سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 28, 2019
14:55 شنبه، 7ام دیماه 1398
کد خبر: 107422

تمامی پهپادهای بی‌سرنشین آمریکا ردیابی می‌شوند

 
اداره فدرال هواپیمایی آمریکا قصد دارد تمهیداتی جدید برای شناسایی و ردیابی پهپادهای بی‌سرنشین از راه دور در نظر بگیرد. بر اساس این قوانین، تمامی پهپاد‌های بی‌سرنشین ملزم هستند که مکان خود را به صورت زنده از طریق خود پهپاد اعلام کرده و همچنین همان داده‌ها را از طریق اینترنت با سیستم اداره فدرال هوایی مخابره کند.
 
البته در این بین چندین تبصره نیز وجود دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. اولین تبصره شامل پهپاد‌های بی‌سرنشینی می‌شود که بیش از ۴۰۰ متر از پایگاه خود فاصله نمی‌گیرند. این پهپاد‌ها می‌توانند اطلاعات مکان‌یابی را تنها از طریق اینترنت با سیستم اداره فدرال هواپیمایی (FAA) در میان بگذارند و دیگر نیازی نیست داده‌ها از طریق خود پهپاد مخابره شوند.
 
علاوه بر این، پهپاد‌هایی که مقاصد تفریحی داشته و وزنی کمتر از ۲۵۰ گرم دارند نیز لازم نیست هیچ‌گونه داده‌ای برای FAA ارسال کنند. با این حال این اداره دو راه‌حل برای مخابره داده در نظر گرفته است. راه‌حل اول شامل مخابره شماره سریال هر پهپاد می‌شود و راه‌حل دوم نیز می‌تواند ترکیبی بی‌همتا از اعداد و حروف باشد تا کاربرانی که نگران اطلاعات شخصی هستند نیز مشکلی نداشته باشند.
 
FAA می‌گوید تمامی خلبانان این پهپادها، تا ۳ سال آینده وقت دارند که هم‌راستا با قوانین فعالیت کنند. اما بیاید با هم دلایل این کار را بررسی کنیم. در نگاه اول به نظر می‌رسد که ردیابی پهپاد‌ها چندان درست نباشد، اما از نظر این اداره این کار از اقدامات مهم برای استفاده از پهپادها برای مقاصد مختلف تجاری است. در این بیانیه آمده است: این اقدام به منظور مدیریت ترافیک اکوسیستم پهپادهای بی‌سرنشین، امری بسیار حیاتی است.
 
در نتیجه با استناد به قوانین فعلی، شرکت‌های آمازون و UPS نمی‌تواند پهپاد‌های بسته‌رسان خود را وارد چرخه سرویس‌دهی کنند و ابتدا باید توسط مقامات شناسایی شوند تا تهدید‌آمیز و متخاصم نباشند. اما این اقدام کمی دیرتر از حالت معمول اجرایی شده است، چرا که کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۶ از FAA خواسته بود تا سیستمی برای شناسایی پهپا‌دها ارائه دهد.
 
لیسا المان (Lisa Ellman) از اتحادیه پهپادهای تجاری می‌گوید:
 
نگرانی اصلی ما این است که چرا FAA باید ۳ سال به شرکت‌ها زمان بدهد تا با قوانین جدید هم‌راستا شوند؟ تا زمانی که این سیستم اجرایی شود، شهروندان آمریکایی بسیاری قوانین را زیر پا گذاشته‌اند و دیگر نیازی برای این کار نیست. ما باید این الزام را دیروز انجام می‌دایم و نه ۳ سال دیگر.
 
با این حال FAA مهلتی ۶۰ روزه را در نظر گرفته تا نظرات شهروندان را نیز جویا شود و در صورت الزام، بندهایی از این قوانین را تغییر دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.