می‌توانید به سراغ پردازنده‌هایی نظیر Threadripper 3970X بروید که هیچ رقیبی از سوی Intel برای آنها معرفی نشده است. جالب است بدانید که معماری ZEN به قدری پیشرفت کرده است که حتی با کاهش فرکانس و توان حرارتی (TDP) باز هم از هسته‌هایی قدرتمند برخوردار بوده و می‌تواند رقیب را شکست دهد.
 
همان‌طور که گفته شد، پردازنده 32 هسته‌ای Ryzen Threadripper 3970X دارای توان حرارتی 280 وات است؛ برخی از منابع معتبر با کاهش فرکانس و پایین آوردن توان حرارتی این پردازنده به 165، 140 و حتی 90 وات، آن را با تراشه Core i9-10980XE مقایسه کرده‌اند. به رغم پیروزی Core i9-10980XE در پردازش‌های تک هسته/تک رشته‌ای، اما در عملیات‌های تمام هسته‌ای به شکلی کامل بازی را به Threadripper 3970X واگذار می‌کند. به عبارت ساده‌تر، حتی با وجود فرکانس کمتر، معماری و تعداد هسته‌های بیشتر در Threadripper 3970X باعث پیروزی آن در برابر پرچمدار فعلی Intel Core X می‌شوند.
 
در تست‌های فوق، با کاهش 10 درصدی فرکانس Threadripper 3970X شاهد کاهش 35 درصدی توان حرارتی هستیم. در توان حرارتی 180 وات، Threadripper 3970X همچنان سریع‌تر از پردازنده 24 هسته‌ای Threadripper 3960X و 18 هسته‌ای Core i9-10980XE است. با رسیدن به توان حرارتی 140 وات و کاهش فرکانس بیشتر، این پردازنده 32 هسته‌ای همچنان قادر به شکست Ryzen Threadripper 2990WX و Core i9-10980XE است.
 
نتیجه گیری بسیار ساده است؛ اینتل نیازمند یک خانه تکانی اساسی است؛ در حال حاضر لیتوگرافی 14 نانومتری این شرکت حتی در بهترین حالت و بهبودها نیز امکان رقابت با پردازنده‌های نسل سوم Ryzen 3000 را نخواهند داشت! آیا اینتل از باتلاق 14 نانومتری بیرون خواهد آمد؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.