تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 29, 2019
11:45 یکشنبه، 8ام دیماه 1398
کد خبر: 107445

بزرگ‌ترین ادغام‎های استارت آپی در سال ۲۰۱۹

سیمین عزیزمحمدی : ادغام یا فروش سهام به یک شرکت بزرگ‌تر معمولا یکی از استراتژی‎های جذاب کسب‌وکارهای نوپا برای رسیدن به نقطه خروج است. مالکان این نوع کسب‌وکارها ترجیح می‎دهند به جای تعطیلی استارت‌آپ‎ یا عدم رشد، به واسطه مشارکت با یک استارت‎آپ دیگر کسب و کار خود را توسعه دهند یا از طریق منابع مالی حاصل از فروش استارت‎آپ‌شان، یک کسب و کار دیگر راه‎اندازی کنند. البته طرف مقابل این ادغام که معمولا غول‎های دیجیتالی هستند نیز یکی دیگر از ذی‎نفعان این همکاری‎ها به حساب می‌آیند؛ به‌طوری‎که به واسطه این خرید در حوزه فعالیت خود صاحب ایده‎های نابی می‎شوند که برای آنها توسعه کسب‎وکار و درآمدزایی را به ارمغان می‎آورد.
بزرگ‌ترین ادغام‎های استارت آپی در سال 2019
صنعت فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۸ شاهد برخی ادغام‎ها یا خریدهای بزرگ استارت‎آپ‎ها، حتی در مقایسه با سایر صنایع، بوده است. برای نمونه، می‌توان به خرید مالکیت شرکت Red Hat توسط شرکت IBM به ارزش ۳۳ میلیارد دلار یا خرید نقد ۹/ ۱۸ میلیارد دلاری شرکت نرم‎افزاری تکنولوژی‎های CA توسط شرکت Broadcom اشاره کرد که در صدر خریدهای صنعت فناوری اطلاعات قرار داشت. طبق مطالعه سالانه شرکت Deloitte درباره ادغام و همکاری استارت‎آپ‎ها و شرکت‎های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات، ۷۳ درصد مدیران اجرایی بخش تکنولوژی پیش‎بینی کرده بودند همین روند در سال ۲۰۱۹ ادامه داشته باشد و حتی صنعت IT پیشروتر از هر صنعت دیگری در انجام چنین معاملات بزرگی است. البته ممکن است استراتژی‌های آنها تغییر کند. در ادامه این گزارش بزرگ‌ترین معاملات ادغام یا فروش سهام به شرکت‌های بزرگ دیجیتالی در سال ۲۰۱۹ آمده است.
 
 PayPal و Honey
PayPal در ماه نوامبر اعلام کرد که سهام شرکت Honey Science، شرکت فعال در ارائه خدمات پرداخت آنلاین، را به مبلغ ۴ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد و این بزرگ‌ترین ادغام PayPal خواهد بود. به گفته مدیرعامل شرکت PayPal، این ادغام جزو مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دستاوردهای تاریخ این شرکت است. این کسب‎وکار نوپا خدمات گسترده‌ای برای ساده‎تر کردن تجربه خرید مصرف‎کنندگان فراهم کرده و در عین حال آن را مقرون به صرفه‌تر و با ارزش‌تر می‎کند. وی افزود: ترکیب خدمات این استارت‎آپ با پلت‌فرم PayPal باعث افزایش چشمگیر توانایی PayPal در افزایش مشارکت و نفوذ در زندگی روزمره کاربرانش خواهد شد. پس از پیوستن این استارت‎آپ به PayPal، بنیان‌گذاران به همراه ۳۵۰ کارمند آن همچنان در دفتر مرکزی Honey Science در لس آنجلس خواهند ماند.
 
 گوگل و فیت‎بیت
گوگل در اواخر اکتبر از به خدمت گرفتن شرکت فیت‎بیت با ارزش ۱/ ۲ میلیارد دلار خبر داد و انتظار می‌رود این معامله در اوایل سال ۲۰۲۰ انجام شود. طبق این قرارداد، شرکت فیت بیت مستقیما تحت نظر گوگل فعالیت می‌کند و ارتباطی به شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت نخواهد داشت. همچنین شرکت فیت بیت در نشست خبری جداگانه‌ای اعلام کرد این کمپانی همچنان اطلاعات خصوصی مرتبط با سلامتی و تناسب اندام کاربران را با جدیت محافظت خواهد کرد. به گفته جیمز پارک، بنیان‌گذار فیت‎بیت، گوگل شریک ایده آل برای پیشبرد ماموریت این شرکت است. با منابع و پلت‌فرم جهانی گوگل، فیت‎بیت می‌تواند به نوآوری در پوشیدنی‎های گجتی سرعت ببخشد.این اقدام گوگل می‌تواند تلاش‌های چندساله شرکت برای ورود به بازار ساعت‌های هوشمند را بالاخره تحقق بخشد. این شرکت از سال‌ها پیش تلاش کرده مستقیما وارد عرصه ساعت‌های هوشمند شود و هر مرتبه به دلایلی با بن‌‌بست روبه‌رو شده بود.
 
 فیس‌بوک و CTRL-labs
فیس‌بوک در ماه سپتامبر اعلام کرد که به دنبال خرید CTRL-labs بوده و ارزش این معامله بین ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد دلار خواهد بود. CTRL-labs، یک استارت‎آپ مستقر در نیویورک است که روی توسعه رابط‎های انسان و کامپیوتر از طریق پلت‌فرم نرم‌افزار اختصاصی و مچ‎بند تمرکز می‌کند. در واقع، این تکنولوژی مورد علاقه مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک طی چند سال اخیر بوده است. تیم این استارت‎آپ به بخش آزمایشگاه‌های فیس‌بوک خواهد پیوست.
 
 گیت‌هاب و Semmle
گیت‌هاب در ماه سپتامبر از برنامه‎های خود برای کسب سهام Semmle، استارت‌آپ مستقر در سانفرانسیسکو که یک ابزار تحلیلی برای مدیریت فرآیند توسعه نرم‎افزار ایجاد کرده است، خبر داد. البته هنوز ارزش این معامله مشخص نشده است. گیت‌هاب که اکنون در مالکیت مایکروسافت است، به دنبال توسعه قابلیت‌های تجزیه و تحلیل کد Semmle در ابزارهای خودش است. زیرا به گفته مدیر عامل شرکت گیت‌هاب، امروزه یکی از بزرگ‌ترین موضوعاتی که توسعه‌دهندگان با آن روبه‌رو هستند‎، چگونگی ایجاد و به‌کارگیری منبع باز (open source) به روشی ایمن و قابل اعتماد است. در حالی که Semmle به توسعه‌دهندگان این امکان را می‎دهد که پلت‌فرم‎ها را در کدبیس‎‎های(codebase) بزرگ شناسایی کرده و انواع آسیب‎پذیری‎های آنها را جست‌وجو کند. در حال حاضر مشتریان این استارت‌آپ اوبر، ناسا، مایکروسافت و گوگل هستند.
 
 سلزفورس و تبلو
سلزفورس اعلام کرد که قرار است شرکت نرم‌افزاری Tableau را به مبلغ ۳/ ۱۵ میلیارد دلار خریداری کند. هدف از این خرید سلزفورس، دسترسی مشتریان این شرکت به اطلاعات داده‌ای ارتقایافته عنوان شده است. این خرید، بزرگ‌ترین معامله‌ای خواهد شد که سلزفورس در تاریخ خود انجام داده است. این شرکت هم‌اکنون بیش از ۸۶۰۰ مشتری دارد که شرکت‌های بزرگ نت‌فلیکس و شرکت ارتباطی Verizon هم جزو آنها هستند. البته سلزفورس خرید دیگری داشت که مربوط به سهام ClickSoftware بود. این معامله که در آگوست سال‌جاری انجام گرفت ۳۵/ ۱ میلیارد دلار ارزش داشت.
 
 مایکروسافت و PromoteIQ
مایکروسافت در ماه اوت از این معامله خبر داد، اما اشاره‌ای‎ به ارزش آن نکرد. شرکت PromoteIQ، در حوزه فناوری‎های خرده‌فروشی فعالیت می‌کند و در نیویورک مستقر است. مایکروسافت امیدوار است که با افزودن تکنولوژی و تخصص این شرکت نوپا در بخش خرده‌فروشی، هنگام مواجهه با شرکت‌های خرده‌فروشی مانند والمارت، که مشتری بزرگ آن در بخش خدمات عمومی کلاد است، ارزش‌افزوده ایجاد کند. از نظر مدیران PromoteIQ، فناوری این شرکت به‌عنوان پیشگام در نزدیک کردن مارکت‌پلیس‎های خصوصی به بازاریابی دیجیتالی، به‌طور استراتژیک خدمات تبلیغاتی خرده‌فروشی فعلی مایکروسافت را تکمیل کرده و با ارائه مجموعه‌ای از راه‌حل‌های فناورانه پلت‌فرم‎های تجارت الکترونیکی را مدرن ساخته و از طرفی فرصت‎های بیشتری برای توسعه خود پیدا کند.
 
 اپل و اینتل
شرکت اپل در ماه جولای از خرید یک میلیارد دلار کسب‌وکار تولید مودم‌های ۵G شرکت اینتل با پرداخت یک میلیارد دلار خبر داد. به دنبال این معامله حدود ۲۲۰۰ نفر از کارکنان اینتل به اپل ملحق خواهند شد. این معامله تاثیر فوری بر مشتریان نخواهد داشت زیرا اپل و کوالکام در ماه آوریل یک توافقنامه امضا کردند و چند وقتی است که از مودم‌های این شرکت برای گوشی‌های آیفون خود استفاده می‌کند. اینتل در سال ۲۰۱۸، تنها تامین‌کننده شخص‌ثالث مودم‌های موجود در گوشی‌های آیفون ۲۰۱۸ بود. البته شرکت کوالکام اخیرا سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را بر روی مودم‌های ۵G انجام داده و در تلاش است تا بتواند همانند کسب‌وکار پردازنده‌های موبایلی خود، درآمد هنگفتی را نیز از این تجارت به‌دست آورد.
 
 اوبر و کریم
دستیابی به سهام شرکت تاکسی‎یاب اینترنتی کریم، یکی از دستاوردها مهم اوبر برای دستیابی به بازار خاورمیانه بود که در سال ۲۰۱۹ رقم خورد. قیمت این خرید ۱/ ۳ میلیارد دلار اعلام شد و در واقع، همزمان با عرضه اولیه سهام اوبر در بورس نیویورک بود. تاکسی اینترنتی کریم در برخی کشورهای خاورمیانه فعالیت داشت و مقر آن در دبی است. براساس این معامله کریم به یک شرکت تابعه و کاملا متعلق به اوبر تبدیل خواهد شد. براساس اعلام یک منبع نزدیک به این معامله اوبر ۴/ ۱ میلیارد دلار از پول این خرید را به‌صورت نقد و ۷/ ۱ میلیارد دلار آن را به‌صورت وام قابل تبدیل به سهام (با قابلیت تبدیل به سهام اوبر به ازای هر سهم ۵۵ دلار) می‌پردازد. در حال‌حاضر، کریم در ۱۵ کشور خاورمیانه خدمات حمل‌و‌نقلی ارائه می‎دهد. کریم در سال ۲۰۱۶ و بعد از یک راند سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود. این شرکت یکی از باارزش‌ترین استارت‌آپ‎های خاورمیانه به‌شمار می‌آمد.
 
 آمازون و Eero
آمازون در ماه مارس از به‌دست آوردن سهام شرکت مسیریاب(روتر) وای‌فای به نام Eero خبر داد، البته مسائل مالی این معامله هنوز فاش نشده است. آمازون انتظار دارد، Eero به‌عنوان یک واحد مستقل و با مدیریت قبلی این شرکت فعالیت کند. مانند شرکت Ring که زنگ‌ در هوشمند تولید می‎کند و سال گذشته به مالکیت آمازون درآمد.
 
 دراپ‌باکس و HelloSign
دراپ‌باکس در ماه فوریه از خرید نقدی HelloSign، پلت‌فرم امضای الکترونیکی و گردش کار اسناد، به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار خبر داد. این خرید، رویکرد جدیدی به استراتژی دراپ‌باکس اضافه می‎کند تا صرفا یک شرکت ذخیره‌سازی ابری نباشد، بلکه یک هاب دیجیتالی را فراهم کرده و به سازمان‎ها کمک کند تا بسیاری از فرآیندهای تجاری خود را ساده و دیجیتالی کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.